Hoe The Alwaysbemobile Company teruggesnoeid werd tot Profile

21 Maanden Zoomers

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

“Een bouwer en verbinder”, werd Anthonie Zoomers bij zijn aantreden als algemeen directeur van The Alwaysbemobile Company in oktober 2014 genoemd door de voorzitter van de Raad van Commissarissen, Job van der Have. Franchisenemers zagen naar eigen zeggen een man die “meer van het snoeien was dan van het mesten en water geven”. Nu, nog geen twee jaar later, zit zijn opdracht er volgens Zoomers zelf op en blijkt hij met terugwerkende kracht interim-directeur te zijn geweest. “Zoomers had als opdracht om de organisatie binnen drie jaar te reorganiseren en klaar te maken voor de toekomst”, zegt Van der Have nu. De officiële lezing is dat Zoomers zijn opdracht eerder afrondde dan verwacht en daarom dit najaar al zou vertrekken. Begin juni bracht de organisatie echter de mededeling naar buiten dat Zoomers per direct is vertrokken. RvC-lid Robert Sinke neemt zijn taken waar tot er een opvolger is gevonden. “Toen het vertrek van Anthonie Zoomers voortijdig uitlekte, is besloten om per direct afscheid te nemen”, zegt Van der Have. “Er ontstond namelijk veel onrust onder de franchisenemers.”

Haters en fans

Of Zoomers van begin af aan inderdaad als interim-manager met een projectmatige opdracht werd binnengehaald, is onduidelijk. Onder de franchisenemers leefde al een tijdje het vermoeden dat Zoomers voor het einde van het jaar afscheid zou nemen van Profile. Bij een groep die uit circa een kwart van de 166 franchisenemers en aandeelhouders bestaat, blijkt dit ook de wens te zijn geweest. Een deel van hen kwam meerdere keren bijeen om hun zorgen te delen over het functioneren van Zoomers. Onder de door Automotive geraadpleegde franchisenemers zijn veelgehoorde kritiekpunten dat de voormalig Boerenbond-topman geen kennis heeft van de bandenmarkt, onvoldoende gehoor geeft aan de wensen van de Profile-ondernemers en de nieuwe (autoservice-)koers te hard doordrijft. Er lijkt een tweedeling te zijn onder de Profile-bedrijven: de Zoomers-haters en de – zij het gematigd positieve – aanhangers van zijn koers. Met name onder de kleinere bedrijven die graag vasthouden aan het bandenspecialisme en zich niet willen wagen aan onderhoud en reparaties, kunnen
sommigen Zoomers’ bloed wel drinken. “De franchisefee werd verhoogd terwijl het contract met daarin duidelijke afspraken over de hoogte van de fee nog loopt. En voor de kortingsstructuur is een onbegrijpelijk bonussysteem in de plaats gekomen, waar volgens mij alleen het hoofdkantoor van profiteert”, zegt een franchisenemer die anoniem wil blijven en zo snel mogelijk zonder Profile verder wil. Veel van de door ons geraadpleegde bedrijven zien de uitbreiding van de activiteiten met onderhoud en reparatie als een van bovenaf opgelegde verplichting die hen door de strot wordt geduwd. Ze zeggen dat hen wordt gevraagd om investeringen in kennis en apparatuur te doen die niet kunnen worden opgebracht, laat staan terugverdiend.

Kerstboom

Franchisenemers die al actief zijn in onderhoud, apk en banden zijn om begrijpelijke reden meer te spreken over de nieuwe koers. Ze delen de opvatting van het hoofdkantoor dat er met bandenservice alleen geen brood meer te verdienen valt. “Zoomers tuigde een nieuwe boom op met nieuwe concepten ( de Pro’s van Profile en de Merkbeurt red.), nieuwe leveranciers en een nieuwe organisatiestructuur. Je kunt van hem zeggen wat je wilt, maar dat heeft hij goed gedaan”, vindt een franchisenemer uit de regio Utrecht. “Het is nu de vraag wat een nieuwe directeur er mee gaat doen. De vele directiewisselingen van de afgelopen jaren zorgen voor onrust en dat is niet goed voor de focus en de uitstraling van de organisatie.”

Volgens een andere franchisenemer met meerdere Profile-vestigingen zijn het met name de franchisenemers die met moeite het hoofd boven water kunnen houden die klagen over Profile en het beleid van Zoomers. “Onder Luc van Bussel werd er geklaagd, Patrick Ledegang deed het ook niet goed en nu is Anthonie Zoomers degene die er zogenaamd niets van snapt.”

“In plaats van af te geven op het hoofdkantoor kun je beter met je eigen bedrijf bezig zijn. Je moet als ondernemer zelf de soep maken vind ik; Profile zorgt alleen voor het Maggi-blokje.”

21 maanden

Hoe zagen de 21 maanden waarin Anthonie Zoomers algemeen directeur was bij Profile eruit en waarom krijgt hij zo veel kritiek van de franchisenemers te verduren? Dat hij de opdracht had te snoeien in de kosten van het hoofdkantoor – volgens de officiële lezing leidde dit tot vijftien ontslagen – zal hebben meegespeeld. Van het brede palet franchiseformules en concepten is alleen de formule Profile nog over en The Alwaysbemobile Company heet weer gewoon Profile International.

Verder is de door Zoomers’ voorganger Patrick Ledegang doorgevoerde naamswijziging van Profile Tyrecenter naar Profile Carcenter opnieuw gewijzigd, in Profile Car & Tyreservice. De door voormalig ceo Luc van Bussel in bijna dertien jaar opgetuigde kerstboom van the Alwaysbemobile Company werd door zijn opvolgers weer leeggehaald. Naast de franchiseformules Autoglaz, James Auto & Service en AH Autoherstel, die zelfstandig verder gingen, werd nog voor het begin van 2015 een indrukwekkende lijst aan handelsnamen en concepten afgevoerd.

Zo verdwenen onder meer de Apk Autobon, Autokeuring.nl, de duurzame bandensite Bibum.nl, relatiemagazine Tyrezone en Wheels of the world in de vuilnisbak. Zoomers volgde hiermee de opdracht van aandeelhouders, franchiseraad, Raad van Toezicht en Raad van Commissarissen: alles wat niet direct met de verkoop van banden of autoservice te maken had, moest wijken. Ook moest een groter aandeel in de opbrengsten van Profile weer bij de deelnemers van de formule terecht komen in plaats van bij het hoofdkantoor en de aandeelhouders. Verder sloot Zoomers nieuwe contracten met leveranciers van onder meer software. De eigen systemen gingen overboord ten gunste van de systemen van Mivar.

Geslaagd

Luc van Bussel zegt desgevraagd dat hij destijds, in augustus 2000 de opdracht kreeg Profile te laten groeien, zowel in omzet als omvang (aantal vestigingen). “Ik denk dat ik daar goed in geslaagd ben met een omzet van 143 miljoen euro en 350 vestigingen”, zegt hij. “Ik heb niet meer gedaan dan uitvoeren wat er van me werd gevraagd. In 2013 besloten diezelfde mensen – waaronder de RvC, aandeelhouders en Raad van Toezicht – de koers te wijzigen en kreeg Anthonie Zoomers een totaal andere opdracht. Of hij die goed heeft uitgevoerd kan ik nu, drie jaar later, niet van een afstand beoordelen.” Van Bussel zegt dat destijds het uitgangspunt van Profile en de andere formules was om vanuit de klant te denken en die te geven waar hij om vroeg. Nu staat naar zijn mening de ondernemer centraal. “Als de ondernemer centraal staat, ontstaan er honderd visies en meningen en is de rode draad snel zoek.”

Negatief resultaat

De vraag is wat de aanleiding was om zo grondig in te grijpen. Onder Luc van Bussel groeide de omzet van het hoofdkantoor van Profile Tyrecenter van 2 miljoen euro in 1999 uit naar een omzet van 143 miljoen en 1,89 miljoen euro winst in 2012, het jaar voordat hij vertrok. In de jaren daarna daalde het resultaat tot een verlies van 1,7 miljoen euro op een omzet van 140 miljoen euro. Volgens Van Bussel is er wel een verklaring voor de omzet- en winstdaling in Veenendaal. “De aandeelhouders wilden dat de omzet en winst van Profile op de franchisenemers zou komen te vallen in plaats van het hoofdkantoor. Dat is vermoedelijk ook wat Zoomers gedaan heeft.”

Zware omstandigheden

Naast de gewijzigde korting- en bonusstructuur en winstuitkeringen spelen ook de zware marktomstandigheden in de bandenbranche van de afgelopen jaren een rol. Zoals de toegenomen concurrentie door nieuwe, veelal online aanbieders, prijstransparantie, minder behoefte aan seizoenwissels door de zachte winters van de afgelopen jaren en de opkomst van de vierseizoenenband. Het aantal Profile-vestigingen daalde in 2015 van 183 naar 166, onder meer door een aantal faillissementen en bedrijven die besloten hun (banden)activiteiten te staken. “We leven nu in een andere tijd en daar past een hoofdorganisatie bij die soberder is ingericht”, aldus een van de aandeelhouders.

Uit het eind juni gepubliceerde jaarverslag van Profile International blijkt het verlies inmiddels is teruggebracht van 1,7 miljoen euro naar zo’n 600 duizend euro. Het is aan Zoomers’ opvolger om de nieuwe strategie om te zetten in een winstgevend bedrijf met tevreden franchisenemers en klanten.

NB: Anthonie Zoomers is gevraagd om een reactie op zijn vertrek, maar laat in een schriftelijke reactie weten het daar nu nog te vroeg voor te vinden. “Nu is van belang dat Profile in rust door kan werken aan de verdere ontwikkeling van formule en netwerk.”

Tijdlijn

Juni 2016 Robert Sinke interim ceo, omzet 2015: onbekend, 600 duizend euro verlies, één franchiseformule in onderhoud en banden.
Juni 2016  Anthonie Zoomers vertrekt
Mei 2016 Harm Nieboer vertrekt

Dec 2015

Eric Prent operationeel directeur

Jan 2015

Autoglaz afgestoten

Mei 2015 

Profile International lijdt 1,7 miljoen euro verlies in 2014

Nov 2014 

Naam The Alwaysbemobile Company losgelaten

Nov 2014 

Reorganisatie: 15 ontslagen

Okt 2014

Anthonie Zoomers wordt ceo

Sept 2014

Profile Tyrecenter wordt Profile Carcenter

Aug 2014

James Auto Service wordt afgestoten

Mei 2014

ceo Patrick Ledegang kondigt vertrek aan

Mei 2014 

Winstdaling 64 procent in 2013

Feb 2014

AH Autoherstel wordt afgestoten

Juli 2013

Luc van Bussel verlaat The Alwaysbemobile Company, omzet 143 miljoen euro, 668 duizend euro winst. Vier grote formules in banden, onderhoud, schadeherstel en ruiten.

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

21 Maanden Zoomers | Automotive Online
Hoe The Alwaysbemobile Company teruggesnoeid werd tot Profile

21 Maanden Zoomers

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

“Een bouwer en verbinder”, werd Anthonie Zoomers bij zijn aantreden als algemeen directeur van The Alwaysbemobile Company in oktober 2014 genoemd door de voorzitter van de Raad van Commissarissen, Job van der Have. Franchisenemers zagen naar eigen zeggen een man die “meer van het snoeien was dan van het mesten en water geven”. Nu, nog geen twee jaar later, zit zijn opdracht er volgens Zoomers zelf op en blijkt hij met terugwerkende kracht interim-directeur te zijn geweest. “Zoomers had als opdracht om de organisatie binnen drie jaar te reorganiseren en klaar te maken voor de toekomst”, zegt Van der Have nu. De officiële lezing is dat Zoomers zijn opdracht eerder afrondde dan verwacht en daarom dit najaar al zou vertrekken. Begin juni bracht de organisatie echter de mededeling naar buiten dat Zoomers per direct is vertrokken. RvC-lid Robert Sinke neemt zijn taken waar tot er een opvolger is gevonden. “Toen het vertrek van Anthonie Zoomers voortijdig uitlekte, is besloten om per direct afscheid te nemen”, zegt Van der Have. “Er ontstond namelijk veel onrust onder de franchisenemers.”

Haters en fans

Of Zoomers van begin af aan inderdaad als interim-manager met een projectmatige opdracht werd binnengehaald, is onduidelijk. Onder de franchisenemers leefde al een tijdje het vermoeden dat Zoomers voor het einde van het jaar afscheid zou nemen van Profile. Bij een groep die uit circa een kwart van de 166 franchisenemers en aandeelhouders bestaat, blijkt dit ook de wens te zijn geweest. Een deel van hen kwam meerdere keren bijeen om hun zorgen te delen over het functioneren van Zoomers. Onder de door Automotive geraadpleegde franchisenemers zijn veelgehoorde kritiekpunten dat de voormalig Boerenbond-topman geen kennis heeft van de bandenmarkt, onvoldoende gehoor geeft aan de wensen van de Profile-ondernemers en de nieuwe (autoservice-)koers te hard doordrijft. Er lijkt een tweedeling te zijn onder de Profile-bedrijven: de Zoomers-haters en de – zij het gematigd positieve – aanhangers van zijn koers. Met name onder de kleinere bedrijven die graag vasthouden aan het bandenspecialisme en zich niet willen wagen aan onderhoud en reparaties, kunnen
sommigen Zoomers’ bloed wel drinken. “De franchisefee werd verhoogd terwijl het contract met daarin duidelijke afspraken over de hoogte van de fee nog loopt. En voor de kortingsstructuur is een onbegrijpelijk bonussysteem in de plaats gekomen, waar volgens mij alleen het hoofdkantoor van profiteert”, zegt een franchisenemer die anoniem wil blijven en zo snel mogelijk zonder Profile verder wil. Veel van de door ons geraadpleegde bedrijven zien de uitbreiding van de activiteiten met onderhoud en reparatie als een van bovenaf opgelegde verplichting die hen door de strot wordt geduwd. Ze zeggen dat hen wordt gevraagd om investeringen in kennis en apparatuur te doen die niet kunnen worden opgebracht, laat staan terugverdiend.

Kerstboom

Franchisenemers die al actief zijn in onderhoud, apk en banden zijn om begrijpelijke reden meer te spreken over de nieuwe koers. Ze delen de opvatting van het hoofdkantoor dat er met bandenservice alleen geen brood meer te verdienen valt. “Zoomers tuigde een nieuwe boom op met nieuwe concepten ( de Pro’s van Profile en de Merkbeurt red.), nieuwe leveranciers en een nieuwe organisatiestructuur. Je kunt van hem zeggen wat je wilt, maar dat heeft hij goed gedaan”, vindt een franchisenemer uit de regio Utrecht. “Het is nu de vraag wat een nieuwe directeur er mee gaat doen. De vele directiewisselingen van de afgelopen jaren zorgen voor onrust en dat is niet goed voor de focus en de uitstraling van de organisatie.”

Volgens een andere franchisenemer met meerdere Profile-vestigingen zijn het met name de franchisenemers die met moeite het hoofd boven water kunnen houden die klagen over Profile en het beleid van Zoomers. “Onder Luc van Bussel werd er geklaagd, Patrick Ledegang deed het ook niet goed en nu is Anthonie Zoomers degene die er zogenaamd niets van snapt.”

“In plaats van af te geven op het hoofdkantoor kun je beter met je eigen bedrijf bezig zijn. Je moet als ondernemer zelf de soep maken vind ik; Profile zorgt alleen voor het Maggi-blokje.”

21 maanden

Hoe zagen de 21 maanden waarin Anthonie Zoomers algemeen directeur was bij Profile eruit en waarom krijgt hij zo veel kritiek van de franchisenemers te verduren? Dat hij de opdracht had te snoeien in de kosten van het hoofdkantoor – volgens de officiële lezing leidde dit tot vijftien ontslagen – zal hebben meegespeeld. Van het brede palet franchiseformules en concepten is alleen de formule Profile nog over en The Alwaysbemobile Company heet weer gewoon Profile International.

Verder is de door Zoomers’ voorganger Patrick Ledegang doorgevoerde naamswijziging van Profile Tyrecenter naar Profile Carcenter opnieuw gewijzigd, in Profile Car & Tyreservice. De door voormalig ceo Luc van Bussel in bijna dertien jaar opgetuigde kerstboom van the Alwaysbemobile Company werd door zijn opvolgers weer leeggehaald. Naast de franchiseformules Autoglaz, James Auto & Service en AH Autoherstel, die zelfstandig verder gingen, werd nog voor het begin van 2015 een indrukwekkende lijst aan handelsnamen en concepten afgevoerd.

Zo verdwenen onder meer de Apk Autobon, Autokeuring.nl, de duurzame bandensite Bibum.nl, relatiemagazine Tyrezone en Wheels of the world in de vuilnisbak. Zoomers volgde hiermee de opdracht van aandeelhouders, franchiseraad, Raad van Toezicht en Raad van Commissarissen: alles wat niet direct met de verkoop van banden of autoservice te maken had, moest wijken. Ook moest een groter aandeel in de opbrengsten van Profile weer bij de deelnemers van de formule terecht komen in plaats van bij het hoofdkantoor en de aandeelhouders. Verder sloot Zoomers nieuwe contracten met leveranciers van onder meer software. De eigen systemen gingen overboord ten gunste van de systemen van Mivar.

Geslaagd

Luc van Bussel zegt desgevraagd dat hij destijds, in augustus 2000 de opdracht kreeg Profile te laten groeien, zowel in omzet als omvang (aantal vestigingen). “Ik denk dat ik daar goed in geslaagd ben met een omzet van 143 miljoen euro en 350 vestigingen”, zegt hij. “Ik heb niet meer gedaan dan uitvoeren wat er van me werd gevraagd. In 2013 besloten diezelfde mensen – waaronder de RvC, aandeelhouders en Raad van Toezicht – de koers te wijzigen en kreeg Anthonie Zoomers een totaal andere opdracht. Of hij die goed heeft uitgevoerd kan ik nu, drie jaar later, niet van een afstand beoordelen.” Van Bussel zegt dat destijds het uitgangspunt van Profile en de andere formules was om vanuit de klant te denken en die te geven waar hij om vroeg. Nu staat naar zijn mening de ondernemer centraal. “Als de ondernemer centraal staat, ontstaan er honderd visies en meningen en is de rode draad snel zoek.”

Negatief resultaat

De vraag is wat de aanleiding was om zo grondig in te grijpen. Onder Luc van Bussel groeide de omzet van het hoofdkantoor van Profile Tyrecenter van 2 miljoen euro in 1999 uit naar een omzet van 143 miljoen en 1,89 miljoen euro winst in 2012, het jaar voordat hij vertrok. In de jaren daarna daalde het resultaat tot een verlies van 1,7 miljoen euro op een omzet van 140 miljoen euro. Volgens Van Bussel is er wel een verklaring voor de omzet- en winstdaling in Veenendaal. “De aandeelhouders wilden dat de omzet en winst van Profile op de franchisenemers zou komen te vallen in plaats van het hoofdkantoor. Dat is vermoedelijk ook wat Zoomers gedaan heeft.”

Zware omstandigheden

Naast de gewijzigde korting- en bonusstructuur en winstuitkeringen spelen ook de zware marktomstandigheden in de bandenbranche van de afgelopen jaren een rol. Zoals de toegenomen concurrentie door nieuwe, veelal online aanbieders, prijstransparantie, minder behoefte aan seizoenwissels door de zachte winters van de afgelopen jaren en de opkomst van de vierseizoenenband. Het aantal Profile-vestigingen daalde in 2015 van 183 naar 166, onder meer door een aantal faillissementen en bedrijven die besloten hun (banden)activiteiten te staken. “We leven nu in een andere tijd en daar past een hoofdorganisatie bij die soberder is ingericht”, aldus een van de aandeelhouders.

Uit het eind juni gepubliceerde jaarverslag van Profile International blijkt het verlies inmiddels is teruggebracht van 1,7 miljoen euro naar zo’n 600 duizend euro. Het is aan Zoomers’ opvolger om de nieuwe strategie om te zetten in een winstgevend bedrijf met tevreden franchisenemers en klanten.

NB: Anthonie Zoomers is gevraagd om een reactie op zijn vertrek, maar laat in een schriftelijke reactie weten het daar nu nog te vroeg voor te vinden. “Nu is van belang dat Profile in rust door kan werken aan de verdere ontwikkeling van formule en netwerk.”

Tijdlijn

Juni 2016 Robert Sinke interim ceo, omzet 2015: onbekend, 600 duizend euro verlies, één franchiseformule in onderhoud en banden.
Juni 2016  Anthonie Zoomers vertrekt
Mei 2016 Harm Nieboer vertrekt

Dec 2015

Eric Prent operationeel directeur

Jan 2015

Autoglaz afgestoten

Mei 2015 

Profile International lijdt 1,7 miljoen euro verlies in 2014

Nov 2014 

Naam The Alwaysbemobile Company losgelaten

Nov 2014 

Reorganisatie: 15 ontslagen

Okt 2014

Anthonie Zoomers wordt ceo

Sept 2014

Profile Tyrecenter wordt Profile Carcenter

Aug 2014

James Auto Service wordt afgestoten

Mei 2014

ceo Patrick Ledegang kondigt vertrek aan

Mei 2014 

Winstdaling 64 procent in 2013

Feb 2014

AH Autoherstel wordt afgestoten

Juli 2013

Luc van Bussel verlaat The Alwaysbemobile Company, omzet 143 miljoen euro, 668 duizend euro winst. Vier grote formules in banden, onderhoud, schadeherstel en ruiten.

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.