Dossier Duurzaamheid | Duurzaam glas

Redactie Redactie

Directeur Harry Filon van Stichting Duurzaam ­Repareren presenteerde tijdens het jubileumeve­nement op 29 juni ter gelegenheid van het eerste lustrum van de stichting een pilot voor de recycling van autoglas. Die start op 1 augustus, met de 82 leden van schadeketen AAS. De ­inzameling van het glas vindt plaats via het netwerk van Stichting Vlakglas Recycling ­Nederland. Het glas wordt, net als het vlakglas, vanuit Nederland getransporteerd naar België, waar twee ­recyclingfabrieken staan. “Nu wordt het glas vaak samengevoegd met bouwafval en ­verwerkt tot andere producten. Ons doel is om het te ­hergebruiken voor glasproducten”, aldus Filon. Bij de ­deelnemende bedrijven wordt een ­container geplaatst; als deze vol is, kan hij worden aangemeld voor transport bij de Vlakglasvereniging. “We willen recycling op deze manier laagdrempelig en tegen lage ­kosten kunnen aanbieden”, aldus Filon. De pilot is naar verwachting februari volgend jaar afgerond. Bij succes wordt glasre-cycling een verplicht onderdeel van het ­duurzaamheidscertificaat. Filon: “Grote spelers hebben de glasrecycling vaak al voor elkaar, maar we willen dat dit ook voor kleinere glasbedrijven kan worden aangeboden, anders heeft toe­voegen aan het certificaat geen zin.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier Duurzaamheid | Duurzaam glas | Automotive Online

Dossier Duurzaamheid | Duurzaam glas

Redactie Redactie

Directeur Harry Filon van Stichting Duurzaam ­Repareren presenteerde tijdens het jubileumeve­nement op 29 juni ter gelegenheid van het eerste lustrum van de stichting een pilot voor de recycling van autoglas. Die start op 1 augustus, met de 82 leden van schadeketen AAS. De ­inzameling van het glas vindt plaats via het netwerk van Stichting Vlakglas Recycling ­Nederland. Het glas wordt, net als het vlakglas, vanuit Nederland getransporteerd naar België, waar twee ­recyclingfabrieken staan. “Nu wordt het glas vaak samengevoegd met bouwafval en ­verwerkt tot andere producten. Ons doel is om het te ­hergebruiken voor glasproducten”, aldus Filon. Bij de ­deelnemende bedrijven wordt een ­container geplaatst; als deze vol is, kan hij worden aangemeld voor transport bij de Vlakglasvereniging. “We willen recycling op deze manier laagdrempelig en tegen lage ­kosten kunnen aanbieden”, aldus Filon. De pilot is naar verwachting februari volgend jaar afgerond. Bij succes wordt glasre-cycling een verplicht onderdeel van het ­duurzaamheidscertificaat. Filon: “Grote spelers hebben de glasrecycling vaak al voor elkaar, maar we willen dat dit ook voor kleinere glasbedrijven kan worden aangeboden, anders heeft toe­voegen aan het certificaat geen zin.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.