Dossier garageformules | De keuze voor een formule vraagt aandacht

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Roy Zieleman (rechts op foto) bestiert het bedrijf met zijn familie. (Foto's: Marcel Cazemier)

Zo veel wensen, zoveel formules. Uit het Automotive Garageformule-overzicht blijkt wel dat er meer smaken aan formules zijn dan ijssmaken in een ijssalon. Op het eerste oog lijken de formule behoorlijk op elkaar: het verschil zit vaak in de details en in gevoel. Voor dat eerste is er het overzicht, voor het tweede kan de ervaring van collega’s handig zijn.

Wie? Garage Buurman, Amsterdam
Was: formuleloos
Koos voor: James

schermafbeelding 2018 05 03 om 09.45.20Garage Buurman in Amsterdam sloot zich onlangs aan bij James. Voor servicemanager Jeroen Korstanje was professionalisering de belangrijkste drijfveer. “Een van de voordelen is dat deze formule actief is in leaseonderhoud. Als je bij ROB-Net bent aangesloten kun je sowieso aan leaseauto’s werken, maar via een formule haal je die klanten ook veel sneller binnen. Omdat ze die formule kennen.”

Ook de centrale inkoop en marketingondersteuning bieden voordelen. De aanpassingen aan de huisstijl waren eenvoudig. “Vorig jaar hebben we een enorme brand gehad. Daardoor zijn we verhuisd naar een nieuw pand en was alles al aardig opgeknapt. Met de aansluiting bij James zit alles nog net wat meer in de kleur. Alles ziet er netter uit.”

Wel moest er een aparte deur naar de receptie komen, zegt Korstanje. “Ook de complete receptie en de gevel zijn aangepast. En we zijn natuurlijk bezig met het aanpassen van de kleuren: die worden wit, groen en antraciet.”

Buurman is zelf bij James uitgekomen na gesprekken met diverse formules . “Een van de voordelen was dat we bij James onze eigen grossier Autotechnica konden behouden, ook al werkt James zelf met Cartal. Die keuzevrijheid sprak ons aan.”

Wie? Zieleman en zn, Hasselt
Was: dealer van Peugeot
Koos voor: Bosch Car Service

Familiebedrijf Zieleman, dat al bestaat sinds 1913, nam vorig jaar afscheid van Peugeot en sloot zich als universeel garagebedrijf aan bij Bosch Car Service. “Wij waren een dealerbedrijf met één winkel. In de huidige tijd is dat niet meer lonend en daarom besloten we als universeel verder te gaan”, zegt eigenaar Roy Zieleman. 

Toen is besloten om verschillende opties te onderzoeken. “Uiteindelijk kwamen wij uit op de keuze tussen Vakgarage, PCA-dealer worden of Bosch Car Service. Als PCA-dealer ben je Peugeot/Citroën-specialist en blijft de doelgroep Peugeot- en Citroënrijders. Wij zagen dat als beperking, omdat wij de deur graag wilden opstellen voor alle merken. Daarom viel PCA af. Bosch Car Service past goed bij de kwaliteit van dienstverlening die wij hebben als ex-dealerbedrijf. Bij de merknaam Bosch hebben mensen een positieve associatie en dat is belangrijk. Daarnaast biedt de formule goede technische ondersteuning.”

Bredere uitstraling

Volgens Zieleman leidde de keuze voor een universele formule al snel tot groei. “We spreken nu een veel bredere doelgroep aan. Voorheen dachten mensen met een Volkswagen of Opel dat ze niet bij ons terecht konden, omdat we Peugeot-dealer waren.” 

Zieleman vindt de eisen die Bosch stelt aan de aangesloten bedrijven niet hoog. “Zeker niet in vergelijking met de dealereisen. Een bord aan de gevel met het Bosch-logo en de aanschaf van een Bosch-testkast voor het uitlezen van auto’s, dat is het.”

Dat het bedrijf te afhankelijk wordt van één onderdelenleverancier, ziet Zieleman niet als een gevaar. “Er geldt een minimale afname van Bosch-onderdelen en dat spreekt voor zich. In de praktijk is dat goed haalbaar. Een groot voordeel van universeel zijn, is dat we alle vrijheid in onze bedrijfsvoering hebben en daarom zelf bepalen wat we gebruiken en doen.”

Wie? Autobedrijf De Hagen, Leerdam
Was: lid van Autocrew
Koos voor: Carxpert

schermafbeelding 2018 05 03 om 09.45.48Mels van Snippenberg stapte begin dit jaar, via grossier Koren, met zijn autobedrijf De Hagen in Leerdam over van Bosch-formule Autocrew naar Carxpert, de formule van Groupauto. Niet dat hij ontevreden was over de formule waar hij zat: “We zijn vier jaar geleden gestart bij Autocrew en onze ervaringen zijn positief. Maar we hebben ook een vestiging in Vianen. Die kon zich niet aansluiten, omdat daar al een Autocrew-garage zat. Daarom zijn we gaan uitkijken naar een andere formule.”

Ook met Carxpert is Van Snippenberg tevreden. “We krijgen dezelfde ondersteuning, maar de voorwaarden zijn minder strak. Er wordt wat minder nadruk gelegd op de hoeveelheid onderdelen die je bestelt. Ik ben dus ook niet bang dat ik nu afhankelijk ben van bepaalde leveranciers.”

Techniek en marketing

Op het gebied van de werkplaats stelt Carxpert evenmin veel eisen; die zijn gelijk aan de eisen van Autocrew. “We hebben alleen de logo’s vervangen”, zegt Van Snippenberg. “Voor ons was het belangrijkste dat de aankleding, inrichting en uitstraling van de twee bedrijven gelijkwaardig is.” Voor De Hagen is de ondersteuning op marketing en technisch gebied de grootste toegevoegde waarde van een garageformule. “Vooral de opleidingen voor de werknemers zijn voor ons belangrijk. Wij zijn zelf minder goed in marketing dan een landelijke formule. Over het algemeen kan ik niet zeggen dat er nu heel veel verschil zit tussen de twee formules. Voor onze klanten maakt het verder niet veel verschil.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier garageformules | De keuze voor een formule vraagt aandacht | Automotive Online

Dossier garageformules | De keuze voor een formule vraagt aandacht

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Roy Zieleman (rechts op foto) bestiert het bedrijf met zijn familie. (Foto's: Marcel Cazemier)

Zo veel wensen, zoveel formules. Uit het Automotive Garageformule-overzicht blijkt wel dat er meer smaken aan formules zijn dan ijssmaken in een ijssalon. Op het eerste oog lijken de formule behoorlijk op elkaar: het verschil zit vaak in de details en in gevoel. Voor dat eerste is er het overzicht, voor het tweede kan de ervaring van collega’s handig zijn.

Wie? Garage Buurman, Amsterdam
Was: formuleloos
Koos voor: James

schermafbeelding 2018 05 03 om 09.45.20Garage Buurman in Amsterdam sloot zich onlangs aan bij James. Voor servicemanager Jeroen Korstanje was professionalisering de belangrijkste drijfveer. “Een van de voordelen is dat deze formule actief is in leaseonderhoud. Als je bij ROB-Net bent aangesloten kun je sowieso aan leaseauto’s werken, maar via een formule haal je die klanten ook veel sneller binnen. Omdat ze die formule kennen.”

Ook de centrale inkoop en marketingondersteuning bieden voordelen. De aanpassingen aan de huisstijl waren eenvoudig. “Vorig jaar hebben we een enorme brand gehad. Daardoor zijn we verhuisd naar een nieuw pand en was alles al aardig opgeknapt. Met de aansluiting bij James zit alles nog net wat meer in de kleur. Alles ziet er netter uit.”

Wel moest er een aparte deur naar de receptie komen, zegt Korstanje. “Ook de complete receptie en de gevel zijn aangepast. En we zijn natuurlijk bezig met het aanpassen van de kleuren: die worden wit, groen en antraciet.”

Buurman is zelf bij James uitgekomen na gesprekken met diverse formules . “Een van de voordelen was dat we bij James onze eigen grossier Autotechnica konden behouden, ook al werkt James zelf met Cartal. Die keuzevrijheid sprak ons aan.”

Wie? Zieleman en zn, Hasselt
Was: dealer van Peugeot
Koos voor: Bosch Car Service

Familiebedrijf Zieleman, dat al bestaat sinds 1913, nam vorig jaar afscheid van Peugeot en sloot zich als universeel garagebedrijf aan bij Bosch Car Service. “Wij waren een dealerbedrijf met één winkel. In de huidige tijd is dat niet meer lonend en daarom besloten we als universeel verder te gaan”, zegt eigenaar Roy Zieleman. 

Toen is besloten om verschillende opties te onderzoeken. “Uiteindelijk kwamen wij uit op de keuze tussen Vakgarage, PCA-dealer worden of Bosch Car Service. Als PCA-dealer ben je Peugeot/Citroën-specialist en blijft de doelgroep Peugeot- en Citroënrijders. Wij zagen dat als beperking, omdat wij de deur graag wilden opstellen voor alle merken. Daarom viel PCA af. Bosch Car Service past goed bij de kwaliteit van dienstverlening die wij hebben als ex-dealerbedrijf. Bij de merknaam Bosch hebben mensen een positieve associatie en dat is belangrijk. Daarnaast biedt de formule goede technische ondersteuning.”

Bredere uitstraling

Volgens Zieleman leidde de keuze voor een universele formule al snel tot groei. “We spreken nu een veel bredere doelgroep aan. Voorheen dachten mensen met een Volkswagen of Opel dat ze niet bij ons terecht konden, omdat we Peugeot-dealer waren.” 

Zieleman vindt de eisen die Bosch stelt aan de aangesloten bedrijven niet hoog. “Zeker niet in vergelijking met de dealereisen. Een bord aan de gevel met het Bosch-logo en de aanschaf van een Bosch-testkast voor het uitlezen van auto’s, dat is het.”

Dat het bedrijf te afhankelijk wordt van één onderdelenleverancier, ziet Zieleman niet als een gevaar. “Er geldt een minimale afname van Bosch-onderdelen en dat spreekt voor zich. In de praktijk is dat goed haalbaar. Een groot voordeel van universeel zijn, is dat we alle vrijheid in onze bedrijfsvoering hebben en daarom zelf bepalen wat we gebruiken en doen.”

Wie? Autobedrijf De Hagen, Leerdam
Was: lid van Autocrew
Koos voor: Carxpert

schermafbeelding 2018 05 03 om 09.45.48Mels van Snippenberg stapte begin dit jaar, via grossier Koren, met zijn autobedrijf De Hagen in Leerdam over van Bosch-formule Autocrew naar Carxpert, de formule van Groupauto. Niet dat hij ontevreden was over de formule waar hij zat: “We zijn vier jaar geleden gestart bij Autocrew en onze ervaringen zijn positief. Maar we hebben ook een vestiging in Vianen. Die kon zich niet aansluiten, omdat daar al een Autocrew-garage zat. Daarom zijn we gaan uitkijken naar een andere formule.”

Ook met Carxpert is Van Snippenberg tevreden. “We krijgen dezelfde ondersteuning, maar de voorwaarden zijn minder strak. Er wordt wat minder nadruk gelegd op de hoeveelheid onderdelen die je bestelt. Ik ben dus ook niet bang dat ik nu afhankelijk ben van bepaalde leveranciers.”

Techniek en marketing

Op het gebied van de werkplaats stelt Carxpert evenmin veel eisen; die zijn gelijk aan de eisen van Autocrew. “We hebben alleen de logo’s vervangen”, zegt Van Snippenberg. “Voor ons was het belangrijkste dat de aankleding, inrichting en uitstraling van de twee bedrijven gelijkwaardig is.” Voor De Hagen is de ondersteuning op marketing en technisch gebied de grootste toegevoegde waarde van een garageformule. “Vooral de opleidingen voor de werknemers zijn voor ons belangrijk. Wij zijn zelf minder goed in marketing dan een landelijke formule. Over het algemeen kan ik niet zeggen dat er nu heel veel verschil zit tussen de twee formules. Voor onze klanten maakt het verder niet veel verschil.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.