Op 45 telefoontjes hebben we 5 auto’s verkocht

Call Tracking geeft aan iedere advertentie van een gebruikte auto een eigen, specifiek telefoonnummer. Telkens als dit telefoonnummer wordt gebeld, wordt dit door Marktplaats Call Tracking geregistreerd: het tijdstip, de duur van het telefoontje en natuurlijk ook of er wordt opgenomen. Autobedrijven krijgen op een dashboard dagelijks een overzicht van de hoeveelheid telefonische reacties die op iedere geadverteerde auto binnenkomen. Dat is belangrijk, want telefonische leads hebben een hoge conversie. Van alle mensen die telefonisch op een geadverteerde occasion reageren, koopt 70 procent binnen twee weken een auto.
Piek
“Zeg maar gerust één week”, zegt Marco van Beek. De directeur van Autobedrijf Marco van Beek in Steenwijkerwold is een van de allereerste gebruikers van Call Tracking. Van Beek adverteert dagelijks tussen vijftig en zestig gebruikte auto’s op Marktplaats. Uit de cijfers van Call Tracking blijkt dat 42 procent van de bellers op een occasion één of twee keer naar een autobedrijf belt. Dat gebeurt in hoofdzaak tussen 11.00 en 13.00 uur en na 15.00 uur.
Uit de cijfers van Call Tracking blijkt dat 42 procent van de bellers op een occasion één of twee keer naar een autobedrijf belt.
Ook na 18.00 uur wordt er nog vrij vaak gebeld, al zijn veel autobedrijven dan niet meer bereikbaar. Marco van Beek neemt echter alle telefoontjes aan. “Als ik ’s avonds thuis zit, zorg ik dat de telefoontjes op mijn mobiel binnenkomen. Je wilt immers niks missen.” Uit het Call Tracking-dashboard van Van Beek blijkt dat de meeste mensen hem 1,3 keer bellen en dat de meeste calls één of twee minuten duren.
Conversie
Ook blijkt uit de cijfers dat er op 20 oktober een duidelijke piek zat in het aantal telefoontjes naar Autobedrijf Marco van Beek. “Elke maand tussen de 15de en de 20ste herzien we de prijzen van onze occasions”, legt Van Beek uit. “Ik vermoed dat die piek daardoor is veroorzaakt, want rond 20 oktober hadden we van zestien auto’s de prijzen aangepast.”
De telefoontjes die via Marktplaats binnenkomen, zijn voor het autobedrijf herkenbaar omdat er bij het opnemen een stem te horen is, die meldt dat deze lead is binnengekomen via Marktplaats. In de vijf weken dat Van Beek aan Call Tracking deelneemt, heeft hij zo’n 45 telefoontjes binnengekregen. “Daarop hebben we vier of vijf auto’s verkocht, dat is dus een conversie van 11 tot 12 procent.”