Sterker uit de scheiding

In de werkplaats: Voormalig Ford-subdealer kiest voor Carteam

Redactie Redactie

Autobedrijf Onwezen startte in 1959 als universeel autobedrijf. In 1967 werd het bedrijf subdealer van Ford, eerst in samenwerking met Ford-dealer Renes, later met Ford-dealer Broekhuis. “Omdat Ford het aantal contractpartners wil verminderen, zijn we sinds april 2015 niet langer commissionair, maar erkend reparateur”, vertelt directeur André Onwezen. “We mogen nog wel nieuwe Fords verkopen en onderhouden, maar we hebben geen merkshowroom meer. Hiervoor blijven we samenwerken met dealerbedrijf Broekhuis.” Toen het commissionairscontract werd omgezet in een erkend reparateurschap, besloot Onwezen zich te verdiepen in universele garageformules. “We hebben het voordeel dat we naast Fords altijd een behoorlijk aandeel aan andere merken in de werkplaats hebben gehad. Daarom hebben we besloten om ons meer op die kant van de markt te richten. Onze verbondenheid met Ford blijft groot, maar met het oog op de toekomst moeten we keuzes maken, en dat willen we doen vanuit onze eigen kracht. We willen niet afwachten wat anderen over ons beslissen.” Daarom sloot het bedrijf zich aan bij Carteam. Bij die keuze ging Onwezen niet over één nacht ijs. “De meeste formules zijn zuiver gericht op onderdelenomzet. Daar zijn wij niet zo enthousiast over. We zitten er niet op te wachten om in een bepaalde maand zoveel mogelijk ruitenwissers of accu’s te verkopen. Dat is niet onze stijl.” De onafhankelijkheid van een onderdelenleverancier was een belangrijke reden om voor de jonge garageformule te kiezen. “Veel autobedrijven kiezen een formule en moeten vervolgens van grossier veranderen. Wij hebben het andersom gedaan. We wilden onze grossier, APS De Leeuw in Houten, behouden en hebben een formule gezocht die dat mogelijk maakte.”

De kengetallen Autobedrijf Onwezen Odijk
Aantal medewerkers: 6
Aantal hefbruggen: 6
Aantal doorgangen: 2.500 per jaar
Liters olie per jaar: 3.000
Oppervlakte werkplaats totaal: 265 m2

Duidelijke keuzes

Naast de ingrijpende herstructurering van het merkgebonden kanaal ziet Onwezen de onderhoudsmarkt drastisch veranderen. Vooral de langere onderhoudsintervallen zijn een uitdaging voor de werkplaats. “Auto’s komen gemiddeld genomen minder vaak binnen, en als ze er eenmaal zijn, mag het niets kosten. De marges op geprogrammeerd onderhoud zijn flinterdun.” Het is een van de redenen waarom Onwezen zoveel mogelijk diensten aanbiedt. Naast onderhoud, reparatie, verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s en verhuur en leasing heeft het autobedrijf een Esso Express-tankstation en een wasplaats. “Diagnose en aircoservice doen we ook zelf en bij schadeherstel besteden we meestal alleen het spuitwerk uit”, somt hij op. “Demonteren, voorbewerken en monteren doen we zoveel mogelijk in eigen beheer.” Door de veranderende marktomstandigheden moeten traditionele autobedrijven duidelijke keuzes maken, vindt hij. “Wij werken met een klein team en moeten kiezen hoe we onze tijd verdelen. Van autotechniek, onderdelen en inkoop hebben we zelf verstand, maar met marketing en reclame hebben we minder ervaring, en dat is juist een sterk punt van Carteam. Zij zijn in de eerste plaats klantgericht, in plaats van omzetgericht. Ze focussen op het binnenhalen en vasthouden van klanten. We vullen elkaar goed aan, en wij blijven de baas in ons eigen bedrijf.” Wat Onwezen ook aanspreekt, is dat de marktbewerking van Carteam zich niet beperkt tot de gebruikelijke direct mailings en advertenties in lokale kranten. “Ze zijn erg actief op internet en sociale media. Een klant uit de buurt stuurde laatst een berichtje: hij las een artikel op een internetsite toen er een banner met reclame voor ons bedrijf voorbij kwam. Dat is leuk om te horen, want het werkt dus wel.” Een ander communicatiemiddel dat onmisbaar is geworden, is Facebook. “Laatst hadden we een Facebook-actie voor het tankstation. In ruil voor een ‘like’ kregen klanten twee dagen lang extra korting op brandstof en maakten ze kans op een gratis tankbon van 50 euro. We kregen vooraf meer dan 7 duizend likes, dus heb ik de leverancier gebeld of ze extra benzine en diesel wilden leveren. Gelukkig maar, want het was hartstikke druk.” 

André Onwezen

bouwjaar: 1954
opleiding: mts autotechniek, patroonsdiploma, tweede en eerste autotechnicus
loopbaan: Autobedrijf Onwezen
thuis: getrouwd, dochter (39) en zoon (37)

p29 indewerkplaats

Hefbrug als reclame

Sinds de verhuizing in 1967 is het bedrijfspand meerdere keren verbouwd en veranderd. Toch is André Onwezen de eerste die toegeeft dat de indeling niet ideaal is. “De werkplaats ligt achter de showroom en heeft geen aparte ingang. We moeten altijd door de showroom naar de werkplaats rijden.” De werkplaats telt zes werkplekken die gelijk zijn verdeeld over de linker- en rechterkant van de ruimte. “Door de indeling moeten we veel rangeren, vooral met lange auto’s en bestelauto’s, maar we halen wel de maximale capaciteit uit het vloeroppervlak. Iedereen is er inmiddels aan gewend.” Op de werkvloer staan twee tweekolommers, twee vierkolommers en een compacte schaarhefbrug. Een recente aankoop is een verlengde 7,5-ton Autec-vierkolommer voor bestelauto’s. “Die hebben we gekocht omdat we merken dat bestelauto’s groter en zwaarder worden. Ongeveer 20 procent van onze doorgangen bestaat uit bedrijfsauto’s, dus die investering verdienen we zeker terug.” Op de plek waar de nieuwe Autec-hefbrug is geplaatst, stond eerder een Fog-vierkolommer. Die staat nu vooraan in de showroom, vlak achter de overheaddeur. “Dat hebben we om twee redenen gedaan”, verklaart Onwezen deze opmerkelijke keuze. “Bij drukte hebben we een extra brug en bovendien kunnen klanten van het tankstation nu duidelijker zien dat we een werkplaats hebben. Het is een vorm van reclame. Sommige mensen tanken hier al jaren en reageren verbaasd als ze horen dat we een werkplaats hebben. Met de hefbrug en onze Carteam-gevelborden laten we duidelijker zien wat we doen.” Andere investeringen van de afgelopen tijd zijn een rollenremtestbank van BM Autoteknik en een universele diagnosetester van Hella Gutmann Mega Macs. Uiteraard ontbreekt ook de officiële Ford-testapparatuur niet. Voor bandenservice werkt het team met apparatuur van Sice en het aircoservicestation is van Ecotechnics. 

Continuïteit

De inrichting en indeling van de werkplaats zijn in eigen beheer tot stand gekomen, zonder tussenkomst van een equipmentleverancier. “We hebben er zelf kijk op en kunnen uit ervaring goed inschatten wat voor ons werkt en wat niet”, aldus Onwezen. Voor elk soort gereedschap of equipment kiest het bedrijf de meest geschikte leverancier. “Vroeger hadden we één leverancier voor onderdelen en gereedschap. Tegenwoordig is de markt veel meer versnipperd en heeft elke leverancier zijn eigen specialisme. We investeren alleen in nieuwe apparatuur als de leverancier ons aanstaat. De klantvriendelijkheid en service van de aanbieder komen op de eerste plaats, gevolgd door de kwaliteit en de prijs van het product.” Autobedrijf Onwezen is een echt familiebedrijf. Net als hun vader hebben de kinderen van André Onwezen gekozen voor een loopbaan in de zaak. Zoon Sander, die Ford Master Technician is, geeft leiding aan de werkplaats, dochter Esther is verantwoordelijk voor de werkplaatsplanning, de administratie en de receptie. “Een familiebedrijf werkt alleen onder bepaalde voorwaarden”, zegt Onwezen. “In de eerste plaats moet de volgende generatie de branche en de bedrijfsopvolging zien zitten. In de tweede plaats moet de continuïteit goed geregeld zijn. Dat laatste heeft zeker meegespeeld bij de keuze voor een garageformule. Ik zie dat echt als een diepte-investering in onze toekomst.”

Autobedrijf Onwezen begint in 1959 als universeel autobedrijf in Bunnik. Acht jaar later verhuist het bedrijf naar de huidige locatie aan de Singel in Odijk en wordt het subdealer van Ford. Begin 2015 wordt dat omgezet in een erkend reparateurschap. Sinds 1 maart 2016 is het bedrijf aangesloten bij de universele garageformule Carteam.

p30 test de tester deel 5

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats: Voormalig Ford-subdealer kiest voor Carteam | Automotive Online
Sterker uit de scheiding

In de werkplaats: Voormalig Ford-subdealer kiest voor Carteam

Redactie Redactie

Autobedrijf Onwezen startte in 1959 als universeel autobedrijf. In 1967 werd het bedrijf subdealer van Ford, eerst in samenwerking met Ford-dealer Renes, later met Ford-dealer Broekhuis. “Omdat Ford het aantal contractpartners wil verminderen, zijn we sinds april 2015 niet langer commissionair, maar erkend reparateur”, vertelt directeur André Onwezen. “We mogen nog wel nieuwe Fords verkopen en onderhouden, maar we hebben geen merkshowroom meer. Hiervoor blijven we samenwerken met dealerbedrijf Broekhuis.” Toen het commissionairscontract werd omgezet in een erkend reparateurschap, besloot Onwezen zich te verdiepen in universele garageformules. “We hebben het voordeel dat we naast Fords altijd een behoorlijk aandeel aan andere merken in de werkplaats hebben gehad. Daarom hebben we besloten om ons meer op die kant van de markt te richten. Onze verbondenheid met Ford blijft groot, maar met het oog op de toekomst moeten we keuzes maken, en dat willen we doen vanuit onze eigen kracht. We willen niet afwachten wat anderen over ons beslissen.” Daarom sloot het bedrijf zich aan bij Carteam. Bij die keuze ging Onwezen niet over één nacht ijs. “De meeste formules zijn zuiver gericht op onderdelenomzet. Daar zijn wij niet zo enthousiast over. We zitten er niet op te wachten om in een bepaalde maand zoveel mogelijk ruitenwissers of accu’s te verkopen. Dat is niet onze stijl.” De onafhankelijkheid van een onderdelenleverancier was een belangrijke reden om voor de jonge garageformule te kiezen. “Veel autobedrijven kiezen een formule en moeten vervolgens van grossier veranderen. Wij hebben het andersom gedaan. We wilden onze grossier, APS De Leeuw in Houten, behouden en hebben een formule gezocht die dat mogelijk maakte.”

De kengetallen Autobedrijf Onwezen Odijk
Aantal medewerkers: 6
Aantal hefbruggen: 6
Aantal doorgangen: 2.500 per jaar
Liters olie per jaar: 3.000
Oppervlakte werkplaats totaal: 265 m2

Duidelijke keuzes

Naast de ingrijpende herstructurering van het merkgebonden kanaal ziet Onwezen de onderhoudsmarkt drastisch veranderen. Vooral de langere onderhoudsintervallen zijn een uitdaging voor de werkplaats. “Auto’s komen gemiddeld genomen minder vaak binnen, en als ze er eenmaal zijn, mag het niets kosten. De marges op geprogrammeerd onderhoud zijn flinterdun.” Het is een van de redenen waarom Onwezen zoveel mogelijk diensten aanbiedt. Naast onderhoud, reparatie, verkoop van nieuwe en gebruikte auto’s en verhuur en leasing heeft het autobedrijf een Esso Express-tankstation en een wasplaats. “Diagnose en aircoservice doen we ook zelf en bij schadeherstel besteden we meestal alleen het spuitwerk uit”, somt hij op. “Demonteren, voorbewerken en monteren doen we zoveel mogelijk in eigen beheer.” Door de veranderende marktomstandigheden moeten traditionele autobedrijven duidelijke keuzes maken, vindt hij. “Wij werken met een klein team en moeten kiezen hoe we onze tijd verdelen. Van autotechniek, onderdelen en inkoop hebben we zelf verstand, maar met marketing en reclame hebben we minder ervaring, en dat is juist een sterk punt van Carteam. Zij zijn in de eerste plaats klantgericht, in plaats van omzetgericht. Ze focussen op het binnenhalen en vasthouden van klanten. We vullen elkaar goed aan, en wij blijven de baas in ons eigen bedrijf.” Wat Onwezen ook aanspreekt, is dat de marktbewerking van Carteam zich niet beperkt tot de gebruikelijke direct mailings en advertenties in lokale kranten. “Ze zijn erg actief op internet en sociale media. Een klant uit de buurt stuurde laatst een berichtje: hij las een artikel op een internetsite toen er een banner met reclame voor ons bedrijf voorbij kwam. Dat is leuk om te horen, want het werkt dus wel.” Een ander communicatiemiddel dat onmisbaar is geworden, is Facebook. “Laatst hadden we een Facebook-actie voor het tankstation. In ruil voor een ‘like’ kregen klanten twee dagen lang extra korting op brandstof en maakten ze kans op een gratis tankbon van 50 euro. We kregen vooraf meer dan 7 duizend likes, dus heb ik de leverancier gebeld of ze extra benzine en diesel wilden leveren. Gelukkig maar, want het was hartstikke druk.” 

André Onwezen

bouwjaar: 1954
opleiding: mts autotechniek, patroonsdiploma, tweede en eerste autotechnicus
loopbaan: Autobedrijf Onwezen
thuis: getrouwd, dochter (39) en zoon (37)

p29 indewerkplaats

Hefbrug als reclame

Sinds de verhuizing in 1967 is het bedrijfspand meerdere keren verbouwd en veranderd. Toch is André Onwezen de eerste die toegeeft dat de indeling niet ideaal is. “De werkplaats ligt achter de showroom en heeft geen aparte ingang. We moeten altijd door de showroom naar de werkplaats rijden.” De werkplaats telt zes werkplekken die gelijk zijn verdeeld over de linker- en rechterkant van de ruimte. “Door de indeling moeten we veel rangeren, vooral met lange auto’s en bestelauto’s, maar we halen wel de maximale capaciteit uit het vloeroppervlak. Iedereen is er inmiddels aan gewend.” Op de werkvloer staan twee tweekolommers, twee vierkolommers en een compacte schaarhefbrug. Een recente aankoop is een verlengde 7,5-ton Autec-vierkolommer voor bestelauto’s. “Die hebben we gekocht omdat we merken dat bestelauto’s groter en zwaarder worden. Ongeveer 20 procent van onze doorgangen bestaat uit bedrijfsauto’s, dus die investering verdienen we zeker terug.” Op de plek waar de nieuwe Autec-hefbrug is geplaatst, stond eerder een Fog-vierkolommer. Die staat nu vooraan in de showroom, vlak achter de overheaddeur. “Dat hebben we om twee redenen gedaan”, verklaart Onwezen deze opmerkelijke keuze. “Bij drukte hebben we een extra brug en bovendien kunnen klanten van het tankstation nu duidelijker zien dat we een werkplaats hebben. Het is een vorm van reclame. Sommige mensen tanken hier al jaren en reageren verbaasd als ze horen dat we een werkplaats hebben. Met de hefbrug en onze Carteam-gevelborden laten we duidelijker zien wat we doen.” Andere investeringen van de afgelopen tijd zijn een rollenremtestbank van BM Autoteknik en een universele diagnosetester van Hella Gutmann Mega Macs. Uiteraard ontbreekt ook de officiële Ford-testapparatuur niet. Voor bandenservice werkt het team met apparatuur van Sice en het aircoservicestation is van Ecotechnics. 

Continuïteit

De inrichting en indeling van de werkplaats zijn in eigen beheer tot stand gekomen, zonder tussenkomst van een equipmentleverancier. “We hebben er zelf kijk op en kunnen uit ervaring goed inschatten wat voor ons werkt en wat niet”, aldus Onwezen. Voor elk soort gereedschap of equipment kiest het bedrijf de meest geschikte leverancier. “Vroeger hadden we één leverancier voor onderdelen en gereedschap. Tegenwoordig is de markt veel meer versnipperd en heeft elke leverancier zijn eigen specialisme. We investeren alleen in nieuwe apparatuur als de leverancier ons aanstaat. De klantvriendelijkheid en service van de aanbieder komen op de eerste plaats, gevolgd door de kwaliteit en de prijs van het product.” Autobedrijf Onwezen is een echt familiebedrijf. Net als hun vader hebben de kinderen van André Onwezen gekozen voor een loopbaan in de zaak. Zoon Sander, die Ford Master Technician is, geeft leiding aan de werkplaats, dochter Esther is verantwoordelijk voor de werkplaatsplanning, de administratie en de receptie. “Een familiebedrijf werkt alleen onder bepaalde voorwaarden”, zegt Onwezen. “In de eerste plaats moet de volgende generatie de branche en de bedrijfsopvolging zien zitten. In de tweede plaats moet de continuïteit goed geregeld zijn. Dat laatste heeft zeker meegespeeld bij de keuze voor een garageformule. Ik zie dat echt als een diepte-investering in onze toekomst.”

Autobedrijf Onwezen begint in 1959 als universeel autobedrijf in Bunnik. Acht jaar later verhuist het bedrijf naar de huidige locatie aan de Singel in Odijk en wordt het subdealer van Ford. Begin 2015 wordt dat omgezet in een erkend reparateurschap. Sinds 1 maart 2016 is het bedrijf aangesloten bij de universele garageformule Carteam.

p30 test de tester deel 5

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.