Een verbetering van formaat

Op de brug: Renault Talisman

Redactie Redactie
• Laatste update:

Onze brug staat deze keer in Nieuw-Vennep, in de werkplaats van Vakgarage Spijker en Vergunst. Voordat de Talisman omhoog gehesen wordt, onderzoekt Cok Vergunst uitgebreid de motorruimte. “Het lijkt op het eerste oog alsof het hier helemaal is volgebouwd. Maar kijk je goed, dan valt iets anders op: het kleine motortje (dCi 110) voor deze grote wagen. Ziet op zich raar uit, maar met 1.500 cc en 108 pk komt de diesel best wel vooruit. Het blok is al bekend en heeft nogal eens problemen met een vervuilde egr-klep. Dat is overigens geen puur Renault-probleem. Je ziet het vaker bij motoren met een kleine inhoud en veel pk’s”, aldus Vergunst.

Toch heeft het downsizen van motorinhoud gunstige gevolgen voor het onderhouden van de auto, zeker in een fors model als de Talisman. Vergunst: “Voor het gewone onderhoud hoef je amper moeite te doen. Oliefilter, luchtfilter, aircosysteem, vloeistoffen, het is allemaal bijzonder goed bereikbaar. Dat ben ik niet zo gewend van Renault. Vaak moet je bij dit merk een halve auto demonteren voor je ergens bij kunt. Deze lijkt prettig werkbaar, mede dankzij z’n kleine motor.” Dit laatste geldt ook voor de vervanging van lampjes, hoewel dat bij de led-koplampen van de testversie niet van toepassing is. “Maar heb je een uitvoering met halogeen, dan is het vervangen zo gebeurd. En niet zoals bij een Modus, waar eerst de hele bumper eraf moet.”

Up-momentje

Wanneer de Talisman de hoogte in is getild, wijst Vergunst meteen op de aansturing van de egr-klep: een installatie die open en bloot onder de auto hangt. “Die moeten we vaak vervangen bij andere modellen door dit hele zaakje uit de uitlaatbuis te zagen. De nieuwe komt met een stukje buis en moffen en zet je er zo weer tussen. De stekkerverbinding die er bij hoort, ziet er ook een beetje storingsgevoelig uit. Hier onder de auto komen immers nogal wat rommel en nattigheid voorbij.”

Verder noteert Vergunst een vertrouwd beeld. “Weinig nieuws qua onderstel. Maar dat was al goed, dus waarom daar iets aan veranderen? Een gebroken veer. Dat wil nog wel eens voorkomen. Verder weinig verrassingen.” De stalen remleidingen zijn wel deels weggewerkt onder de bodembescherming, waarbij de wat meer open en bloot liggende delen van deze leidingen zijn geplastificeerd om de levensduur te vergroten. Vergunst: “Wat ik dan wel weer apart vind, is dat ze de remleidingen links en rechts naar voren laten lopen. Daardoor moet je voor de apk-controle aan beide kanten onderplaten losschroeven. Maar verder ziet het er allemaal degelijker uit dan dat ik ooit eerder heb gezien bij een Renault. Wat dat betreft is het merk goed bezig. Ook wat werkbaarheid betreft: dat ziet er hier heel goed uit. Ook onder de auto is alles, net zoals onder de motorkap, behoorlijk snel bereikbaar. Kijk hier, het brandstoffilter. Hebben ze zelfs een opening voor gemaakt. Niks is weggepropt. Prima! Een auto waar je straks goed aan kunt werken.” 

p21 op de brug

 

4Control

Onder onze testauto is een toevoeging te vinden die de aandacht opeist: 4Control. Deze ondersteltechniek zorgt ervoor dat de achterwielen enigszins meesturen. De aanstuurunit hangt, van voor af gezien, net voor de achteras en bestaat uit een controle-unit van waaruit twee stevige stuurstangen hun corrigerende werk met de achterwielen uitvoeren. Tot 80 km/h (afhankelijk van de gekozen setting) sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen, met een maximale stuurhoek van 3,5 graden. Deze actie is er vooral om wendbaarheid te vergroten, bijvoorbeeld tijdens het parkeren. Op hogere snelheden sturen de wielen allemaal in dezelfde richting om de stuurprecisie en stabiliteit te verhogen. Het systeem biedt een ongelooflijk strakke besturing, waar je even aan moet wennen. 

Demping

Het systeem omvat ook elektronische demping, maar dat is op zich geen unicum. Bijzonder is wel dat het systeem geïntegreerd is met de CAN-bus, waardoor een enorme hoeveelheid data valt uit te lezen en combineren, zoals koppel, acceleratie, stand van stuurwiel, gaspedaal en remmen. Dat beinvloedt de demperkarakteristiek, waarbij elektromagnetische kleppen de staat van het voertuig
honderd keer per seconde controleren. De combinatie van 4Control en elektronische demping is overigens op de persoonlijke smaak van de bestuurder af te stemmen via een enorm computerscherm in de middenconsole. Sportief, comfortabel, neutraal, u vraagt, de Talisman draait.

TECHNISCHE GEGEVENS Renault Talisman Energy dCi 110 Intens / nieuwprijs (euro): vanaf 35.090 euro / motortype: 4 cilinder, direct ingespoten common rail turbodieselmotor / kleppen per cilinder: 2 / cilinderinhoud: 1.461 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 3,7 l per 100 km / CO2-emissie: 96 gr per km / transmissie: handgeschakeld, 6 versnellingen / max. vermogen: 81 kW/108 pk @ 4.000 tpm / max. koppel:  260 Nm @ 1.750 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 24 min. / distributieriem*: 120 min. + 1212 min. incl. uit- en inbouwen aandrijfgroep / mbultiriem: 78 min. / interieurfilter:  30 min. / vervangen van koplamp: lampje 6 minuten, hele unit 66 min., incl. uit- en inbouwen voorbumper / voorbumper vervangen: 60 min. / twee voorschokdempers vervangen:  92 min. 

*150.000 km/6 jaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug: Renault Talisman | Automotive Online
Een verbetering van formaat

Op de brug: Renault Talisman

Redactie Redactie
• Laatste update:

Onze brug staat deze keer in Nieuw-Vennep, in de werkplaats van Vakgarage Spijker en Vergunst. Voordat de Talisman omhoog gehesen wordt, onderzoekt Cok Vergunst uitgebreid de motorruimte. “Het lijkt op het eerste oog alsof het hier helemaal is volgebouwd. Maar kijk je goed, dan valt iets anders op: het kleine motortje (dCi 110) voor deze grote wagen. Ziet op zich raar uit, maar met 1.500 cc en 108 pk komt de diesel best wel vooruit. Het blok is al bekend en heeft nogal eens problemen met een vervuilde egr-klep. Dat is overigens geen puur Renault-probleem. Je ziet het vaker bij motoren met een kleine inhoud en veel pk’s”, aldus Vergunst.

Toch heeft het downsizen van motorinhoud gunstige gevolgen voor het onderhouden van de auto, zeker in een fors model als de Talisman. Vergunst: “Voor het gewone onderhoud hoef je amper moeite te doen. Oliefilter, luchtfilter, aircosysteem, vloeistoffen, het is allemaal bijzonder goed bereikbaar. Dat ben ik niet zo gewend van Renault. Vaak moet je bij dit merk een halve auto demonteren voor je ergens bij kunt. Deze lijkt prettig werkbaar, mede dankzij z’n kleine motor.” Dit laatste geldt ook voor de vervanging van lampjes, hoewel dat bij de led-koplampen van de testversie niet van toepassing is. “Maar heb je een uitvoering met halogeen, dan is het vervangen zo gebeurd. En niet zoals bij een Modus, waar eerst de hele bumper eraf moet.”

Up-momentje

Wanneer de Talisman de hoogte in is getild, wijst Vergunst meteen op de aansturing van de egr-klep: een installatie die open en bloot onder de auto hangt. “Die moeten we vaak vervangen bij andere modellen door dit hele zaakje uit de uitlaatbuis te zagen. De nieuwe komt met een stukje buis en moffen en zet je er zo weer tussen. De stekkerverbinding die er bij hoort, ziet er ook een beetje storingsgevoelig uit. Hier onder de auto komen immers nogal wat rommel en nattigheid voorbij.”

Verder noteert Vergunst een vertrouwd beeld. “Weinig nieuws qua onderstel. Maar dat was al goed, dus waarom daar iets aan veranderen? Een gebroken veer. Dat wil nog wel eens voorkomen. Verder weinig verrassingen.” De stalen remleidingen zijn wel deels weggewerkt onder de bodembescherming, waarbij de wat meer open en bloot liggende delen van deze leidingen zijn geplastificeerd om de levensduur te vergroten. Vergunst: “Wat ik dan wel weer apart vind, is dat ze de remleidingen links en rechts naar voren laten lopen. Daardoor moet je voor de apk-controle aan beide kanten onderplaten losschroeven. Maar verder ziet het er allemaal degelijker uit dan dat ik ooit eerder heb gezien bij een Renault. Wat dat betreft is het merk goed bezig. Ook wat werkbaarheid betreft: dat ziet er hier heel goed uit. Ook onder de auto is alles, net zoals onder de motorkap, behoorlijk snel bereikbaar. Kijk hier, het brandstoffilter. Hebben ze zelfs een opening voor gemaakt. Niks is weggepropt. Prima! Een auto waar je straks goed aan kunt werken.” 

p21 op de brug

 

4Control

Onder onze testauto is een toevoeging te vinden die de aandacht opeist: 4Control. Deze ondersteltechniek zorgt ervoor dat de achterwielen enigszins meesturen. De aanstuurunit hangt, van voor af gezien, net voor de achteras en bestaat uit een controle-unit van waaruit twee stevige stuurstangen hun corrigerende werk met de achterwielen uitvoeren. Tot 80 km/h (afhankelijk van de gekozen setting) sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen, met een maximale stuurhoek van 3,5 graden. Deze actie is er vooral om wendbaarheid te vergroten, bijvoorbeeld tijdens het parkeren. Op hogere snelheden sturen de wielen allemaal in dezelfde richting om de stuurprecisie en stabiliteit te verhogen. Het systeem biedt een ongelooflijk strakke besturing, waar je even aan moet wennen. 

Demping

Het systeem omvat ook elektronische demping, maar dat is op zich geen unicum. Bijzonder is wel dat het systeem geïntegreerd is met de CAN-bus, waardoor een enorme hoeveelheid data valt uit te lezen en combineren, zoals koppel, acceleratie, stand van stuurwiel, gaspedaal en remmen. Dat beinvloedt de demperkarakteristiek, waarbij elektromagnetische kleppen de staat van het voertuig
honderd keer per seconde controleren. De combinatie van 4Control en elektronische demping is overigens op de persoonlijke smaak van de bestuurder af te stemmen via een enorm computerscherm in de middenconsole. Sportief, comfortabel, neutraal, u vraagt, de Talisman draait.

TECHNISCHE GEGEVENS Renault Talisman Energy dCi 110 Intens / nieuwprijs (euro): vanaf 35.090 euro / motortype: 4 cilinder, direct ingespoten common rail turbodieselmotor / kleppen per cilinder: 2 / cilinderinhoud: 1.461 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 3,7 l per 100 km / CO2-emissie: 96 gr per km / transmissie: handgeschakeld, 6 versnellingen / max. vermogen: 81 kW/108 pk @ 4.000 tpm / max. koppel:  260 Nm @ 1.750 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 24 min. / distributieriem*: 120 min. + 1212 min. incl. uit- en inbouwen aandrijfgroep / mbultiriem: 78 min. / interieurfilter:  30 min. / vervangen van koplamp: lampje 6 minuten, hele unit 66 min., incl. uit- en inbouwen voorbumper / voorbumper vervangen: 60 min. / twee voorschokdempers vervangen:  92 min. 

*150.000 km/6 jaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.