Eric Prent operationeel directeur bij Profile
Prent volgt Frits Voorhout op die de functie sinds maart vervulde.
Eric Prent stond tussen 2006 en 2013 als algemeen directeur aan het hoofd van de Nederlandse Daihatsu-importeur. Na een uitstap bij Welzorg Nederland keerde Prent in november terug in de autobranche als operationeel directeur van Profile Nederland. Dat zijn voorganger Frits Voorhout er maar kort heeft gezeten heeft volgens Prent te maken met diens retail-achtergrond bij onder meer drogisterijketen DA. “Bandenservice en auto-onderhoud blijken toch een heel ander soort retail te zijn”, aldus Prent.
Reorganisatie
“De functie van operationeel directeur is ontstaan naar aanleiding van de recente reorganisatie waarbij onder meer afscheid is genomen van de formules James en Autoglaz en van de naam The Alwaysbemobile Company. Ik ga de ondersteuning van onze Profile-franchisenemers coördineren. Onder meer met een formuledesk waar ze terecht kunnen met al hun vragen.”
Een van de doelen die Prent wil verwezenlijken is meer auto-onderhoud voor particulieren uitvoeren. “We hebben zo’n 120 vestigingen die auto-onderhoud doen voor leaseklanten. Op de een of andere manier zit het nog niet in ons systeem om meer dan alleen bandenservice te doen bij particulieren. Daar gaan we de komende tijd aan werken.”
Het verschil tussen een automerkorganisatie als Daihatsu en die van Profile is volgens Prent minder groot dan het lijkt. “Het type ondernemer is precies hetzelfde. Je hebt zowel single point bedrijven als franchisenemers met meerdere vestigingen, net als een dealergroep. In beide gevallen hebben ze te maken met een merk en de bijbehorende spelregels.”
Aandeelhouder
Verschillen zijn er volgens Prent natuurlijk ook. “Waar een merkdealer en importeur volledig worden gefaciliteerd door de autofabrikant met kennis en systemen, heeft een keten als Profile te maken met veel verschillende leveranciers. Daarnaast zijn veel van onze franchisenemers ook aandeelhouder van de keten en dat maakt de verhoudingen heel anders.”