Column Guido van der Spek: Universeel monteur?

Redactie Redactie
• Laatste update:

In theorie kunnen wij als universeel onderhouds- en revisiebedrijf ook ‘alles’ aan alle merken en typen auto’s. In de praktijk kom je er echter snel achter dat de verschillen tussen de merken zo groot zijn dat je je kunt afvragen of je in al die varianten even goed kunt worden. En of je dat moet willen. De verschillen tussen merken, bouwwijze, onderdelen en hun beschikbaarheid is enorm. 

Naast de vraag of je in alle merken en modellen even goed kunt worden is er een andere, misschien wel veel belangrijkere reden: snelheid. Diagnose is cruciaal, om zo economisch mogelijk tot de oorzaak van de klacht te komen. In één keer goed dus en liefst vlot. Hetzelfde geldt voor de uitvoering van de reparatie. Als je als monteur meerdere identieke klussen achter elkaar uitvoert, doe je dat al gauw 20 procent sneller. Een monteur met specifieke werkervaring heeft dus – afhankelijk van de klus – enkele tientjes tot een paar honderd euro minder nodig dan een monteur die deze specifieke klus voor het eerst doet. 

Een universele monteur die alles kan? Die bestaat niet.

Om personeel te vinden dat alle kennis en vaardigheden bij de start al in huis heeft, is onmogelijk. Wij zoeken zelf op dit moment ook weer een extra monteur. En het gaat daarbij niet eens om wat de kandidaat nu al kan; het gaat erom wat deze persoon bereid is te leren in de komende twaalf tot achttien maanden. Als autobedrijf moet je ook een keuze maken waarin je je wil specialiseren. Je hoeft niet direct een merkspecialist te worden, maar je expertise wel beperken tot een aantal merken en bouwjaren. Voor alles wat daar buiten valt, verwijs je dan naar merk- en typespecialisten. Want als je het mij vraagt: een universele monteur, dus op alle gebieden thuis: die bestaat niet.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Column Guido van der Spek: Universeel monteur? | Automotive Online

Column Guido van der Spek: Universeel monteur?

Redactie Redactie
• Laatste update:

In theorie kunnen wij als universeel onderhouds- en revisiebedrijf ook ‘alles’ aan alle merken en typen auto’s. In de praktijk kom je er echter snel achter dat de verschillen tussen de merken zo groot zijn dat je je kunt afvragen of je in al die varianten even goed kunt worden. En of je dat moet willen. De verschillen tussen merken, bouwwijze, onderdelen en hun beschikbaarheid is enorm. 

Naast de vraag of je in alle merken en modellen even goed kunt worden is er een andere, misschien wel veel belangrijkere reden: snelheid. Diagnose is cruciaal, om zo economisch mogelijk tot de oorzaak van de klacht te komen. In één keer goed dus en liefst vlot. Hetzelfde geldt voor de uitvoering van de reparatie. Als je als monteur meerdere identieke klussen achter elkaar uitvoert, doe je dat al gauw 20 procent sneller. Een monteur met specifieke werkervaring heeft dus – afhankelijk van de klus – enkele tientjes tot een paar honderd euro minder nodig dan een monteur die deze specifieke klus voor het eerst doet. 

Een universele monteur die alles kan? Die bestaat niet.

Om personeel te vinden dat alle kennis en vaardigheden bij de start al in huis heeft, is onmogelijk. Wij zoeken zelf op dit moment ook weer een extra monteur. En het gaat daarbij niet eens om wat de kandidaat nu al kan; het gaat erom wat deze persoon bereid is te leren in de komende twaalf tot achttien maanden. Als autobedrijf moet je ook een keuze maken waarin je je wil specialiseren. Je hoeft niet direct een merkspecialist te worden, maar je expertise wel beperken tot een aantal merken en bouwjaren. Voor alles wat daar buiten valt, verwijs je dan naar merk- en typespecialisten. Want als je het mij vraagt: een universele monteur, dus op alle gebieden thuis: die bestaat niet.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.