Kennisbank | Lat ligt iets te hoog

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Volkswagen-importeur Pon wist de afgelopen jaren de totaalmarkt altijd vrij nauwkeurig te voorspellen. Maar de doelstellingen voor de individuele merken werden in de loop van het jaar naar beneden bijgesteld. Dit jaar stelt Pon ook de prognose voor de totaalmarkt al naar beneden bij: na twee maanden is de verwachting dat de eerder afgegeven prognose voor de totaalverkoop van 450 duizend stuks toch niet haalbaar is. De combinatie van een afnemend consumentenvertrouwen en een hogere bpm zorgt voor terughoudendheid. En de kopersstaking waar velen voor vreesden, lijkt dit jaar waarheid te worden.

Dat Volkswagen dit jaar weer uit de bus komt als grootste merk, daarover zijn vriend en vijand het eens. Geen van de andere merken zal zelfs maar in de buurt komen. Deze doelstellingen ontvangt de redactie overigens niet van Pon zelf. We vragen jaarlijks bij alle importeurs de verkoopdoelstellingen op. Ongeveer de helft wil Automotive van de gegevens voorzien, de overige cijfers zijn opgevraagd in het dealernetwerk van de betreffende merken. De dealers en Bovag zijn ook gevraagd of de doelstellingen realistisch zijn en dan blijkt – uiteraard – dat importeurs de lat toch graag iets hoger leggen dan waarschijnlijk reëel is. Grote uitzondering in dit verhaal is Tesla. Dit merk geeft zelf geen cijfers op, en heeft ook geen dealers die de cijfers kunnen delen. Maar partijen die zaken doen met de fabrikant denken dat er dit jaar zomaar tussen de 15 en 25 duizend Tesla’s verkocht kunnen gaan worden. Maar er zijn nog wel wat onzekerheden.

79 miljoen
Zoveel auto’s werden er vorig jaar wereldwijd verkocht. Van de drie grote markten (EU, VS en China) wist alleen Europa een klein plusje (+0,1%) te boeken.

39%
Van de nieuwe auto’s die in Nederland verkocht worden was in 2018 uitgerust met rijhulpsystemen.
Dat concludeert Bosch op basis van onderzoek naar ADAS.

Premium-titel

De (officieuze) titel ‘Grootste Premium-merk van Nederland’ gaat dit jaar zeer waarschijnlijk naar BMW. Importeurs, dealers en Bovag zien niet in wie BMW kan afhouden van de vijfde titel op rij (in 2014 ging Audi er nog met de titel vandoor). Er zijn twee merken die dicht in de buurt zouden kunnen komen: Volvo en Tesla. Het Zweedse merk heeft in ieder geval een prima uitgangspositie om de tweede plek te veroveren. Volvo heeft een minder breed modellenpakket dan de directe concurrentie, maar is toch voor veel zakelijk rijders het beste alternatief voor een ‘Duitser’. En met de V60 – die vorig jaar nog niet optimaal leverbaar was – heeft het een sterkte troefkaart in handen waarmee het Audi en Mercedes lastig maakt. Onduidelijk is of Volvo dit jaar al op grote schaal de elektrische XC40 en Polestar gaat uitleveren en hoe deze geprijsd gaan worden, maar Volvo lijkt het enige premiummerk te zijn dat dit jaar in de buurt van BMW kan komen.

De verrassing

In de eerste maanden is Tesla weer teruggezakt naar een marktaandeel van 0,7 procent. Maar Bovag ziet Tesla dankzij de Model 3 weer ruim boven de 1,5 procent eindigen. En partijen dicht bij Tesla stellen dat Tesla zelf denkt dat de Model 3 dit jaar een enorme knaller gaat worden, waarmee het zelfs de aantallen van vorig jaar ver gaat overtreffen. Zo zouden er – volgens onbevestigde geruchten – tussen de 15 en 20 duizend pre-orders zijn van de Model 3 (met standaard range), die minder gaat kosten dan vijftigduizend euro en zo buiten de Tesla-taks valt. Tesla zelf doet nog geen uitspraken over wanneer het model komt en in welke aantallen. In mei worden stakeholders en grote klanten bijgepraat. Maar de achtduizend van vorig jaar zou eenvoudig moeten worden overtroffen, een verdubbeling of verdrievoudiging wordt niet uitgesloten.

schermafbeelding 2019 03 18 om 15.45.09schermafbeelding 2019 03 18 om 15.45.28

 

€859 miljoen
Opel wist in 2018 voor het eerst in twintig jaar weer zwarte cijfers te realiseren. Onder de vleugels van PSA werd een krappe miljard euro winst geboekt.

15% 
Van de Nederlandse leasevloot bestaat uit private-lease-contracten. In totaal gaat het om +- 150 duizend voertuigen. Dat meldt de VNA in zijn jaaroverzicht. 

29.947
Zoveel auto’s werden er in februari geregistreerd. Dat is 14,5 procent minder dan een jaar geleden. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Kennisbank | Lat ligt iets te hoog | Automotive Online

Kennisbank | Lat ligt iets te hoog

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Volkswagen-importeur Pon wist de afgelopen jaren de totaalmarkt altijd vrij nauwkeurig te voorspellen. Maar de doelstellingen voor de individuele merken werden in de loop van het jaar naar beneden bijgesteld. Dit jaar stelt Pon ook de prognose voor de totaalmarkt al naar beneden bij: na twee maanden is de verwachting dat de eerder afgegeven prognose voor de totaalverkoop van 450 duizend stuks toch niet haalbaar is. De combinatie van een afnemend consumentenvertrouwen en een hogere bpm zorgt voor terughoudendheid. En de kopersstaking waar velen voor vreesden, lijkt dit jaar waarheid te worden.

Dat Volkswagen dit jaar weer uit de bus komt als grootste merk, daarover zijn vriend en vijand het eens. Geen van de andere merken zal zelfs maar in de buurt komen. Deze doelstellingen ontvangt de redactie overigens niet van Pon zelf. We vragen jaarlijks bij alle importeurs de verkoopdoelstellingen op. Ongeveer de helft wil Automotive van de gegevens voorzien, de overige cijfers zijn opgevraagd in het dealernetwerk van de betreffende merken. De dealers en Bovag zijn ook gevraagd of de doelstellingen realistisch zijn en dan blijkt – uiteraard – dat importeurs de lat toch graag iets hoger leggen dan waarschijnlijk reëel is. Grote uitzondering in dit verhaal is Tesla. Dit merk geeft zelf geen cijfers op, en heeft ook geen dealers die de cijfers kunnen delen. Maar partijen die zaken doen met de fabrikant denken dat er dit jaar zomaar tussen de 15 en 25 duizend Tesla’s verkocht kunnen gaan worden. Maar er zijn nog wel wat onzekerheden.

79 miljoen
Zoveel auto’s werden er vorig jaar wereldwijd verkocht. Van de drie grote markten (EU, VS en China) wist alleen Europa een klein plusje (+0,1%) te boeken.

39%
Van de nieuwe auto’s die in Nederland verkocht worden was in 2018 uitgerust met rijhulpsystemen.
Dat concludeert Bosch op basis van onderzoek naar ADAS.

Premium-titel

De (officieuze) titel ‘Grootste Premium-merk van Nederland’ gaat dit jaar zeer waarschijnlijk naar BMW. Importeurs, dealers en Bovag zien niet in wie BMW kan afhouden van de vijfde titel op rij (in 2014 ging Audi er nog met de titel vandoor). Er zijn twee merken die dicht in de buurt zouden kunnen komen: Volvo en Tesla. Het Zweedse merk heeft in ieder geval een prima uitgangspositie om de tweede plek te veroveren. Volvo heeft een minder breed modellenpakket dan de directe concurrentie, maar is toch voor veel zakelijk rijders het beste alternatief voor een ‘Duitser’. En met de V60 – die vorig jaar nog niet optimaal leverbaar was – heeft het een sterkte troefkaart in handen waarmee het Audi en Mercedes lastig maakt. Onduidelijk is of Volvo dit jaar al op grote schaal de elektrische XC40 en Polestar gaat uitleveren en hoe deze geprijsd gaan worden, maar Volvo lijkt het enige premiummerk te zijn dat dit jaar in de buurt van BMW kan komen.

De verrassing

In de eerste maanden is Tesla weer teruggezakt naar een marktaandeel van 0,7 procent. Maar Bovag ziet Tesla dankzij de Model 3 weer ruim boven de 1,5 procent eindigen. En partijen dicht bij Tesla stellen dat Tesla zelf denkt dat de Model 3 dit jaar een enorme knaller gaat worden, waarmee het zelfs de aantallen van vorig jaar ver gaat overtreffen. Zo zouden er – volgens onbevestigde geruchten – tussen de 15 en 20 duizend pre-orders zijn van de Model 3 (met standaard range), die minder gaat kosten dan vijftigduizend euro en zo buiten de Tesla-taks valt. Tesla zelf doet nog geen uitspraken over wanneer het model komt en in welke aantallen. In mei worden stakeholders en grote klanten bijgepraat. Maar de achtduizend van vorig jaar zou eenvoudig moeten worden overtroffen, een verdubbeling of verdrievoudiging wordt niet uitgesloten.

schermafbeelding 2019 03 18 om 15.45.09schermafbeelding 2019 03 18 om 15.45.28

 

€859 miljoen
Opel wist in 2018 voor het eerst in twintig jaar weer zwarte cijfers te realiseren. Onder de vleugels van PSA werd een krappe miljard euro winst geboekt.

15% 
Van de Nederlandse leasevloot bestaat uit private-lease-contracten. In totaal gaat het om +- 150 duizend voertuigen. Dat meldt de VNA in zijn jaaroverzicht. 

29.947
Zoveel auto’s werden er in februari geregistreerd. Dat is 14,5 procent minder dan een jaar geleden. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.