Onder ons | Zon, zand en sneeuw

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Dankzij de WLTP gaan de CO2-verhoudingen volledig op de schop. Wat dit betekent voor de voorkeurslijstjes werd op Fleet Event besproken.

BMW maakt van de jaarlijkse presentatie van de cijfers normaal gesproken een feestje, zeker omdat het bedrijf in 2017 een recordwinst van 10,7 miljard euro realiseerde. Maar dit jaar verliep het anders. De Duitse justitie deed op de vooravond van de bijeenkomst een inval, op verdenking van p32 bmwsjoemelsoftware. BMW probeerde de rust te herstellen door te melden dat er bij vergissing in twee modellen sjoemelsoftware is geïnstalleerd. Maar de inval op het hoofdkantoor in München bleef logischerwijs het gesprek van de dag. Een dag later, toen de kruitdampen waren neergedaald, kon de fabrikant dan toch zijn strategie meedelen. Kort samengevat: er komen heel veel EV’s en plug-in hybrides aan. Een dag later kregen de aanwezigen een rondleiding door de fabriek, waar een digitale spuiterij is geopend. Alleen maar robots, lekker rustig.

Level 5 komt nooit

In Las Vegas is het altijd een drukte van belang. Kennelijk konde ook veel bezoekers aan de NADA Show, de jaarlijkse conventie van de Noord-Amerikaanse dealervereniging, de verleiding van The Strip niet weerstaan, want het was er opvallend rustig. In de Amerikaanse automarkt is er relarief ook weinig onrust: de dealers boerden goed in 2017 en ze verwachten een goed 2018. Verder genieten ze daar allemaal van de belastingverlagingen die vorig jaar door Trump zijn doorgevoerd. En ze zijn erg trots op het feit dat ze p32 onder ons lasvegasverschillende, minder gunstig gezinde wetgeving van tafel wisten te krijgen. De NADA heeft dan ook tien leden die in het Huis van Afgevaardigden zitten (de Amerikaanse Tweede Kamer). Tijdens de afsluitende sessie mocht John Krafcik, de baas van Googles zelfrijdende auto project Waymo, zijn visie op autonoom rijden delen. “Ik denk niet dat we ooit level 5 (volledig autonoom rijden, red) bereiken”, vertelde hij. “Wij denken dat er altijd situaties zullen blijven die vragen om menselijk ingrijpen.” Krafcik tuigt al samenwerkingen op met dealers, want de autonome auto’s vragen veel onderhoud doordat er meer kilometers mee worden gemaakt dan met conventionele. Er is wel een zorgenpunt in dealerland, genaamd Amazon. “Wij zijn zeven dagen per week open en zoeken een totaal frictieloze relatie met onze klanten. Alleen dan heb je nog meerwaarde ten opzichte van de Amazons van deze wereld”, hield Honda-dealer Brian Benstock zijn gehoor voor.

In de sneeuw

p33 soldenVan het zand van Las Vegas naar de sneeuw van de Alpen, voor velen de ideale combinatie van rust & drukte. Een groep van 25 trok met Automotive on Tour (ooit Skimotive) naar Sölden. Reisleiders Bauke Dekker, eigenaar van Speedrepair, en Martijn Zaal, tegenwoordig werkzaam bij PSA Retail, wisten weer eeen bont gezelschap van ondernemers uit de autobranche (en een paar daarbuiten) te verzamelen.

Een paar honderd kilometer verderop vond in het Zwitsere Morgins de Automotive Arctic Experience p33 morgins sneeuwplaats, een samenwerking tussen Automotive Travel en het mede door VDC-eigenaar Michel Schaay opgezette Special Operations Group. De ex-special forces verzorgden een bijzondere training, waarbij het gezelschap buiten overnachtte bij bij -5 graden, en ’s ochtends een koutraining onderging waarbij in boxershort in de sneeuw ontspanningsoefeningen werden gedaan. Net als in Sölden werkte het weer niet altijd mee, waardoor er meer tijd dan normaal doorgebracht werd in de spa van Chez Jan, het hotel van oud-Bakkerij ’t Stoepje-eigenaar Jan de Graaf.

Oost west thuis best

Gebeurde er dan ook nog iets in Nederland? Natuurlijk. Het Fleet Event 2018, dat plaatsvond in Van der Valk Hotel Houten, bijvoorbeeld. Dat stond helemaal in het teken van elektrisch rijden. Trendwatcher Vincent Everts mocht daar nogmaals zijn EVangelie verkondigen. Tot slot was er ook nog een event waar de auto centraal stond. Bij voorkeur zelfs oude auto’s: de jaarlijkse BCA Rally had als verzamelplaats Kasteel Amerongen. Zoals ieder jaar werden de p32 onder ons rallydeelnemers met een boek vol opdrachten door schilderachtige landschappen gestuurd. De stijlprijs ging dit jaar naar Arjan Massar en Rene Kroos, die de rally reden met een Pontiac 1948. De eindoverwinning ging naar Automotive-redacteur Bart Kuijpers en Rico van der Vies, die daarmee zijn titel met succes verdedigde.

{gallery}Onder ons AUM-APRIL{/gallery}

Heeft u een evenement dat in deze rubriek niet mag ontbreken? Nodig dan de Automotive-redactie uit via redactie@mobilitymedia.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Onder ons | Zon, zand en sneeuw | Automotive Online

Onder ons | Zon, zand en sneeuw

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Dankzij de WLTP gaan de CO2-verhoudingen volledig op de schop. Wat dit betekent voor de voorkeurslijstjes werd op Fleet Event besproken.

BMW maakt van de jaarlijkse presentatie van de cijfers normaal gesproken een feestje, zeker omdat het bedrijf in 2017 een recordwinst van 10,7 miljard euro realiseerde. Maar dit jaar verliep het anders. De Duitse justitie deed op de vooravond van de bijeenkomst een inval, op verdenking van p32 bmwsjoemelsoftware. BMW probeerde de rust te herstellen door te melden dat er bij vergissing in twee modellen sjoemelsoftware is geïnstalleerd. Maar de inval op het hoofdkantoor in München bleef logischerwijs het gesprek van de dag. Een dag later, toen de kruitdampen waren neergedaald, kon de fabrikant dan toch zijn strategie meedelen. Kort samengevat: er komen heel veel EV’s en plug-in hybrides aan. Een dag later kregen de aanwezigen een rondleiding door de fabriek, waar een digitale spuiterij is geopend. Alleen maar robots, lekker rustig.

Level 5 komt nooit

In Las Vegas is het altijd een drukte van belang. Kennelijk konde ook veel bezoekers aan de NADA Show, de jaarlijkse conventie van de Noord-Amerikaanse dealervereniging, de verleiding van The Strip niet weerstaan, want het was er opvallend rustig. In de Amerikaanse automarkt is er relarief ook weinig onrust: de dealers boerden goed in 2017 en ze verwachten een goed 2018. Verder genieten ze daar allemaal van de belastingverlagingen die vorig jaar door Trump zijn doorgevoerd. En ze zijn erg trots op het feit dat ze p32 onder ons lasvegasverschillende, minder gunstig gezinde wetgeving van tafel wisten te krijgen. De NADA heeft dan ook tien leden die in het Huis van Afgevaardigden zitten (de Amerikaanse Tweede Kamer). Tijdens de afsluitende sessie mocht John Krafcik, de baas van Googles zelfrijdende auto project Waymo, zijn visie op autonoom rijden delen. “Ik denk niet dat we ooit level 5 (volledig autonoom rijden, red) bereiken”, vertelde hij. “Wij denken dat er altijd situaties zullen blijven die vragen om menselijk ingrijpen.” Krafcik tuigt al samenwerkingen op met dealers, want de autonome auto’s vragen veel onderhoud doordat er meer kilometers mee worden gemaakt dan met conventionele. Er is wel een zorgenpunt in dealerland, genaamd Amazon. “Wij zijn zeven dagen per week open en zoeken een totaal frictieloze relatie met onze klanten. Alleen dan heb je nog meerwaarde ten opzichte van de Amazons van deze wereld”, hield Honda-dealer Brian Benstock zijn gehoor voor.

In de sneeuw

p33 soldenVan het zand van Las Vegas naar de sneeuw van de Alpen, voor velen de ideale combinatie van rust & drukte. Een groep van 25 trok met Automotive on Tour (ooit Skimotive) naar Sölden. Reisleiders Bauke Dekker, eigenaar van Speedrepair, en Martijn Zaal, tegenwoordig werkzaam bij PSA Retail, wisten weer eeen bont gezelschap van ondernemers uit de autobranche (en een paar daarbuiten) te verzamelen.

Een paar honderd kilometer verderop vond in het Zwitsere Morgins de Automotive Arctic Experience p33 morgins sneeuwplaats, een samenwerking tussen Automotive Travel en het mede door VDC-eigenaar Michel Schaay opgezette Special Operations Group. De ex-special forces verzorgden een bijzondere training, waarbij het gezelschap buiten overnachtte bij bij -5 graden, en ’s ochtends een koutraining onderging waarbij in boxershort in de sneeuw ontspanningsoefeningen werden gedaan. Net als in Sölden werkte het weer niet altijd mee, waardoor er meer tijd dan normaal doorgebracht werd in de spa van Chez Jan, het hotel van oud-Bakkerij ’t Stoepje-eigenaar Jan de Graaf.

Oost west thuis best

Gebeurde er dan ook nog iets in Nederland? Natuurlijk. Het Fleet Event 2018, dat plaatsvond in Van der Valk Hotel Houten, bijvoorbeeld. Dat stond helemaal in het teken van elektrisch rijden. Trendwatcher Vincent Everts mocht daar nogmaals zijn EVangelie verkondigen. Tot slot was er ook nog een event waar de auto centraal stond. Bij voorkeur zelfs oude auto’s: de jaarlijkse BCA Rally had als verzamelplaats Kasteel Amerongen. Zoals ieder jaar werden de p32 onder ons rallydeelnemers met een boek vol opdrachten door schilderachtige landschappen gestuurd. De stijlprijs ging dit jaar naar Arjan Massar en Rene Kroos, die de rally reden met een Pontiac 1948. De eindoverwinning ging naar Automotive-redacteur Bart Kuijpers en Rico van der Vies, die daarmee zijn titel met succes verdedigde.

{gallery}Onder ons AUM-APRIL{/gallery}

Heeft u een evenement dat in deze rubriek niet mag ontbreken? Nodig dan de Automotive-redactie uit via redactie@mobilitymedia.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.