Column Luc van Bussel – De universeel komt naar je toe

Redactie Redactie
• Laatste update:

De grote, kille leegstaande glazen autopaleizen zijn in de afgelopen decennia niet fundamenteel veranderd en de onafhankelijke ketens van weleer zijn nog steeds de ketens van vandaag en morgen. Vooral overnames domineren het nieuws: Daimler kocht Athlon, LKQ kocht alle grote grossiers, Autobinck kocht Snappcar en Stern koopt of verkoopt altijd wel iets.

In het straatbeeld verandert er weinig en het servicebeeld van de autobranche is er niet echt op vooruit gegaan. Vreemd is dat niet, want de directies van dealerholdings zijn met handen en voeten gebonden aan de normen en waarden van de importeur of fabrikant. En de directies van de onafhankelijke franchiseketens zijn gebonden aan de grappen en grollen van de aangesloten ondernemers.

De innovaties bij de professionele ketens als Kwik-Fit en Euromaster lijken last te hebben van te weinig creativiteit of investeringsvermogen. Dat brengt me bij de groep die overblijft: de eigenaren van de onafhankelijke werkplaatsen. Kunnen deze zelfstandige ondernemers het goede innovatievoorbeeld geven?

Op autoretailgebied bestaat vrijwel geen innovatie.

Met de kennis van nu geloof ik dat de onafhankelijke werkplaats van de toekomst onderdeel is van het bedrijf waar mensen werken of elkaar ontmoeten. Grote en middelgrote bedrijven hebben veel medewerkers in dienst. Fulltime medewerkers hebben geen tijd voor een garagebezoek tussen negen en vijf. Wie zou er niet vrolijk van worden om tijdens kantoortijden de auto in onderhoud te kunnen geven aan een hoogst vriendelijke universele specialist ter plaatse?

De banden blijven dan altijd op spanning, de ruitensproeiervloeistof altijd bijgevuld, de bandenwissel is nog voor de eerste nachtvorst geregeld en de apk-keuring zit in het kerstpakket. Haal- en brengservice kan ook, maar waarom al die kilometers en uren als al die auto’s al keurig bij elkaar staan op de parkeerplaats? Autoservice is ook voor bezoekers van de bedrijven een geweldige propositie. En zo is een nieuw concept geboren en geheel gratis aan u aangeboden. Was getekend. Luc van Bussel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Column Luc van Bussel – De universeel komt naar je toe | Automotive Online

Column Luc van Bussel – De universeel komt naar je toe

Redactie Redactie
• Laatste update:

De grote, kille leegstaande glazen autopaleizen zijn in de afgelopen decennia niet fundamenteel veranderd en de onafhankelijke ketens van weleer zijn nog steeds de ketens van vandaag en morgen. Vooral overnames domineren het nieuws: Daimler kocht Athlon, LKQ kocht alle grote grossiers, Autobinck kocht Snappcar en Stern koopt of verkoopt altijd wel iets.

In het straatbeeld verandert er weinig en het servicebeeld van de autobranche is er niet echt op vooruit gegaan. Vreemd is dat niet, want de directies van dealerholdings zijn met handen en voeten gebonden aan de normen en waarden van de importeur of fabrikant. En de directies van de onafhankelijke franchiseketens zijn gebonden aan de grappen en grollen van de aangesloten ondernemers.

De innovaties bij de professionele ketens als Kwik-Fit en Euromaster lijken last te hebben van te weinig creativiteit of investeringsvermogen. Dat brengt me bij de groep die overblijft: de eigenaren van de onafhankelijke werkplaatsen. Kunnen deze zelfstandige ondernemers het goede innovatievoorbeeld geven?

Op autoretailgebied bestaat vrijwel geen innovatie.

Met de kennis van nu geloof ik dat de onafhankelijke werkplaats van de toekomst onderdeel is van het bedrijf waar mensen werken of elkaar ontmoeten. Grote en middelgrote bedrijven hebben veel medewerkers in dienst. Fulltime medewerkers hebben geen tijd voor een garagebezoek tussen negen en vijf. Wie zou er niet vrolijk van worden om tijdens kantoortijden de auto in onderhoud te kunnen geven aan een hoogst vriendelijke universele specialist ter plaatse?

De banden blijven dan altijd op spanning, de ruitensproeiervloeistof altijd bijgevuld, de bandenwissel is nog voor de eerste nachtvorst geregeld en de apk-keuring zit in het kerstpakket. Haal- en brengservice kan ook, maar waarom al die kilometers en uren als al die auto’s al keurig bij elkaar staan op de parkeerplaats? Autoservice is ook voor bezoekers van de bedrijven een geweldige propositie. En zo is een nieuw concept geboren en geheel gratis aan u aangeboden. Was getekend. Luc van Bussel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.