Nieuws van RAI Vereniging

Redactie Redactie
• Laatste update:

BPM blijft voorlopig gebaseerd op NEDC

Onlangs is een wetswijziging naar de Tweede Kamer gestuurd inzake een ogenschijnlijk kleine, maar wel zeer belangrijke aanpassing in de wet op de bpm. Deze regelt dat als in Brussel binnenkort overeenstemming wordt bereikt over de nieuwe testcyclus WLTP het Nederlandse fiscale systeem tot 2019 blijft uitgaan van de NEDC CO2-waarde.

minfinDe wijziging is in nauw overleg met RAI Vereniging tot stand gekomen. Zij heeft met het ministerie van Financiën afgelopen zomer uitgebreid gesproken over de aanstaande invoering van de WLTP en de (fiscale) gevolgen daarvoor voor Nederland. Alle importeurs zijn het erover eens dat de introductie van WLTP niet moet leiden tot een situatie waarin twee grondslagen voor de bpm-vaststelling ­zouden kunnen gaan gelden. Omdat na officiële publicatie van de toekomstige WLTP-verordening (naar verwachting begin volgend jaar) fabrikanten al vrij snel kunnen gaan testen en dus goedkeuren via WLTP was een aanpassing van de huidige wet nodig. Als een auto is toe­gelaten volgens de WLTP, wordt naast de WLTP CO2-waarden ook nog de gecombineerde NEDC CO2-waarde vermeld op het Certificaat van Overeenstemming (CvO).

Rust aan het front

De wetswijziging die nu aan de Kamer wordt voorgelegd regelt dat indien een voertuig volgens WLTP wordt getest de gecombineerde NEDC CO2-waarde op het CvO tot in ieder geval 2019 leidend zal zijn voor de bpm-berekening. In 2019 zal dan een nieuwe aangepaste bpm-tabel worden ingevoerd waarin alleen nog maar WLTP-grenswaardes zullen zijn opgenomen. RAI Vereniging is blij dat deze wetswijziging er gaat komen, omdat deze ‘rust aan het front’ en duidelijkheid betekent. Invoering van de ­overigens ook door ons gewenste WLTP-test­cyclus in Brussel gaat nu leiden tot een rustige overgang in de fiscale wetgeving in Nederland. Pas in 2019 volgt er de uiteindelijke volledige overgang; nu kan de gehele markt daar beheerst naar toe werken. RAI Vereniging is ook in overleg met het Ministerie van IenM waarbij onderzocht wordt hoe we om zullen gaan met het brandstofetikettering en de ­communicatie hieromtrent.

caremissionstestingfactsOver NEDC, WLTP en RDE en alles wat verder wetenswaardig is bij het testen van emissies, heeft ACEA sinds enige tijd www.caremissionstestingfacts.eu in de lucht. Een zeer informatieve website, ontwikkeld voor een breed publiek. RAI Vereniging werkt op dit moment aan een Nederlandstalige bewerking daarvan, die begin ­december ‘live’ zal gaan op www.emissietesten.nl.

Alternatief voor BedrijfsautoRAI in de maak

bedrijfsautorai 2015Na het recente teleurstellende bericht dat een meerderheid van de truckmerken afziet van deelname aan de BedrijfsautoRAI in 2017, is een evenement waarbij het specifiek draait om bedrijven in de speciale voertuigenbranche in de maak. RAI Amsterdam heeft aan het bestuur van afdeling Speciale Voertuigen (SV) van RAI Vereniging een concept gepresenteerd waarin de bestuursleden een goede basis zien voor een nieuw evenement rond einde oktober 2017. SV neemt hierbij nadrukkelijk de lead voor haar leden. Of in een later stadium ook bedrijfsautomerken willen aanhaken, wordt niet uitgesloten, maar nu wordt eerst en vooral gekeken naar de wensen van bedrijven in de SV-branche. De komende weken zal het concept samen met een aantal bedrijven worden aangescherpt. 

Kosten rijklaar maken

Sinds 1 november controleert de ACM op het correct weergeven van de (onvermijdbare) kosten voor rijklaar maken in de geadverteerde prijs bij nieuwe personenauto’s. Voor RAI Vereniging markeert dit het einde van een periode met zeer intensief contact met de aangesloten importeurs.

3RAI Vereniging had meerdere verhelderende gesprekken met ACM, bijvoorbeeld tussen haar voorzitter Steven van Eijck en ­ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn. Ook organiseerde RAI Vereniging in september een drukbezochte informatiebijeenkomst voor importeurs. Doel was om nadere duidelijkheid te verschaffen bij de ­aanwijzingen van de ACM over de vermelding van de kosten rijklaar maken in de prijzen waarmee geadverteerd wordt. Dat bleek op onderdelen namelijk toch wel complexer dan je op het eerste gezicht zou ­denken. Importeurs hadden daarbij vragen over bijvoorbeeld de (krappe) timing en de exacte inhoud van enkele begrippen (‘onvermijdbare kosten’) bij de door de ACM voorgestelde aanpassingen. Deze ­hebben immers flinke impact op de prijssystemen van importeurs en bijvoorbeeld ook op online car-configurators en andere, vaak internationaal beheerde, IT-systemen. Uiteraard staat voor importeurs transparantie en eenduidigheid in het verkoopproces voorop, ook waar het de rijklaarmaakkosten betreft. Daarbij hechten zij er wel aan dat sprake is van een gelijk speelveld tussen nieuwverkoop en de verkoop van ­occasions; het ‘optische’ prijsverschil tussen dezelfde auto nieuw en jong-gebruikt zou immers groter kunnen worden.

Fiscale waarde
Er bleek groot draagvlak te zijn voor de introductie van het begrip ­‘fiscale waarde’ van een personenauto en deze ook op te nemen in de prijslijsten. Deze fiscale waarde kan door de zakelijke rijder gebruikt worden voor de bepaling van zijn bijtelling. Die waarde bestaat uit de netto catalogusprijs, de BPM en de BTW; de ‘onvermijdbare’ kosten voor het rijklaar maken zijn buiten deze fiscale waarde gehouden aangezien deze voor de bijtelling niet meegerekend hoeven te worden. Daarnaast is het begrip consumentenadviesprijs gedefinieerd. Deze bestaat uit de netto catalogusprijs, de BTW, de BPM, registratiekosten, de kosten tenaamstelling, de recyclingbijdrage en de onvermijdbare kosten rijklaar maken. Voor het doorvoeren van de door de ACM gevraagde aanpassingen in hun marketingcommunicatie materialen hadden de importeurs de tijd tot 1 november. Voor het aanpassen van de car-configurators heeft de ACM aan hen, op aandringen van RAI Vereniging, tot uiterlijk 1 januari 2017 uitstel gegeven.

Gebruikt
De vereiste transparantie geldt ook voor het vermelden van aflever- dan wel rijklaarmaakkosten bij de verkoop van gebruikte auto’s. De ACM heeft meermaals glashelder gemaakt: “de regel dat onvermijdbare ­kosten in de prijs moeten zitten, geldt voor alle producten en diensten. Dus niet alleen voor nieuwe auto’s, maar ook tweedehands auto’s.” Ook daar gaat ACM toezien op naleving van de regels voor transparantie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuws van RAI Vereniging | Automotive Online

Nieuws van RAI Vereniging

Redactie Redactie
• Laatste update:

BPM blijft voorlopig gebaseerd op NEDC

Onlangs is een wetswijziging naar de Tweede Kamer gestuurd inzake een ogenschijnlijk kleine, maar wel zeer belangrijke aanpassing in de wet op de bpm. Deze regelt dat als in Brussel binnenkort overeenstemming wordt bereikt over de nieuwe testcyclus WLTP het Nederlandse fiscale systeem tot 2019 blijft uitgaan van de NEDC CO2-waarde.

minfinDe wijziging is in nauw overleg met RAI Vereniging tot stand gekomen. Zij heeft met het ministerie van Financiën afgelopen zomer uitgebreid gesproken over de aanstaande invoering van de WLTP en de (fiscale) gevolgen daarvoor voor Nederland. Alle importeurs zijn het erover eens dat de introductie van WLTP niet moet leiden tot een situatie waarin twee grondslagen voor de bpm-vaststelling ­zouden kunnen gaan gelden. Omdat na officiële publicatie van de toekomstige WLTP-verordening (naar verwachting begin volgend jaar) fabrikanten al vrij snel kunnen gaan testen en dus goedkeuren via WLTP was een aanpassing van de huidige wet nodig. Als een auto is toe­gelaten volgens de WLTP, wordt naast de WLTP CO2-waarden ook nog de gecombineerde NEDC CO2-waarde vermeld op het Certificaat van Overeenstemming (CvO).

Rust aan het front

De wetswijziging die nu aan de Kamer wordt voorgelegd regelt dat indien een voertuig volgens WLTP wordt getest de gecombineerde NEDC CO2-waarde op het CvO tot in ieder geval 2019 leidend zal zijn voor de bpm-berekening. In 2019 zal dan een nieuwe aangepaste bpm-tabel worden ingevoerd waarin alleen nog maar WLTP-grenswaardes zullen zijn opgenomen. RAI Vereniging is blij dat deze wetswijziging er gaat komen, omdat deze ‘rust aan het front’ en duidelijkheid betekent. Invoering van de ­overigens ook door ons gewenste WLTP-test­cyclus in Brussel gaat nu leiden tot een rustige overgang in de fiscale wetgeving in Nederland. Pas in 2019 volgt er de uiteindelijke volledige overgang; nu kan de gehele markt daar beheerst naar toe werken. RAI Vereniging is ook in overleg met het Ministerie van IenM waarbij onderzocht wordt hoe we om zullen gaan met het brandstofetikettering en de ­communicatie hieromtrent.

caremissionstestingfactsOver NEDC, WLTP en RDE en alles wat verder wetenswaardig is bij het testen van emissies, heeft ACEA sinds enige tijd www.caremissionstestingfacts.eu in de lucht. Een zeer informatieve website, ontwikkeld voor een breed publiek. RAI Vereniging werkt op dit moment aan een Nederlandstalige bewerking daarvan, die begin ­december ‘live’ zal gaan op www.emissietesten.nl.

Alternatief voor BedrijfsautoRAI in de maak

bedrijfsautorai 2015Na het recente teleurstellende bericht dat een meerderheid van de truckmerken afziet van deelname aan de BedrijfsautoRAI in 2017, is een evenement waarbij het specifiek draait om bedrijven in de speciale voertuigenbranche in de maak. RAI Amsterdam heeft aan het bestuur van afdeling Speciale Voertuigen (SV) van RAI Vereniging een concept gepresenteerd waarin de bestuursleden een goede basis zien voor een nieuw evenement rond einde oktober 2017. SV neemt hierbij nadrukkelijk de lead voor haar leden. Of in een later stadium ook bedrijfsautomerken willen aanhaken, wordt niet uitgesloten, maar nu wordt eerst en vooral gekeken naar de wensen van bedrijven in de SV-branche. De komende weken zal het concept samen met een aantal bedrijven worden aangescherpt. 

Kosten rijklaar maken

Sinds 1 november controleert de ACM op het correct weergeven van de (onvermijdbare) kosten voor rijklaar maken in de geadverteerde prijs bij nieuwe personenauto’s. Voor RAI Vereniging markeert dit het einde van een periode met zeer intensief contact met de aangesloten importeurs.

3RAI Vereniging had meerdere verhelderende gesprekken met ACM, bijvoorbeeld tussen haar voorzitter Steven van Eijck en ­ACM-bestuursvoorzitter Chris Fonteijn. Ook organiseerde RAI Vereniging in september een drukbezochte informatiebijeenkomst voor importeurs. Doel was om nadere duidelijkheid te verschaffen bij de ­aanwijzingen van de ACM over de vermelding van de kosten rijklaar maken in de prijzen waarmee geadverteerd wordt. Dat bleek op onderdelen namelijk toch wel complexer dan je op het eerste gezicht zou ­denken. Importeurs hadden daarbij vragen over bijvoorbeeld de (krappe) timing en de exacte inhoud van enkele begrippen (‘onvermijdbare kosten’) bij de door de ACM voorgestelde aanpassingen. Deze ­hebben immers flinke impact op de prijssystemen van importeurs en bijvoorbeeld ook op online car-configurators en andere, vaak internationaal beheerde, IT-systemen. Uiteraard staat voor importeurs transparantie en eenduidigheid in het verkoopproces voorop, ook waar het de rijklaarmaakkosten betreft. Daarbij hechten zij er wel aan dat sprake is van een gelijk speelveld tussen nieuwverkoop en de verkoop van ­occasions; het ‘optische’ prijsverschil tussen dezelfde auto nieuw en jong-gebruikt zou immers groter kunnen worden.

Fiscale waarde
Er bleek groot draagvlak te zijn voor de introductie van het begrip ­‘fiscale waarde’ van een personenauto en deze ook op te nemen in de prijslijsten. Deze fiscale waarde kan door de zakelijke rijder gebruikt worden voor de bepaling van zijn bijtelling. Die waarde bestaat uit de netto catalogusprijs, de BPM en de BTW; de ‘onvermijdbare’ kosten voor het rijklaar maken zijn buiten deze fiscale waarde gehouden aangezien deze voor de bijtelling niet meegerekend hoeven te worden. Daarnaast is het begrip consumentenadviesprijs gedefinieerd. Deze bestaat uit de netto catalogusprijs, de BTW, de BPM, registratiekosten, de kosten tenaamstelling, de recyclingbijdrage en de onvermijdbare kosten rijklaar maken. Voor het doorvoeren van de door de ACM gevraagde aanpassingen in hun marketingcommunicatie materialen hadden de importeurs de tijd tot 1 november. Voor het aanpassen van de car-configurators heeft de ACM aan hen, op aandringen van RAI Vereniging, tot uiterlijk 1 januari 2017 uitstel gegeven.

Gebruikt
De vereiste transparantie geldt ook voor het vermelden van aflever- dan wel rijklaarmaakkosten bij de verkoop van gebruikte auto’s. De ACM heeft meermaals glashelder gemaakt: “de regel dat onvermijdbare ­kosten in de prijs moeten zitten, geldt voor alle producten en diensten. Dus niet alleen voor nieuwe auto’s, maar ook tweedehands auto’s.” Ook daar gaat ACM toezien op naleving van de regels voor transparantie.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.