Drie en een halve brug de man

Autobedrijf Mark van Schijndel bezuinigt niet op equipment

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wie het erf van Autobedrijf Mark van Schijndel oprijdt en de enorme overheaddeur open aantreft, krijgt meteen een kijkje in de keuken van het bedrijf: de werkplaats. De vergelijking is niet zomaar gekozen, want net zoals in de meeste keukens is de vloer van de Geffense werkplaats zo schoon, dat je er bijna van zou kunnen eten. “Dit is heel belangrijk. Niet alleen vind je alleen op deze manier een schroefje meteen terug als dat valt, het zegt ook iets voor de klant die ons zijn dure bezit toevertrouwt. Daarom hangen er door de hele werkplaats bezems en vegers en blik”, zegt Van Schijndel. “We hebben zelfs een wielenwasser: de Rema Tip Top Turbowash 3000. Niks zo erg als een auto die weer naar buiten rijdt met vingervlekken op de velg als er aan het onderstel is gewerkt.”

Al van kinds af aan wilde Van Schijndel automonteur worden en nog altijd kan de autowereld op zijn warme belangstelling rekenen: “Ik ben technisch opgeleid, maar heb ook een bedrijf te leiden. Ik fladder een beetje overal omheen en help daar waar er handjes tekort zijn of kijk met mijn commerciële man mee naar de auto’s die wij willen inkopen”. Hij voelt zich als een vis in het water dus. Al meer dan  twee decennia lang. 

Mark van Schijndel

p16 mark schijndel

bouwjaar: 1968
opleiding: LTS Werktuigbouwkunde; MTS Werktuigbouwkunde; MTS Autotechniek
loopbaan: monteur bij Volvo-dealer, vertegenwoordiger automaterialen, eigen bedrijf
thuis: getrouwd, drie dochters

Schat aan ervaring

Al die jaren hebben vanzelfsprekend een schat aan ervaring opgeleverd en op basis daarvan ontwikkelde Mark zijn eigen visie op de manier waarop je het beste een werkplaats kunt leiden. “Je moet altijd kijken vanuit de klant. Die komt hier voor onderhoud of reparatie aan zijn auto. Hij wil zo snel mogelijk worden geholpen, tegen een normaal tarief en verwacht vooral kwalitatief goed werk. Kwaliteit en aandacht voor de klant zijn voor mij daarom veruit de allerbelangrijkste zaken. Daar kan geen chique espressoapparaat, een volle fruitmand of een luxe aangeklede wachtruimte tegenop. Als je naar de dokter gaat, wil je toch ook graag zo snel en goed mogelijk worden geholpen? Dat is wat wij hier doen. En dat werkt.”

Als je rondkijkt in de werkplaats valt meteen op dat er veel bruggen in staan. Vier stempelbruggen, vijf tweekolommers, een vierkolommer en een schaarhefbrug die ook wordt gebruikt voor het uitlijnen. Elf hefinstallaties op in totaal zeven man personeel waaronder drie fulltime monteurs. De bruggen vallen amper op in de grote, lichte ruimte. 

Tappunten 

“Ik heb ooit uitgerekend wat een brug per dag kost aan investering, onderhoud en gebruik”, legt Van Schijndel uit, “Dan heb je het over zo’n vier euro per dag. Een monteur kost het veelvoudige per uur. Dus heb ik liever een paar bruggen extra, zodat je een auto even kunt laten hangen als een onderdeel moet worden besteld. Dan kun je op een andere brug alvast beginnen met de volgende order. Heel efficiënt.” Het is maar een van de praktische oplossingen die voortkomen uit de mogelijkheid om je eigen werkplaats te bouwen op basis van je ervaring. “We hebben er toentertijd niet voor gekozen om bij elke brug een olietappunt te maken. Gelukkig maar, als je ziet hoeveel verschillende soorten olie je vandaag de dag moet gebruiken. Daarom hebben we gewoon zes tappunten met de meest voorkomende olie in de werkplaats staan. Hetzelfde geldt voor water of lucht. Dat is vanuit een centraal punt eenvoudig naar je brug te halen.”

Als hij nog iets zou mogen veranderen, dan zou hij de achteringang beter willen opnemen in de werkplaatsrouting. “Die gebruiken we nu niet en de hefbrug die er staat ook niet. Dat is jammer.” De inrichting is nu volledig afgestemd op de voorkant van het pand. Zo ligt de remtestbank bij de voordeur. “Die had ik liever achter gehad. We krijgen steeds meer bedrijfswagens binnen en die staan hier vooraan dan een beetje in de weg.” Verder is hij nog altijd heel tevreden over de configuratie van zijn werkplaats.

Net zo bewust als de inrichting van de werkplaats, is de keuze voor Bosch Car Service geweest, legt Van Schijndel uit. “Bosch is een grote speler en ze hebben er veel belang bij om hun concept te laten slagen, daarvan profiteer ik als afnemer. Ze ontwikkelen bovendien veel voor de automotive en weten waarover ze het hebben. Veel van onze apparatuur is daarom van Bosch.” Zoals de KTS 570 testkast. Natuurlijk zijn ook andere merken welkom in de Geffense werkplaats. Remmen testen gebeurt met een Comar 4086 platenbank, de banden worden gewisseld met een Butler Kendo 30 light. Voor het balanceren staat er een Rema Tiptop Probalance 7425 PSL paraat. De nieuwste aircosystemen kunnen ook worden behandeld: daarvoor is er naast de al langer in dienst zijnde Maxco Pro Plus r134a nu een tweede variant in huis gehaald die overweg kan met het nieuwe koudemiddel R1234yf. Voor het in- en uitpersen van bijvoorbeeld wiellagers staat er een 50-tons werkplaatspers van Facom.

Aan materiaal komen de mensen van Mark van Schijndel dus niets tekort. Aan scholing evenmin. De drie techneuten die de werkplaats bemannen zijn allemaal eerste monteur en hebben elk hun eigen specialisatie. Hun kennis wordt zowel intern als extern op peil gehouden. “Via Bosch bijvoorbeeld. Of op de werkvloer. Als er nieuwe technieken binnenkomen, kijken we er met z’n allen naar en bepalen dan hoe we er het beste aan kunnen werken. Dan haal je misschien zo’n eerste keer je flatratetijd niet, maar dat zie ik als een investering om het daarna wel efficiënt te kunnen doen. En het is een manier om de angst om eraan te werken weg te nemen.”

Staadegaard

Na een rondleiding door de rijk uitgeruste werkplaats is Van Schijndels’ magazijn heel wat minder indrukwekkend. Er staan nog wat flessen olie en verbruiksmaterialen en een kleine hoeveelheid hardlopers. Maar dat is het dan ook. “Onze grossier Staadegaard komt elk uur langs, dus voorraad aanhouden is overbodig. Ik ben nu met hen bezig om een nieuwe bestelmethode te ontwikkelen. De mannen van een grossier doen de hele dag niks anders dan spullen bij elkaar zoeken voor onderhoud en reparatie. Bij ons moet de receptionist voor minder voorkomende modellen vaak op zoek naar wat er exact voor nodig is. Hoe mooi zou het zijn als de leverancier in ons systeem kan zien welke auto’s we verwachten, welke werkzaamheden hiervoor gepland staan en dan vanuit hun expertise meteen alle benodigde zaken onze kant op sturen. Dat scheelt veel tijd die wij dan weer in onze werkkwaliteit kunnen stoppen en in het contact met onze klant. Dit systeem gaat werken, daar ben ik van overtuigd”. 

p16 in de werkplaats 2

Over Autobedrijf Mark van Schijndel

Mark van Schijndel opende in 1994 de deuren van zijn eigen autobedrijf. Dat was op de plek waar het bedrijf nog altijd staat, met dit verschil dat de totale oppervlakte in de beginjaren zo’n vijfhonderd vierkante meter besloeg. Een ‘keet’ met een paar bruggen en een kleine showroom. In de loop der jaren bebouwde de ondernemer steeds meer Geffense grond om uit te komen bij de huidige situatie, waar de ‘begin-meters’ nu als showroom worden gebruikt en de werkplaats zo’n 750 vierkante meter beslaat. Afgelopen jaar eindigde het bedrijf in de finale van de Bovag Auto van het Jaar-verkiezing. Klanten komen uit het hele land. Zo is het autobedrijf verantwoordelijk voor het onderhoud van het wagenpark van enkele grote landelijk opererende bedrijven.

De kengetallen AUTOBEDRIJF MARK VAN SCHIJNDEL // AANTAL MEDEWERKERS: 7 // AANTAL HEFBRUGGEN: 11 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR: 2.800 // LITERS OLIE PER JAAR: 4.000 – 4.500 liter // BANDEN PER JAAR: 800 – 900 // OPPERVLAKTE WERKPLAATS TOTAAL: 750 m2 //

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autobedrijf Mark van Schijndel bezuinigt niet op equipment | Automotive Online
Drie en een halve brug de man

Autobedrijf Mark van Schijndel bezuinigt niet op equipment

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wie het erf van Autobedrijf Mark van Schijndel oprijdt en de enorme overheaddeur open aantreft, krijgt meteen een kijkje in de keuken van het bedrijf: de werkplaats. De vergelijking is niet zomaar gekozen, want net zoals in de meeste keukens is de vloer van de Geffense werkplaats zo schoon, dat je er bijna van zou kunnen eten. “Dit is heel belangrijk. Niet alleen vind je alleen op deze manier een schroefje meteen terug als dat valt, het zegt ook iets voor de klant die ons zijn dure bezit toevertrouwt. Daarom hangen er door de hele werkplaats bezems en vegers en blik”, zegt Van Schijndel. “We hebben zelfs een wielenwasser: de Rema Tip Top Turbowash 3000. Niks zo erg als een auto die weer naar buiten rijdt met vingervlekken op de velg als er aan het onderstel is gewerkt.”

Al van kinds af aan wilde Van Schijndel automonteur worden en nog altijd kan de autowereld op zijn warme belangstelling rekenen: “Ik ben technisch opgeleid, maar heb ook een bedrijf te leiden. Ik fladder een beetje overal omheen en help daar waar er handjes tekort zijn of kijk met mijn commerciële man mee naar de auto’s die wij willen inkopen”. Hij voelt zich als een vis in het water dus. Al meer dan  twee decennia lang. 

Mark van Schijndel

p16 mark schijndel

bouwjaar: 1968
opleiding: LTS Werktuigbouwkunde; MTS Werktuigbouwkunde; MTS Autotechniek
loopbaan: monteur bij Volvo-dealer, vertegenwoordiger automaterialen, eigen bedrijf
thuis: getrouwd, drie dochters

Schat aan ervaring

Al die jaren hebben vanzelfsprekend een schat aan ervaring opgeleverd en op basis daarvan ontwikkelde Mark zijn eigen visie op de manier waarop je het beste een werkplaats kunt leiden. “Je moet altijd kijken vanuit de klant. Die komt hier voor onderhoud of reparatie aan zijn auto. Hij wil zo snel mogelijk worden geholpen, tegen een normaal tarief en verwacht vooral kwalitatief goed werk. Kwaliteit en aandacht voor de klant zijn voor mij daarom veruit de allerbelangrijkste zaken. Daar kan geen chique espressoapparaat, een volle fruitmand of een luxe aangeklede wachtruimte tegenop. Als je naar de dokter gaat, wil je toch ook graag zo snel en goed mogelijk worden geholpen? Dat is wat wij hier doen. En dat werkt.”

Als je rondkijkt in de werkplaats valt meteen op dat er veel bruggen in staan. Vier stempelbruggen, vijf tweekolommers, een vierkolommer en een schaarhefbrug die ook wordt gebruikt voor het uitlijnen. Elf hefinstallaties op in totaal zeven man personeel waaronder drie fulltime monteurs. De bruggen vallen amper op in de grote, lichte ruimte. 

Tappunten 

“Ik heb ooit uitgerekend wat een brug per dag kost aan investering, onderhoud en gebruik”, legt Van Schijndel uit, “Dan heb je het over zo’n vier euro per dag. Een monteur kost het veelvoudige per uur. Dus heb ik liever een paar bruggen extra, zodat je een auto even kunt laten hangen als een onderdeel moet worden besteld. Dan kun je op een andere brug alvast beginnen met de volgende order. Heel efficiënt.” Het is maar een van de praktische oplossingen die voortkomen uit de mogelijkheid om je eigen werkplaats te bouwen op basis van je ervaring. “We hebben er toentertijd niet voor gekozen om bij elke brug een olietappunt te maken. Gelukkig maar, als je ziet hoeveel verschillende soorten olie je vandaag de dag moet gebruiken. Daarom hebben we gewoon zes tappunten met de meest voorkomende olie in de werkplaats staan. Hetzelfde geldt voor water of lucht. Dat is vanuit een centraal punt eenvoudig naar je brug te halen.”

Als hij nog iets zou mogen veranderen, dan zou hij de achteringang beter willen opnemen in de werkplaatsrouting. “Die gebruiken we nu niet en de hefbrug die er staat ook niet. Dat is jammer.” De inrichting is nu volledig afgestemd op de voorkant van het pand. Zo ligt de remtestbank bij de voordeur. “Die had ik liever achter gehad. We krijgen steeds meer bedrijfswagens binnen en die staan hier vooraan dan een beetje in de weg.” Verder is hij nog altijd heel tevreden over de configuratie van zijn werkplaats.

Net zo bewust als de inrichting van de werkplaats, is de keuze voor Bosch Car Service geweest, legt Van Schijndel uit. “Bosch is een grote speler en ze hebben er veel belang bij om hun concept te laten slagen, daarvan profiteer ik als afnemer. Ze ontwikkelen bovendien veel voor de automotive en weten waarover ze het hebben. Veel van onze apparatuur is daarom van Bosch.” Zoals de KTS 570 testkast. Natuurlijk zijn ook andere merken welkom in de Geffense werkplaats. Remmen testen gebeurt met een Comar 4086 platenbank, de banden worden gewisseld met een Butler Kendo 30 light. Voor het balanceren staat er een Rema Tiptop Probalance 7425 PSL paraat. De nieuwste aircosystemen kunnen ook worden behandeld: daarvoor is er naast de al langer in dienst zijnde Maxco Pro Plus r134a nu een tweede variant in huis gehaald die overweg kan met het nieuwe koudemiddel R1234yf. Voor het in- en uitpersen van bijvoorbeeld wiellagers staat er een 50-tons werkplaatspers van Facom.

Aan materiaal komen de mensen van Mark van Schijndel dus niets tekort. Aan scholing evenmin. De drie techneuten die de werkplaats bemannen zijn allemaal eerste monteur en hebben elk hun eigen specialisatie. Hun kennis wordt zowel intern als extern op peil gehouden. “Via Bosch bijvoorbeeld. Of op de werkvloer. Als er nieuwe technieken binnenkomen, kijken we er met z’n allen naar en bepalen dan hoe we er het beste aan kunnen werken. Dan haal je misschien zo’n eerste keer je flatratetijd niet, maar dat zie ik als een investering om het daarna wel efficiënt te kunnen doen. En het is een manier om de angst om eraan te werken weg te nemen.”

Staadegaard

Na een rondleiding door de rijk uitgeruste werkplaats is Van Schijndels’ magazijn heel wat minder indrukwekkend. Er staan nog wat flessen olie en verbruiksmaterialen en een kleine hoeveelheid hardlopers. Maar dat is het dan ook. “Onze grossier Staadegaard komt elk uur langs, dus voorraad aanhouden is overbodig. Ik ben nu met hen bezig om een nieuwe bestelmethode te ontwikkelen. De mannen van een grossier doen de hele dag niks anders dan spullen bij elkaar zoeken voor onderhoud en reparatie. Bij ons moet de receptionist voor minder voorkomende modellen vaak op zoek naar wat er exact voor nodig is. Hoe mooi zou het zijn als de leverancier in ons systeem kan zien welke auto’s we verwachten, welke werkzaamheden hiervoor gepland staan en dan vanuit hun expertise meteen alle benodigde zaken onze kant op sturen. Dat scheelt veel tijd die wij dan weer in onze werkkwaliteit kunnen stoppen en in het contact met onze klant. Dit systeem gaat werken, daar ben ik van overtuigd”. 

p16 in de werkplaats 2

Over Autobedrijf Mark van Schijndel

Mark van Schijndel opende in 1994 de deuren van zijn eigen autobedrijf. Dat was op de plek waar het bedrijf nog altijd staat, met dit verschil dat de totale oppervlakte in de beginjaren zo’n vijfhonderd vierkante meter besloeg. Een ‘keet’ met een paar bruggen en een kleine showroom. In de loop der jaren bebouwde de ondernemer steeds meer Geffense grond om uit te komen bij de huidige situatie, waar de ‘begin-meters’ nu als showroom worden gebruikt en de werkplaats zo’n 750 vierkante meter beslaat. Afgelopen jaar eindigde het bedrijf in de finale van de Bovag Auto van het Jaar-verkiezing. Klanten komen uit het hele land. Zo is het autobedrijf verantwoordelijk voor het onderhoud van het wagenpark van enkele grote landelijk opererende bedrijven.

De kengetallen AUTOBEDRIJF MARK VAN SCHIJNDEL // AANTAL MEDEWERKERS: 7 // AANTAL HEFBRUGGEN: 11 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR: 2.800 // LITERS OLIE PER JAAR: 4.000 – 4.500 liter // BANDEN PER JAAR: 800 – 900 // OPPERVLAKTE WERKPLAATS TOTAAL: 750 m2 //

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.