u2018Wij hebben geen last gehad van de crisisu2019

In de werkplaats bij Iwan Hegeman in Bemmel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat Iwan Hegeman ooit voor zichzelf zou beginnen, was bijna onvermijdelijk. Zijn vader en ooms hadden een transportbedrijf in Huissen, een andere oom had in dezelfde plaats een Volkswagen- en Audi-dealerschap. Nadat hij in 1986 de tweejarige opleiding IVA Driebergen afrondde, ging hij als autotechnicus aan de slag om vervolgens drie jaar later een lokale grossier over te nemen. Daaruit ontstond het autobedrijf waaraan hij nog steeds leiding geeft. Hoewel deze ontwikkeling er op papier logisch uitziet, is alles anders gelopen dan de bedoeling was. “Oorspronkelijk zou ik na de IVA samen met mijn vader een autobedrijf beginnen. Dat is nooit gebeurd. Mijn vader overleed op de dag van mijn verkoopexamen.” Hegeman besloot om eerst werkervaring op te doen in de werkplaats van het dealerbedrijf van zijn oom. “In 1989 kon ik een klein grossiersbedrijf overnemen dat was gespecialiseerd in plaatwerk en carrosseriedelen. Zo ben ik ondernemer geworden.” Naast het grossiersbedrijf begon hij in 1990 een kleinschalig autobedrijf aan huis. “Ik ben begonnen met auto’s uit het lagere prijssegment. Langs de doorgaande weg naast onze woning in Huissen kon ik acht auto’s neerzetten. Onderhoud en reparatie deed ik zelf in een kleine werkplaats.” 

De kengetallen Iwan Hegeman Autobedrijf Bemmel // AANTAL MEDEWERKERS: 8 // AANTAL HEFBRUGGEN: 6 // AANTAL DOORGANGEN: 2.500 per jaar // LITERS OLIE: 2.200-2.500 per jaar // AANTAL VERKOCHTE BANDEN: 500-700 per jaar // OPPERVLAKTE WERKPLAATS TOTAAL: 450 m2 //

Stressmarkt

De goede locatie was begin jaren negentig een belangrijke succesfactor voor het beginnende autobedrijf. “De meeste klanten waren langsrijders, of ze kwamen via advertenties in regionale en lokale kranten bij ons terecht”, memoreert Hegeman. Het klantenbestand groeide gestaag. In 2002 verhuisde het bedrijf naar een hal van 200 vierkante meter en nam Hegeman een monteur in dienst. Vanaf dat moment versnelde de groei. Drie jaar later verhuisde het bedrijf opnieuw naar een groter pand en groeide het personeelsbestand naar drie monteurs. In hetzelfde jaar stootte Hegeman de onderdelentak af. “Grote grossiersorganisaties begonnen elkaar steeds feller te beconcurreren. Voor plaatwerk was het heel normaal dat we één keer per dag bezorgden. Klanten verwachtten plotseling dat we apart gingen rijden voor een oliefilter of een distributieriem. Ik vond het een stressmarkt en heb ervoor gekozen om mij helemaal op het autobedrijf te concentreren.” In 2010 breidde Hegeman uit met een grote nieuwe showroom aan de overkant van de weg. “Daarna hadden we meer ruimte voor onze occasions, maar twee aparte locaties is niet ideaal. Zelfs niet als ze tegenover elkaar staan.”  

Toplocatie

De schaalvergrotingsslag binnen het merkgebonden kanaal bracht onverwacht een oplossing voor de huisvestingsproblematiek. Langs de N839 in Bemmel, aan het eind van autosnelweg A15, kwam het pand van de Mazda- en Hyundai-dealer leeg te staan. “Voor ons was het een buitenkans. De locatie aan de doorgaande weg is perfect, er is volop ruimte in de showroom en op het buitenterrein, en de werkplaats is veel groter dan voorheen.” Daarmee was de vierde verhuizing in dertien jaar een feit. Inmiddels is dat alweer twee jaar geleden, en het enthousiasme voor de huidige plek is onverminderd groot. “Een mooiere en betere locatie dan deze zou ik niet kunnen bedenken. Er komen dagelijks nieuwe klanten binnen die ons kennen of omdat ze hier voorbij rijden. We hebben er ook aardig wat nieuwe Mazda- en Hyundai-klanten bij gekregen. Die moeten voor onderhoud naar de dealer in Nijmegen en dat vinden veel mensen te ver.” De zichtlocatie is ook een van de redenen waarom Hegeman niet langer is aangesloten bij een garageformule. “Hiervoor zaten we wat meer achteraf op een industrieterrein. Daar zijn we een tijd lid geweest van Autocrew, maar daar zat voor ons uiteindelijk toch te weinig toegevoegde waarde aan.”

iwan hegeman

Iwan Hegeman

bouwjaar:1965
opleiding: IVA Driebergen, apk-keurmeester, verschillende aanvullende trainingen en opleidingen 
loopbaan: Volkswagen-en Audi-dealer Hegeman, Iwan Hegeman Autobedrijf 
thuis: getrouwd, zoon en dochter

Nieuwe layout

De aftersalesafdeling is er door de verhuizing duidelijk op vooruit gegaan. Van drie hefbruggen en een bescheiden vloeroppervlak naar zes hefbruggen en 450 vierkante meter is een grote stap voorwaarts. “Omdat hier eerder een autobedrijf in heeft gezeten, waren alle voorzieningen al aanwezig. Het leidingwerk, de technische installatie en de bulkvaten hoefden we allemaal niet te vervangen.” De lay-out is wel aangepast. “In de oude situatie werd de ruimte niet optimaal gebruikt. Ik wilde een nieuwe gietvloer en dat maakte het gemakkelijker om een aantal zaken te veranderen.” De inventaris van de werkplaats is een mix van hefbruggen die er al stonden en van eigen hefbruggen die uit het vorige pand zijn meegenomen. Alle hefbruggen zijn van Stertil-Koni: een vierkolommer, drie tweekolommers en twee stempelhefbruggen. De vierkolommer en de apk-teststraat, met een platenremmenbank van Arex, hebben elk hun eigen overheaddeur. De derde overheaddeur geeft toegang tot een centrale ‘straat’ waaraan links en rechts twee hefbruggen zijn geplaatst. De opzet van de werkplaats is ruim, met rondom elke werkplek veel plaats voor gereedschapswagens. “Met de nieuwe indeling gebruiken we de vierkante meters beter dan voorheen. Je kan beter ruime werkplekken hebben dan loze rangeerruimte.” 

Onze klanten slaan geen onderhoudsbeurten over.

Onze klanten slaan geen onderhoudsbeurten over!

In de breedte

Een merkspecialisme heeft Hegeman niet. Dat is een bewuste keuze. “Toen ik net begon, had ik door mijn werkervaring een lichte voorkeur voor Volkswagen en Audi. Tegenwoordig zijn we echt helemaal universeel. Daar is ons technische team ook op samengesteld. We hebben een autotechnicus met VAG-ervaring, we hebben iemand die bij Honda heeft gewerkt en de chef werkplaats werkte hier vroeger voor de Mazda- en Hyundai-dealer. Het enige wat ik er graag bij zou willen hebben, is een vierde technicus voor de Franse merken. Dan hebben we echt alles afgedekt.” Op jaarbasis verkoopt het autobedrijf gemiddeld 800 jonge gebruikte auto’s. Een groot deel van het werkaanbod in de werkplaats komt uit de occasionverkoop. “Van de auto’s die we in de regio verkopen, komt het merendeel terug voor onderhoud en reparatie. Voor auto’s die we buiten de regio verkopen, halen we werk uit afleverbeurten en de montage van accessoires zoals trekhaken.” Ook in de werkplaats is het wagenpark jong. “De gemiddelde leeftijd is drie tot acht jaar”, aldus Hegeman. “Dat is een van de redenen waarom we weinig last hebben gehad van de crisis. Onze klanten bezuinigen niet op onderhoud en slaan geen beurten over.” 

Brommobielen

Naast hoofdgrossier Staadegaard werkt het autobedrijf met een aantal secundaire grossiers voor noodgevallen en lastig leverbare onderdelen. “Staadegaard bezorgt zes keer per dag en dat is meestal genoeg. Als we echt haast hebben, kunnen we 200 meter verderop terecht bij Brezan. Daarnaast bestellen we regelmatig bij WM Automaterialen in Duiven. Dat is een goed alternatief voor de bekende partijen. Ze hebben een uitgebreid assortiment en scherpe nettoprijzen.” Een niet alledaagse activiteit is het dealerschap van de brommobielmerken Microcar en Ligier. “Daar zijn we op het vorige adres mee begonnen toen de oude, wat kleinere showroom na de uitbreiding leeg kwam te staan”, verklaart Hegeman deze keuze. “Ik wilde in dezelfde straat geen twee showrooms gevuld met auto’s tegenover elkaar en ben op zoek gegaan naar een alternatief. Zo kwam ik uit bij brommobielen.” Hoewel het een kleine en specialistische markt is, zijn brommobielen een goede aanvulling op de overige activiteiten. “We hebben veel oudere klanten die hun auto inruilen op een nieuwe brommobiel die ze vervolgens perfect laten onderhouden. Er komen ook brommobielen binnen van jongeren die het onderhoud verwaarlozen en rondrijden met versleten remmen en banden. Voor ons maakt dat geen verschil. Het levert allebei werk op.”

Over Iwan Hegeman Autobedrijf

Nadat hij in 1986 de opleiding IVA Driebergen afrondde, werkte Iwan Hegeman drie jaar als autotechnicus voor het dealerbedrijf van zijn oom. In 1989 begon zijn ondernemersloopbaan met de overname van een klein grossiersbedrijf in plaatwerk en carrosseriedelen. In 1991 kwam daar een autobedrijf bij. De onderdelentak werd in 2005 afgestoten, waarna de nadruk volledig verschoof naar verkoop, onderhoud, reparatie, schadeherstel en leasing. Ook zijn vrouw Monique werkt in het bedrijf. Sinds 2015 is Iwan Hegeman Autobedrijf gevestigd in een voormalig dealerpand langs de N839 in Bemmel. In 2016/2017 stond het bedrijf in de halve finale van de ‘Bovag Autobedrijf van het Jaar’-verkiezing.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats bij Iwan Hegeman in Bemmel | Automotive Online
u2018Wij hebben geen last gehad van de crisisu2019

In de werkplaats bij Iwan Hegeman in Bemmel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat Iwan Hegeman ooit voor zichzelf zou beginnen, was bijna onvermijdelijk. Zijn vader en ooms hadden een transportbedrijf in Huissen, een andere oom had in dezelfde plaats een Volkswagen- en Audi-dealerschap. Nadat hij in 1986 de tweejarige opleiding IVA Driebergen afrondde, ging hij als autotechnicus aan de slag om vervolgens drie jaar later een lokale grossier over te nemen. Daaruit ontstond het autobedrijf waaraan hij nog steeds leiding geeft. Hoewel deze ontwikkeling er op papier logisch uitziet, is alles anders gelopen dan de bedoeling was. “Oorspronkelijk zou ik na de IVA samen met mijn vader een autobedrijf beginnen. Dat is nooit gebeurd. Mijn vader overleed op de dag van mijn verkoopexamen.” Hegeman besloot om eerst werkervaring op te doen in de werkplaats van het dealerbedrijf van zijn oom. “In 1989 kon ik een klein grossiersbedrijf overnemen dat was gespecialiseerd in plaatwerk en carrosseriedelen. Zo ben ik ondernemer geworden.” Naast het grossiersbedrijf begon hij in 1990 een kleinschalig autobedrijf aan huis. “Ik ben begonnen met auto’s uit het lagere prijssegment. Langs de doorgaande weg naast onze woning in Huissen kon ik acht auto’s neerzetten. Onderhoud en reparatie deed ik zelf in een kleine werkplaats.” 

De kengetallen Iwan Hegeman Autobedrijf Bemmel // AANTAL MEDEWERKERS: 8 // AANTAL HEFBRUGGEN: 6 // AANTAL DOORGANGEN: 2.500 per jaar // LITERS OLIE: 2.200-2.500 per jaar // AANTAL VERKOCHTE BANDEN: 500-700 per jaar // OPPERVLAKTE WERKPLAATS TOTAAL: 450 m2 //

Stressmarkt

De goede locatie was begin jaren negentig een belangrijke succesfactor voor het beginnende autobedrijf. “De meeste klanten waren langsrijders, of ze kwamen via advertenties in regionale en lokale kranten bij ons terecht”, memoreert Hegeman. Het klantenbestand groeide gestaag. In 2002 verhuisde het bedrijf naar een hal van 200 vierkante meter en nam Hegeman een monteur in dienst. Vanaf dat moment versnelde de groei. Drie jaar later verhuisde het bedrijf opnieuw naar een groter pand en groeide het personeelsbestand naar drie monteurs. In hetzelfde jaar stootte Hegeman de onderdelentak af. “Grote grossiersorganisaties begonnen elkaar steeds feller te beconcurreren. Voor plaatwerk was het heel normaal dat we één keer per dag bezorgden. Klanten verwachtten plotseling dat we apart gingen rijden voor een oliefilter of een distributieriem. Ik vond het een stressmarkt en heb ervoor gekozen om mij helemaal op het autobedrijf te concentreren.” In 2010 breidde Hegeman uit met een grote nieuwe showroom aan de overkant van de weg. “Daarna hadden we meer ruimte voor onze occasions, maar twee aparte locaties is niet ideaal. Zelfs niet als ze tegenover elkaar staan.”  

Toplocatie

De schaalvergrotingsslag binnen het merkgebonden kanaal bracht onverwacht een oplossing voor de huisvestingsproblematiek. Langs de N839 in Bemmel, aan het eind van autosnelweg A15, kwam het pand van de Mazda- en Hyundai-dealer leeg te staan. “Voor ons was het een buitenkans. De locatie aan de doorgaande weg is perfect, er is volop ruimte in de showroom en op het buitenterrein, en de werkplaats is veel groter dan voorheen.” Daarmee was de vierde verhuizing in dertien jaar een feit. Inmiddels is dat alweer twee jaar geleden, en het enthousiasme voor de huidige plek is onverminderd groot. “Een mooiere en betere locatie dan deze zou ik niet kunnen bedenken. Er komen dagelijks nieuwe klanten binnen die ons kennen of omdat ze hier voorbij rijden. We hebben er ook aardig wat nieuwe Mazda- en Hyundai-klanten bij gekregen. Die moeten voor onderhoud naar de dealer in Nijmegen en dat vinden veel mensen te ver.” De zichtlocatie is ook een van de redenen waarom Hegeman niet langer is aangesloten bij een garageformule. “Hiervoor zaten we wat meer achteraf op een industrieterrein. Daar zijn we een tijd lid geweest van Autocrew, maar daar zat voor ons uiteindelijk toch te weinig toegevoegde waarde aan.”

iwan hegeman

Iwan Hegeman

bouwjaar:1965
opleiding: IVA Driebergen, apk-keurmeester, verschillende aanvullende trainingen en opleidingen 
loopbaan: Volkswagen-en Audi-dealer Hegeman, Iwan Hegeman Autobedrijf 
thuis: getrouwd, zoon en dochter

Nieuwe layout

De aftersalesafdeling is er door de verhuizing duidelijk op vooruit gegaan. Van drie hefbruggen en een bescheiden vloeroppervlak naar zes hefbruggen en 450 vierkante meter is een grote stap voorwaarts. “Omdat hier eerder een autobedrijf in heeft gezeten, waren alle voorzieningen al aanwezig. Het leidingwerk, de technische installatie en de bulkvaten hoefden we allemaal niet te vervangen.” De lay-out is wel aangepast. “In de oude situatie werd de ruimte niet optimaal gebruikt. Ik wilde een nieuwe gietvloer en dat maakte het gemakkelijker om een aantal zaken te veranderen.” De inventaris van de werkplaats is een mix van hefbruggen die er al stonden en van eigen hefbruggen die uit het vorige pand zijn meegenomen. Alle hefbruggen zijn van Stertil-Koni: een vierkolommer, drie tweekolommers en twee stempelhefbruggen. De vierkolommer en de apk-teststraat, met een platenremmenbank van Arex, hebben elk hun eigen overheaddeur. De derde overheaddeur geeft toegang tot een centrale ‘straat’ waaraan links en rechts twee hefbruggen zijn geplaatst. De opzet van de werkplaats is ruim, met rondom elke werkplek veel plaats voor gereedschapswagens. “Met de nieuwe indeling gebruiken we de vierkante meters beter dan voorheen. Je kan beter ruime werkplekken hebben dan loze rangeerruimte.” 

Onze klanten slaan geen onderhoudsbeurten over.

Onze klanten slaan geen onderhoudsbeurten over!

In de breedte

Een merkspecialisme heeft Hegeman niet. Dat is een bewuste keuze. “Toen ik net begon, had ik door mijn werkervaring een lichte voorkeur voor Volkswagen en Audi. Tegenwoordig zijn we echt helemaal universeel. Daar is ons technische team ook op samengesteld. We hebben een autotechnicus met VAG-ervaring, we hebben iemand die bij Honda heeft gewerkt en de chef werkplaats werkte hier vroeger voor de Mazda- en Hyundai-dealer. Het enige wat ik er graag bij zou willen hebben, is een vierde technicus voor de Franse merken. Dan hebben we echt alles afgedekt.” Op jaarbasis verkoopt het autobedrijf gemiddeld 800 jonge gebruikte auto’s. Een groot deel van het werkaanbod in de werkplaats komt uit de occasionverkoop. “Van de auto’s die we in de regio verkopen, komt het merendeel terug voor onderhoud en reparatie. Voor auto’s die we buiten de regio verkopen, halen we werk uit afleverbeurten en de montage van accessoires zoals trekhaken.” Ook in de werkplaats is het wagenpark jong. “De gemiddelde leeftijd is drie tot acht jaar”, aldus Hegeman. “Dat is een van de redenen waarom we weinig last hebben gehad van de crisis. Onze klanten bezuinigen niet op onderhoud en slaan geen beurten over.” 

Brommobielen

Naast hoofdgrossier Staadegaard werkt het autobedrijf met een aantal secundaire grossiers voor noodgevallen en lastig leverbare onderdelen. “Staadegaard bezorgt zes keer per dag en dat is meestal genoeg. Als we echt haast hebben, kunnen we 200 meter verderop terecht bij Brezan. Daarnaast bestellen we regelmatig bij WM Automaterialen in Duiven. Dat is een goed alternatief voor de bekende partijen. Ze hebben een uitgebreid assortiment en scherpe nettoprijzen.” Een niet alledaagse activiteit is het dealerschap van de brommobielmerken Microcar en Ligier. “Daar zijn we op het vorige adres mee begonnen toen de oude, wat kleinere showroom na de uitbreiding leeg kwam te staan”, verklaart Hegeman deze keuze. “Ik wilde in dezelfde straat geen twee showrooms gevuld met auto’s tegenover elkaar en ben op zoek gegaan naar een alternatief. Zo kwam ik uit bij brommobielen.” Hoewel het een kleine en specialistische markt is, zijn brommobielen een goede aanvulling op de overige activiteiten. “We hebben veel oudere klanten die hun auto inruilen op een nieuwe brommobiel die ze vervolgens perfect laten onderhouden. Er komen ook brommobielen binnen van jongeren die het onderhoud verwaarlozen en rondrijden met versleten remmen en banden. Voor ons maakt dat geen verschil. Het levert allebei werk op.”

Over Iwan Hegeman Autobedrijf

Nadat hij in 1986 de opleiding IVA Driebergen afrondde, werkte Iwan Hegeman drie jaar als autotechnicus voor het dealerbedrijf van zijn oom. In 1989 begon zijn ondernemersloopbaan met de overname van een klein grossiersbedrijf in plaatwerk en carrosseriedelen. In 1991 kwam daar een autobedrijf bij. De onderdelentak werd in 2005 afgestoten, waarna de nadruk volledig verschoof naar verkoop, onderhoud, reparatie, schadeherstel en leasing. Ook zijn vrouw Monique werkt in het bedrijf. Sinds 2015 is Iwan Hegeman Autobedrijf gevestigd in een voormalig dealerpand langs de N839 in Bemmel. In 2016/2017 stond het bedrijf in de halve finale van de ‘Bovag Autobedrijf van het Jaar’-verkiezing.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.