Klaar voor het zwaardere werk

Rupro verrast markt met overname Maha

Redactie Redactie

Het was toch wel een verrassing: de overname van Maha Nederland, eigendom van Cock van der Linden, door Rupro Beheer, een onderneming in werkplaatsapparatuur en toebehoren. Rupro is onder andere eigenaar van Explora, Amtech, Brekupa, Rokafast en Rema Tiptop. Van der Linden vertelde bij het bekendmaken van de overname dat hij en zijn zoons, die allebei ook actief zijn in de autobranche, dit de meest logische stap vonden omdat de markt consolideert. Voor Rupro is de overname eveneens logisch. Het bedrijf is een van de grootste, zo niet de grootste, leverancier van werkplaatsequipment voor personenauto’s. In het zwaardere segment is het minder actief, en dit is juist het marktdeel waar Maha een zeer sterke positie heeft.
Maha komt onder de equipmenttak van Rupro te vallen en wordt op termijn Explora Bus&Trucks gedoopt. De focus van Explora, Oskamp en Amtech zal meer komen te liggen op
producten voor personenvervoer. Voor de dagelijkse leiding van Maha Nederland wordt op termijn een manager aangesteld; Bart Kamps, directeur van Explora, blijft eindverantwoordelijk voor beide bedrijven.

Concurrentiepositie

In omvang is Maha een kleine speler in vergelijking met bijvoorbeeld Explora Nederland: die laatste telt 110 medewerkers en heeft een omzet van ongeveer 18 miljoen euro, bij Maha Nederland werken 33 mensen, die gezamenlijk een omzet realiseren van ongeveer 6 miljoen. Hoewel Maha dus in de markt wordt gezet voor het zwaardere werk, zijn er ook producten uit het gamma die iets toevoegen aan het bestaande Explora-assortiment. Zoals de remmenbanken, een eyecatcher in het assortiment van Maha. En dan vooral de rollenbanken, waar Explora vooral platenbanken levert. Bovendien zijn alle remmenbanken van Maha gehomologeerd door diverse autofabrikanten en dat geeft Explora weer toegang tot bedrijven die dit wensen, zoals merkdealers. Daarmee verstevigt het bedrijf dus zijn concurrentiepositie op de markt, waarop onder andere Autec-VLT, Arex en Stokvis de concurrenten zijn. De Maha-banken komen dus naast de Comar-banken van Explora in het assortiment. Ook de stempelhefbruggen zijn een aanvulling op het assortiment van Explora, dat zelf meer actief is met schaar- en kolombruggen.

De voorgenomen naamswijziging past vooral in de strategie van Maha Duitsland, dat geen bedrijven meer wil met Maha in de naam zonder dat het zelf de controle voert over deze bedrijven. Ook wil Maha zijn producten in de markt zetten voor vooral het zwaardere segment. 

Onderbelicht

Rupro heeft zich in de afgelopen jaren weliswaar versterkt met diverse spelers op het gebied van toebehoren (Rokafast), diagnose (Amtech) en equipment voor met name personenauto’s (Explora), maar het zwaardere segment was tot nu toe onderbelicht. Dat er uit het Maha-bedrijf in Gorinchem wordt gezocht naar een manager is logisch, omdat het specialisme voor deze markt daar zit.

Respect voor de Maha-klant

Maha-gebruikers hoeven niet te vrezen dat ze de komende weken Explora-medewerkers over de vloer krijgen met Explora-logo’s. “De klanten van Maha hebben weloverwogen voor Maha en zijn producten gekozen en daar hebben we respect voor”, zegt directeur Bart Kamps. “Het team van 33 mensen blijft ook behouden; we voeren op dit moment gesprekken om het bedrijf goed te leren kennen en te putten uit hun expertise. Over en weer kunnen we van elkaar leren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.