Efficiu00ebnt duurt het langst

In de werkplaats bij Auto Totaal Houten

Redactie Redactie
• Laatste update:

De kengetallen AUTOBEDRIJF AUTOTOTAAL HOUTEN // AANTAL MEDEWERKERS: 8 // AANTAL HEFBRUGGEN: 6 // AANTAL DIAGNOSETESTERS: 6 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR: 3.200 // OPPERVLAKTE WERKPLAATS TOTAAL: 400 m2

De autowereld zit al van kinds af aan in mij. Ik werkte al snel in de garage van mijn vader”, vertelt directeur Jan Doornenbal. “In 1999 haalde ik het theoretische deel voor eerste autotechnicus binnen, maar het praktijkgedeelte moest even wachten. Mijn vrouw Marlies werkte in die tijd in de ICT en wist dat in die branche veel mensen nodig waren. Dus heb ik een uitstapje gemaakt naar de ICT. Eerst als systeemspecialist en later als adviseur informatiebeveiliging, tot 2004. Toen was ik het leven tussen vier muren wel zat. Ik wilde terug naar het autobedrijf. In die periode zijn ook de plannen ontstaan om samen met Marlies een eigen bedrijf te beginnen.”

Alles wat je ziet bij Auto Totaal Houten is er omdat het nodig is. Elke vierkante meter van het bedrijf is doordacht. “Eigenlijk konden we ook niet anders. Toen wij in 2007 aanklopten voor de financiering van ons bedrijf stak de bank een stokje voor ons originele plan. Dit was uitgetekend door een architect, met als gevolg een kostenplaatje van ruim acht ton. Zonder grond. Ruim de helft van dat bedrag kregen we niet gefinancierd, mede omdat de naderende wereldwijde financiële crisis al sluimerde. Dus zijn we gaan schrappen. Echt elk detail is bekeken. Wat is echt nodig, wat kan anders? We moesten concessies doen. Je kunt het wel mooi maken, maar uiteindelijk betaalt de klant ervoor. Bovendien wordt de terugverdientijd veel te lang. Wij wilden het zo efficiënt mogelijk houden, zodat het prijskaartje laag kon blijven. Een ding stond echter bovenaan onze wensenlijst: dat de monteurs prettig konden werken”, aldus Doornenbal.

Vloerverwarming

In het kader van die monteurvriendelijkheid is bijvoorbeeld gekozen voor vloerverwarming in plaats van lawaaiige heaters die in je nek blazen. “Verwarming vanaf de grond, waarbij je voeten en benen lekker warm blijven, is heel prettig. Bovendien verdwijnt de warmte minder snel als de deuren opgaan in de winter en is de vloer sneller droog in natte periodes”, is de ervaring van Doornenbal. 

Dankzij de grote overheaddeuren zijn de bruggen goed bereikbaar, zonder dat de technici elkaar in de weg zitten. Wat weer leidt tot snelle doorgangen. Voor elke deur zit een put die is aangesloten op de vetkering, zodat het schoonmaken van de vloer een fluitje van een cent is. “Een van de belangrijke aanpassingen op het originele plan was het schrappen van de verzorgingsplaatsen per brug. We hebben gekozen voor een centrale vloeistoffenbar. Scheelde toch al snel een halve ton en zoals de opzet nu is, is het eigenlijk bijna net zo efficiënt”, zegt Doornenbal.

jan doornenbal p1040014

Jan Doornenbal

bouwjaar 1973

opleiding VWO, opleiding 1e autotechnicus, diverse ICT-opleidingen, apk-keurmeester, Autotechnische opleiding bij Gildevaart Nieuwegein (tegenwoordig ROC Midden Nederland), middenstandsdiploma en vakbekwaamheid bij Innovam Nieuwegein, diverse vakbekwaamheids- en managementcursussen.

loopbaan Autobedrijf vader, 1e autotechnicus, ICT bij bankinstelling, eigen bedrijf

thuis getrouwd, zoon en dochter

Meer geld werd bespaard door de vervanging van glas door kunststof. Doornenbal: “Ik wilde veel natuurlijk licht hebben. Vandaar dat de architect een volledig glazen wand heeft getekend. De kosten voor al dit glas waren echter te hoog. Ook al omdat je dan moet kiezen voor een zwaardere structuur van de muren. De lichtdoorlatende kunststof panelen werken net zo goed. Nadeel van al dit licht is wel dat het in de zomer erg heet kan worden, maar dan gooien we de grote deuren wel open. Ook werk je soms tegen het licht in, maar over het algemeen is het fijn om veel licht te hebben.”

Terugbetalen

De tweede verdieping, bedoeld als bandenhotel, werd eveneens geschrapt. Totdat Doornenbal een zwevende vloer van Bosal tegenkwam. Scheelde ook weer een halve ton op het originele kostenplaatje. De explosieve groei van de winterbandenverkoop en de populariteit van bandenhotels heeft er volgens Doornenbal voor gezorgd dat de vloer zichzelf al heeft terugbetaald.

Bij de start van het bedrijf telde de werkplaats overigens maar vier bruggen en drie overheaddeuren. “In 2012 hebben we een stuk bijgebouwd, waardoor de oppervlakte zo’n beetje verdubbelde. In dit deel is ruimte ingedeeld voor twee bruggen en een keuringsstraat met roetmeter, remmentestbank en de controle en afstelling van de verlichting. Hierdoor kunnen twee mensen tegelijkertijd met een apk bezig zijn: eentje in de apk-straat, de ander op de brug”, vertelt Doornenbal die meteen doorloopt naar de laatste werkplek in zijn bedrijf. Deze door een paar kasten van de rest afgescheiden ruimte is voor bijzondere doeleinden: “Auto’s staan hier vaak langer, bijvoorbeeld bij complexe elektronische problemen. Ook gebruik ik deze ruimte voor restauraties. Ik ben gespecialiseerd in het technisch restaureren van Lancia’s uit de jaren 1950 tot 1972: Aurelia, Flaminia, Flavia en Fulvia. Schitterende auto’s.” Omdat hij hier veel tijd in stopt, heeft hij onlangs zijn apk-keurmeesterschap laten verlopen: “Ik heb vier keurmeesters in dienst en dat is meer dan genoeg. Ik richt mij vooral op de klassiekers.”

De uitbreiding heeft ook geleid tot de aanschaf van een tweede, iets kleinere compressor die alleen bijspringt op het moment dat er tijdelijk extra lucht nodig is. Dit werkt vanzelfsprekend kostenbesparend. “Deze staat op de verdieping in een geluiddichte kast en dient bovendien als back-up.”

werkplaats p1040036kopie

Aanspreekpunt

Omdat alles bij Auto Totaal Houten in het teken staat van optimale efficiency, is er ook grondig nagedacht over de aanwezige apparatuur. Doornenbal: “De bruggen zijn allemaal van Autec. Eerder hadden we meer merken, maar het is prettiger om één aanspreekpunt te hebben. Nadeel is dat je onderhandelingspositie er niet echt beter van wordt, maar dat weegt niet op tegen het gemak van één contactpersoon. Dit geldt ook voor onze onderdelenleverancier, Primaparts, waar wij 95 procent van onze onderdelen bestellen. Daar hebben wij eveneens bewust voor gekozen.”

In de werkplaats zijn drie tweekoloms bruggen geplaatst, twee schaarbruggen en een vierkolommer. “Met deze bruggen kunnen wij alle werkzaamheden uitvoeren, ook aan zware bestelwagens. De vierkolommer wordt overigens vervangen. Niet omdat dat echt nodig is, maar om de efficiëntie te verbeteren en de arbeid te verlichten bij het uitlijnen: de nieuwe brug heeft namelijk geïntegreerde compensatieplaten en draaiplateaus. Scheelt een hoop tijd en vervelend en zwaar tilwerk.” 

Over Auto Totaal Houten

Auto Totaal Houten is een echt familiebedrijf en wordt geleid door Jan en Marlies Doornenbal. De deuren van het pand aan De Bouw 7 in Houten gingen in 2008 open, maar de geschiedenis van het familiebedrijf begint al in 1980, het jaar waarin vader Doornenbal zijn bedrijf opende in Bunnik. Ondertussen werkt hij mee in Houten, waarmee het familiekarakter een extra accent krijgt. 

Auto Totaal Houten is een full service Bovag garagebedrijf, aangesloten bij Bosch Injection Systems.  Bijzonder is het feit dat het bedrijf een eigen opleiding biedt voor technici, ook van andere autobedrijven, in samenwerking met Timloto.

Kennis zonder concurrentie

Op diagnosegebied kan Auto Totaal de meeste problemen te lijf. “Wij kunnen in de basis al veel met de Bosch KTS. Daarnaast hebben we nog een Launch X-431, een Dec Superscan, een VAG-Com, een Op-Com en een Jifeline voor werk aan onder andere BMW en Mercedes-Benz. Met deze apparaten hebben we de merken die wij hier op de brug krijgen grotendeels afgedekt.”

Een ander stokpaardje van Jan Doornenbal is kennis. Wie zijn cv opzoekt op Linkedin, ziet dat hij continu bezig is zichzelf op te leiden. Dat draagt hij graag uit, omdat kennis belangrijk is. “Op de bovenverdieping heb ik een opleidingscentrum, in samenwerking met Timloto technische trainingen. Niet alleen mijn eigen mensen worden hier opgeleid; iedereen is hier welkom. Een hoog kennisniveau vind ik belangrijker dan concurrentieoverwegingen”, aldus Doornenbal. Vandaar dat hij ook een van de eerste deelnemers was van de Wesp Bedrijfsmonitor van Innovam. “Deze monitor vergelijkt op anoniem niveau onze bedrijfsgegevens met die van anderen. Daar komen verrassende zaken uit naar voren die je prikkelen om actie te ondernemen. Zo zagen wij dat een vergelijkbaar bedrijf veel olie verkocht bij een apk. Gewoon als service, zodat mensen zelf kunnen bijvullen. Daar zijn wij nu ook mee begonnen. En zo zijn er meer voorbeelden die je in je eigen bedrijf kunt invoeren, waar je anders misschien niet bij stil zou staan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats bij Auto Totaal Houten | Automotive Online
Efficiu00ebnt duurt het langst

In de werkplaats bij Auto Totaal Houten

Redactie Redactie
• Laatste update:

De kengetallen AUTOBEDRIJF AUTOTOTAAL HOUTEN // AANTAL MEDEWERKERS: 8 // AANTAL HEFBRUGGEN: 6 // AANTAL DIAGNOSETESTERS: 6 // AANTAL DOORGANGEN PER JAAR: 3.200 // OPPERVLAKTE WERKPLAATS TOTAAL: 400 m2

De autowereld zit al van kinds af aan in mij. Ik werkte al snel in de garage van mijn vader”, vertelt directeur Jan Doornenbal. “In 1999 haalde ik het theoretische deel voor eerste autotechnicus binnen, maar het praktijkgedeelte moest even wachten. Mijn vrouw Marlies werkte in die tijd in de ICT en wist dat in die branche veel mensen nodig waren. Dus heb ik een uitstapje gemaakt naar de ICT. Eerst als systeemspecialist en later als adviseur informatiebeveiliging, tot 2004. Toen was ik het leven tussen vier muren wel zat. Ik wilde terug naar het autobedrijf. In die periode zijn ook de plannen ontstaan om samen met Marlies een eigen bedrijf te beginnen.”

Alles wat je ziet bij Auto Totaal Houten is er omdat het nodig is. Elke vierkante meter van het bedrijf is doordacht. “Eigenlijk konden we ook niet anders. Toen wij in 2007 aanklopten voor de financiering van ons bedrijf stak de bank een stokje voor ons originele plan. Dit was uitgetekend door een architect, met als gevolg een kostenplaatje van ruim acht ton. Zonder grond. Ruim de helft van dat bedrag kregen we niet gefinancierd, mede omdat de naderende wereldwijde financiële crisis al sluimerde. Dus zijn we gaan schrappen. Echt elk detail is bekeken. Wat is echt nodig, wat kan anders? We moesten concessies doen. Je kunt het wel mooi maken, maar uiteindelijk betaalt de klant ervoor. Bovendien wordt de terugverdientijd veel te lang. Wij wilden het zo efficiënt mogelijk houden, zodat het prijskaartje laag kon blijven. Een ding stond echter bovenaan onze wensenlijst: dat de monteurs prettig konden werken”, aldus Doornenbal.

Vloerverwarming

In het kader van die monteurvriendelijkheid is bijvoorbeeld gekozen voor vloerverwarming in plaats van lawaaiige heaters die in je nek blazen. “Verwarming vanaf de grond, waarbij je voeten en benen lekker warm blijven, is heel prettig. Bovendien verdwijnt de warmte minder snel als de deuren opgaan in de winter en is de vloer sneller droog in natte periodes”, is de ervaring van Doornenbal. 

Dankzij de grote overheaddeuren zijn de bruggen goed bereikbaar, zonder dat de technici elkaar in de weg zitten. Wat weer leidt tot snelle doorgangen. Voor elke deur zit een put die is aangesloten op de vetkering, zodat het schoonmaken van de vloer een fluitje van een cent is. “Een van de belangrijke aanpassingen op het originele plan was het schrappen van de verzorgingsplaatsen per brug. We hebben gekozen voor een centrale vloeistoffenbar. Scheelde toch al snel een halve ton en zoals de opzet nu is, is het eigenlijk bijna net zo efficiënt”, zegt Doornenbal.

jan doornenbal p1040014

Jan Doornenbal

bouwjaar 1973

opleiding VWO, opleiding 1e autotechnicus, diverse ICT-opleidingen, apk-keurmeester, Autotechnische opleiding bij Gildevaart Nieuwegein (tegenwoordig ROC Midden Nederland), middenstandsdiploma en vakbekwaamheid bij Innovam Nieuwegein, diverse vakbekwaamheids- en managementcursussen.

loopbaan Autobedrijf vader, 1e autotechnicus, ICT bij bankinstelling, eigen bedrijf

thuis getrouwd, zoon en dochter

Meer geld werd bespaard door de vervanging van glas door kunststof. Doornenbal: “Ik wilde veel natuurlijk licht hebben. Vandaar dat de architect een volledig glazen wand heeft getekend. De kosten voor al dit glas waren echter te hoog. Ook al omdat je dan moet kiezen voor een zwaardere structuur van de muren. De lichtdoorlatende kunststof panelen werken net zo goed. Nadeel van al dit licht is wel dat het in de zomer erg heet kan worden, maar dan gooien we de grote deuren wel open. Ook werk je soms tegen het licht in, maar over het algemeen is het fijn om veel licht te hebben.”

Terugbetalen

De tweede verdieping, bedoeld als bandenhotel, werd eveneens geschrapt. Totdat Doornenbal een zwevende vloer van Bosal tegenkwam. Scheelde ook weer een halve ton op het originele kostenplaatje. De explosieve groei van de winterbandenverkoop en de populariteit van bandenhotels heeft er volgens Doornenbal voor gezorgd dat de vloer zichzelf al heeft terugbetaald.

Bij de start van het bedrijf telde de werkplaats overigens maar vier bruggen en drie overheaddeuren. “In 2012 hebben we een stuk bijgebouwd, waardoor de oppervlakte zo’n beetje verdubbelde. In dit deel is ruimte ingedeeld voor twee bruggen en een keuringsstraat met roetmeter, remmentestbank en de controle en afstelling van de verlichting. Hierdoor kunnen twee mensen tegelijkertijd met een apk bezig zijn: eentje in de apk-straat, de ander op de brug”, vertelt Doornenbal die meteen doorloopt naar de laatste werkplek in zijn bedrijf. Deze door een paar kasten van de rest afgescheiden ruimte is voor bijzondere doeleinden: “Auto’s staan hier vaak langer, bijvoorbeeld bij complexe elektronische problemen. Ook gebruik ik deze ruimte voor restauraties. Ik ben gespecialiseerd in het technisch restaureren van Lancia’s uit de jaren 1950 tot 1972: Aurelia, Flaminia, Flavia en Fulvia. Schitterende auto’s.” Omdat hij hier veel tijd in stopt, heeft hij onlangs zijn apk-keurmeesterschap laten verlopen: “Ik heb vier keurmeesters in dienst en dat is meer dan genoeg. Ik richt mij vooral op de klassiekers.”

De uitbreiding heeft ook geleid tot de aanschaf van een tweede, iets kleinere compressor die alleen bijspringt op het moment dat er tijdelijk extra lucht nodig is. Dit werkt vanzelfsprekend kostenbesparend. “Deze staat op de verdieping in een geluiddichte kast en dient bovendien als back-up.”

werkplaats p1040036kopie

Aanspreekpunt

Omdat alles bij Auto Totaal Houten in het teken staat van optimale efficiency, is er ook grondig nagedacht over de aanwezige apparatuur. Doornenbal: “De bruggen zijn allemaal van Autec. Eerder hadden we meer merken, maar het is prettiger om één aanspreekpunt te hebben. Nadeel is dat je onderhandelingspositie er niet echt beter van wordt, maar dat weegt niet op tegen het gemak van één contactpersoon. Dit geldt ook voor onze onderdelenleverancier, Primaparts, waar wij 95 procent van onze onderdelen bestellen. Daar hebben wij eveneens bewust voor gekozen.”

In de werkplaats zijn drie tweekoloms bruggen geplaatst, twee schaarbruggen en een vierkolommer. “Met deze bruggen kunnen wij alle werkzaamheden uitvoeren, ook aan zware bestelwagens. De vierkolommer wordt overigens vervangen. Niet omdat dat echt nodig is, maar om de efficiëntie te verbeteren en de arbeid te verlichten bij het uitlijnen: de nieuwe brug heeft namelijk geïntegreerde compensatieplaten en draaiplateaus. Scheelt een hoop tijd en vervelend en zwaar tilwerk.” 

Over Auto Totaal Houten

Auto Totaal Houten is een echt familiebedrijf en wordt geleid door Jan en Marlies Doornenbal. De deuren van het pand aan De Bouw 7 in Houten gingen in 2008 open, maar de geschiedenis van het familiebedrijf begint al in 1980, het jaar waarin vader Doornenbal zijn bedrijf opende in Bunnik. Ondertussen werkt hij mee in Houten, waarmee het familiekarakter een extra accent krijgt. 

Auto Totaal Houten is een full service Bovag garagebedrijf, aangesloten bij Bosch Injection Systems.  Bijzonder is het feit dat het bedrijf een eigen opleiding biedt voor technici, ook van andere autobedrijven, in samenwerking met Timloto.

Kennis zonder concurrentie

Op diagnosegebied kan Auto Totaal de meeste problemen te lijf. “Wij kunnen in de basis al veel met de Bosch KTS. Daarnaast hebben we nog een Launch X-431, een Dec Superscan, een VAG-Com, een Op-Com en een Jifeline voor werk aan onder andere BMW en Mercedes-Benz. Met deze apparaten hebben we de merken die wij hier op de brug krijgen grotendeels afgedekt.”

Een ander stokpaardje van Jan Doornenbal is kennis. Wie zijn cv opzoekt op Linkedin, ziet dat hij continu bezig is zichzelf op te leiden. Dat draagt hij graag uit, omdat kennis belangrijk is. “Op de bovenverdieping heb ik een opleidingscentrum, in samenwerking met Timloto technische trainingen. Niet alleen mijn eigen mensen worden hier opgeleid; iedereen is hier welkom. Een hoog kennisniveau vind ik belangrijker dan concurrentieoverwegingen”, aldus Doornenbal. Vandaar dat hij ook een van de eerste deelnemers was van de Wesp Bedrijfsmonitor van Innovam. “Deze monitor vergelijkt op anoniem niveau onze bedrijfsgegevens met die van anderen. Daar komen verrassende zaken uit naar voren die je prikkelen om actie te ondernemen. Zo zagen wij dat een vergelijkbaar bedrijf veel olie verkocht bij een apk. Gewoon als service, zodat mensen zelf kunnen bijvullen. Daar zijn wij nu ook mee begonnen. En zo zijn er meer voorbeelden die je in je eigen bedrijf kunt invoeren, waar je anders misschien niet bij stil zou staan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.