Klaar voor de toekomst met revisie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Onze economie was lange tijd lineair: van grondstoffen maakten we materialen, waaruit een product werd gemaakt. Aan het eind van de levensduur dankten we dat af. Het belandde op de vuilnisbelt of in de verbrandingsoven. De gevolgen van die benadering zijn onmiskenbaar: grondstoffen worden schaarser en duurder en de afvalberg groeit. Niet voor niets wordt overal geroepen dat het anders moet. Maar waar te beginnen?

WAARDEVOL
Het beste antwoord luidt: anders omgaan met grondstoffen. Hoe minder we weggooien, hoe minder nieuwe grondstoffen er moeten worden gewonnen, en hoe minder afval er komt. Eigenlijk is het hele idee van ‘afval’ een misverstand. Want uit afval kun je juist heel veel waardevolle onderdelen, materialen en grondstoffen herwinnen. Die kunnen vervolgens ingezet worden voor het maken van nieuwe producten, of voor reparatie van bestaande producten. Dat noemen we de circulaire economie, en dat is de toekomst.

INNOVATIES
De overheid ziet dat ook. In september lanceerde staatssecretaris Dijksma van Milieu daarom het Rijksbrede programma circulaire economie. Daarin wordt al het beleid op het gebied van grondstoffen, hergebruik en slim ondernemen samengebald. En er hangen ambitieuze doelen aan: vanaf 2030 moet het gebruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metaal) met de helft zijn verminderd. In 2050 moet de Nederlandse economie volledig circulair zijn. Om dat te bereiken stimuleert de overheid circulaire verdienmodellen en innovaties. Alle branches gaan afspraken maken over efficiënter grondstoffengebruik.

Eigenlijk is het hele idee van ‘afval’ een misverstand.

TROTS
Kortom: de circulaire economie komt eraan, en snel ook. Wat betekent dat voor autobedrijven? Enerzijds is de autobranche al goed op weg om circulair te opereren. Iedereen kent ARN, de organisatie die zorg draagt voor het verantwoorde hergebruik van afgedankte auto’s. Samen met shredders en demontagebedrijven recyclet ARN 97% van het gewicht van elke auto. Daar mogen we trots op zijn. Maar daarmee zijn we er nog niet. Autobedrijven vervangen dagelijks onderdelen. Voor kleine en grote onderdelen wordt meestal zonder nadenken een nieuw onderdeel besteld. Voor dealers kan daar zelfs een afzetverplichting of een bonus aan verbonden zijn. Oude onderdelen worden afgedankt. Dat past bij de lineaire economie, en dat is een model zonder toekomst.

GARANTIE
Maar het kan ook anders. In Nederland zijn vele revisiebedrijven dagelijks bezig met het reviseren van auto-onderdelen. Met de juiste kennis en apparatuur maakt de revisiespecialist een kapot motorblok of een defecte versnellingsbak in een handomdraai weer gebruiksklaar. Dat scheelt niet alleen afval, ook scheelt het uw klant een hoop geld. Want een gereviseerd onderdeel is vrijwel altijd goedkoper dan een nieuw. En bij het BOVAG revisiebedrijf krijgt u spijkerharde BOVAG Garantie op elk onderdeel. Daar kunt u zich geen buil aan vallen. Het is niet ingewikkeld: het revisiebedrijf bij u in de buurt kan u in heel veel gevallen snel helpen aan het onderdeel dat u zoekt. Vaak halen ze het oude onderdeel nog kosteloos op ook, om weer te reviseren. Kortom: met revisie bent u klaar voor de toekomst.

Op www.bovag.nl vindt u een revisiebedrijf bij u in de buurt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Klaar voor de toekomst met revisie | Automotive Online

Klaar voor de toekomst met revisie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Onze economie was lange tijd lineair: van grondstoffen maakten we materialen, waaruit een product werd gemaakt. Aan het eind van de levensduur dankten we dat af. Het belandde op de vuilnisbelt of in de verbrandingsoven. De gevolgen van die benadering zijn onmiskenbaar: grondstoffen worden schaarser en duurder en de afvalberg groeit. Niet voor niets wordt overal geroepen dat het anders moet. Maar waar te beginnen?

WAARDEVOL
Het beste antwoord luidt: anders omgaan met grondstoffen. Hoe minder we weggooien, hoe minder nieuwe grondstoffen er moeten worden gewonnen, en hoe minder afval er komt. Eigenlijk is het hele idee van ‘afval’ een misverstand. Want uit afval kun je juist heel veel waardevolle onderdelen, materialen en grondstoffen herwinnen. Die kunnen vervolgens ingezet worden voor het maken van nieuwe producten, of voor reparatie van bestaande producten. Dat noemen we de circulaire economie, en dat is de toekomst.

INNOVATIES
De overheid ziet dat ook. In september lanceerde staatssecretaris Dijksma van Milieu daarom het Rijksbrede programma circulaire economie. Daarin wordt al het beleid op het gebied van grondstoffen, hergebruik en slim ondernemen samengebald. En er hangen ambitieuze doelen aan: vanaf 2030 moet het gebruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metaal) met de helft zijn verminderd. In 2050 moet de Nederlandse economie volledig circulair zijn. Om dat te bereiken stimuleert de overheid circulaire verdienmodellen en innovaties. Alle branches gaan afspraken maken over efficiënter grondstoffengebruik.

Eigenlijk is het hele idee van ‘afval’ een misverstand.

TROTS
Kortom: de circulaire economie komt eraan, en snel ook. Wat betekent dat voor autobedrijven? Enerzijds is de autobranche al goed op weg om circulair te opereren. Iedereen kent ARN, de organisatie die zorg draagt voor het verantwoorde hergebruik van afgedankte auto’s. Samen met shredders en demontagebedrijven recyclet ARN 97% van het gewicht van elke auto. Daar mogen we trots op zijn. Maar daarmee zijn we er nog niet. Autobedrijven vervangen dagelijks onderdelen. Voor kleine en grote onderdelen wordt meestal zonder nadenken een nieuw onderdeel besteld. Voor dealers kan daar zelfs een afzetverplichting of een bonus aan verbonden zijn. Oude onderdelen worden afgedankt. Dat past bij de lineaire economie, en dat is een model zonder toekomst.

GARANTIE
Maar het kan ook anders. In Nederland zijn vele revisiebedrijven dagelijks bezig met het reviseren van auto-onderdelen. Met de juiste kennis en apparatuur maakt de revisiespecialist een kapot motorblok of een defecte versnellingsbak in een handomdraai weer gebruiksklaar. Dat scheelt niet alleen afval, ook scheelt het uw klant een hoop geld. Want een gereviseerd onderdeel is vrijwel altijd goedkoper dan een nieuw. En bij het BOVAG revisiebedrijf krijgt u spijkerharde BOVAG Garantie op elk onderdeel. Daar kunt u zich geen buil aan vallen. Het is niet ingewikkeld: het revisiebedrijf bij u in de buurt kan u in heel veel gevallen snel helpen aan het onderdeel dat u zoekt. Vaak halen ze het oude onderdeel nog kosteloos op ook, om weer te reviseren. Kortom: met revisie bent u klaar voor de toekomst.

Op www.bovag.nl vindt u een revisiebedrijf bij u in de buurt.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.