Vraag naar bestelwagens neemt weer toe: groei dankzij tijdelijke inzet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Mede dankzij een stijgend ondernemersvertrouwen namen de bestelautoverkopen in 2014 na jaren van daling eindelijk weer toe. En in de eerste negen maanden van dit jaar zet die stijgende lijn door, met ouderwetse dubbele cijfers: er zijn 45.013 nieuwe bestelauto's geregistreerd, tegenover 40.543 in diezelfde periode in 2014. Een stijging dus van meer dan 10 procent, en de verwachting is dat eind dit jaar zeker 60 duizend bestelauto's op naam zijn gezet. Dat zou een stijging van meer dan 15 procent betekenen ten opzicht van 2014. “Er komen weer orders binnen van tachtig bestelauto's tegelijk. Dat was lang geleden”, vertelt Bas Verschoor, productmanager bij Renault Nederland. Ook Renate Hemerik, directeur van brancheorganisatie VNA, is blij met de ontwikkelingen op de bestelautomarkt. “Er is bij veel bedrijven weer ruimte om business te doen en te investeren in nieuwe auto's. De vloot groeit.” Verschoor noemt de aantrekkende economie als belangrijkste reden. “Bedrijven hebben lang de hand op de knip gehouden, maar er wordt nu weer geïnvesteerd.” Volgens Marc Oudshoorn, directeur van leasemaatschappij Multilease, komt die groei vooral uit het mkb. “In de bouw en in de ondersteuning van servicetechniek worden weer nieuwe voertuigen aangeschaft.” Walter de Bruin, algemeen directeur van De Waal Autogroep, een grote VW/Audi-dealer uit Gelderland, ziet dat vooral de inzet van bestelauto's via shortlease erg populair is. “Het aantal contracten voor zes maanden is bij ons verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. De inzet van tijdelijke mobiliteit is

de eenvoudigste manier voor bedrijven om op te schakelen als het economisch beter gaat. Vooral in de mkb-en zzp-markt neemt het aantal bestellingen toe.” De grote vraag naar korte contracten is volgens De Bruin een direct gevolg van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. “Een vast arbeidscontract is nog altijd geen vanzelfsprekendheid, daar past flexibele mobiliteit bij.”

Over de verkoopontwikkelingen zijn zowel importeurs, als dealers en leasemaatschappijen positief. Zij kijken vooral naar de trends binnen die verkoop. Zoals downsizing en de keuze voor duurzaam (zie ook p22). Volgens De Bruin kiezen vooral mkb’ers voor kleinere bestellers en grote organisaties voor de meest zuinige motoren. “Dat past in het milieubeleid van corporates.” Daarnaast blijft de total cost of ownership (tco) belangrijk, meent Peter Moerkens, productmanager bedrijfswagens bij leasemaatschappij Alphabet. “De totale kosten zijn nog altijd de doorslaggevende factor.” Zo denkt Verschoor er ook over. “Vooral in het grootzakelijke segment koopt men met de rekenmachine in de hand.” Hoewel groen en voordelig samenkomen bij elektrische voertuigen, heeft bijna niemand het meer over een besteller-EV. Volgens Moerkens is het aanbod van elektrische bestelwagens inmiddels echter wel breder dan vorig jaar. “EV's zijn nog doorslaand succes omdat er geen fiscale stimulans is zoals de bijtelling bij personenauto's. Bovendien sluit de actieradius niet altijd aan bij de werkzaamheden van onze klanten.”

BedrijfsautoRAI aan de handel

De BedrijfsautoRAI 2015 vindt van 20 tot en met 24 oktober plaats in beursgebouw RAI Amsterdam. Het Europacomplex, dat uit zeven hallen bestaat, is uitverkocht en beursmanager Roelant Groen verwacht zo'n 45 duizend bezoekers. Dat zouden er iets minder zijn dan tijdens de laatste editie in 2012, toen de beurs bijna 47 duizend bezoekers trok. “Dat komt doordat we ons nu meer richten op de zakelijke markt en minder op consumenten”, aldus Groen. Walter de Bruin, algemeen directeur van De Waal Autogroep, verwacht zeker handel te doen op de BedrijfsautoRAI. “De koopbereidheid is bij ondernemers in het najaar het grootst. Tel daar een aantrekkende economie bij op en twee nieuwe Volkswagen-modellen. Wat mij betreft staan alle seinen op groen.”

Veel merken hebben zich ingeschreven voor de BedrijfsautoRAI, alleen Mercedes-Benz, Opel, Citroën en Peugeot zijn de opvallende afwezigen. Opel-woordvoerder Jeroen Maas legt uit dat het een budgettaire afweging is geweest om dit jaar niet deel te nemen. “Dit jaar valt de beurs in hetzelfde jaar als de AutoRAI. En vanwege de druk die er sowieso al op de kosten is, zagen wij geen andere mogelijkheid dan deze editie te laten passeren. Daarnaast legitimeerde de resultaten van de voorgaande BedrijfsautoRAI een dergelijke investering niet; het aantal kwalitatieve leads dat wij bij de vorige editie wisten te scoren, liep niet in de pas met de bijbehorende investering. Wij investeren de marketingeuro's liever in marketingcampagnes via traditionele mediakanalen.”

Budgetkwestie

PSA heeft Citroën en Peugeot afgemeld voor de beurs. “Nu beide RAI's in hetzelfde jaar plaatsvonden, hebben we een keuze moeten maken”, zegt Citroën-woordvoerster Anne Lobbes. “Zowel op het gebied van geld als tijd.” Dat de AutoRAI 2017 nu al is afgelast, is geen veeg teken voor autobeurzen in het algemeen en die voor de BedrijfsautoRAI in het bijzonder, zegt Groen. “Juist omdat het een b2b-beurs is, in tegenstelling tot de AutoRAI, is de continuïteit beter gegarandeerd. We hebben zelfs al een datum voor 2017: van 17 tot en met 21 oktober.”

‘Flexibele mobiliteit past goed bij de huidige arbeidsmarkt.’

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@mobilitymedia.nl, of bel 020-5800974.

Vraag naar bestelwagens neemt weer toe: groei dankzij tijdelijke inzet | Automotive Online

Vraag naar bestelwagens neemt weer toe: groei dankzij tijdelijke inzet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Mede dankzij een stijgend ondernemersvertrouwen namen de bestelautoverkopen in 2014 na jaren van daling eindelijk weer toe. En in de eerste negen maanden van dit jaar zet die stijgende lijn door, met ouderwetse dubbele cijfers: er zijn 45.013 nieuwe bestelauto's geregistreerd, tegenover 40.543 in diezelfde periode in 2014. Een stijging dus van meer dan 10 procent, en de verwachting is dat eind dit jaar zeker 60 duizend bestelauto's op naam zijn gezet. Dat zou een stijging van meer dan 15 procent betekenen ten opzicht van 2014. “Er komen weer orders binnen van tachtig bestelauto's tegelijk. Dat was lang geleden”, vertelt Bas Verschoor, productmanager bij Renault Nederland. Ook Renate Hemerik, directeur van brancheorganisatie VNA, is blij met de ontwikkelingen op de bestelautomarkt. “Er is bij veel bedrijven weer ruimte om business te doen en te investeren in nieuwe auto's. De vloot groeit.” Verschoor noemt de aantrekkende economie als belangrijkste reden. “Bedrijven hebben lang de hand op de knip gehouden, maar er wordt nu weer geïnvesteerd.” Volgens Marc Oudshoorn, directeur van leasemaatschappij Multilease, komt die groei vooral uit het mkb. “In de bouw en in de ondersteuning van servicetechniek worden weer nieuwe voertuigen aangeschaft.” Walter de Bruin, algemeen directeur van De Waal Autogroep, een grote VW/Audi-dealer uit Gelderland, ziet dat vooral de inzet van bestelauto's via shortlease erg populair is. “Het aantal contracten voor zes maanden is bij ons verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. De inzet van tijdelijke mobiliteit is

de eenvoudigste manier voor bedrijven om op te schakelen als het economisch beter gaat. Vooral in de mkb-en zzp-markt neemt het aantal bestellingen toe.” De grote vraag naar korte contracten is volgens De Bruin een direct gevolg van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. “Een vast arbeidscontract is nog altijd geen vanzelfsprekendheid, daar past flexibele mobiliteit bij.”

Over de verkoopontwikkelingen zijn zowel importeurs, als dealers en leasemaatschappijen positief. Zij kijken vooral naar de trends binnen die verkoop. Zoals downsizing en de keuze voor duurzaam (zie ook p22). Volgens De Bruin kiezen vooral mkb’ers voor kleinere bestellers en grote organisaties voor de meest zuinige motoren. “Dat past in het milieubeleid van corporates.” Daarnaast blijft de total cost of ownership (tco) belangrijk, meent Peter Moerkens, productmanager bedrijfswagens bij leasemaatschappij Alphabet. “De totale kosten zijn nog altijd de doorslaggevende factor.” Zo denkt Verschoor er ook over. “Vooral in het grootzakelijke segment koopt men met de rekenmachine in de hand.” Hoewel groen en voordelig samenkomen bij elektrische voertuigen, heeft bijna niemand het meer over een besteller-EV. Volgens Moerkens is het aanbod van elektrische bestelwagens inmiddels echter wel breder dan vorig jaar. “EV's zijn nog doorslaand succes omdat er geen fiscale stimulans is zoals de bijtelling bij personenauto's. Bovendien sluit de actieradius niet altijd aan bij de werkzaamheden van onze klanten.”

BedrijfsautoRAI aan de handel

De BedrijfsautoRAI 2015 vindt van 20 tot en met 24 oktober plaats in beursgebouw RAI Amsterdam. Het Europacomplex, dat uit zeven hallen bestaat, is uitverkocht en beursmanager Roelant Groen verwacht zo'n 45 duizend bezoekers. Dat zouden er iets minder zijn dan tijdens de laatste editie in 2012, toen de beurs bijna 47 duizend bezoekers trok. “Dat komt doordat we ons nu meer richten op de zakelijke markt en minder op consumenten”, aldus Groen. Walter de Bruin, algemeen directeur van De Waal Autogroep, verwacht zeker handel te doen op de BedrijfsautoRAI. “De koopbereidheid is bij ondernemers in het najaar het grootst. Tel daar een aantrekkende economie bij op en twee nieuwe Volkswagen-modellen. Wat mij betreft staan alle seinen op groen.”

Veel merken hebben zich ingeschreven voor de BedrijfsautoRAI, alleen Mercedes-Benz, Opel, Citroën en Peugeot zijn de opvallende afwezigen. Opel-woordvoerder Jeroen Maas legt uit dat het een budgettaire afweging is geweest om dit jaar niet deel te nemen. “Dit jaar valt de beurs in hetzelfde jaar als de AutoRAI. En vanwege de druk die er sowieso al op de kosten is, zagen wij geen andere mogelijkheid dan deze editie te laten passeren. Daarnaast legitimeerde de resultaten van de voorgaande BedrijfsautoRAI een dergelijke investering niet; het aantal kwalitatieve leads dat wij bij de vorige editie wisten te scoren, liep niet in de pas met de bijbehorende investering. Wij investeren de marketingeuro's liever in marketingcampagnes via traditionele mediakanalen.”

Budgetkwestie

PSA heeft Citroën en Peugeot afgemeld voor de beurs. “Nu beide RAI's in hetzelfde jaar plaatsvonden, hebben we een keuze moeten maken”, zegt Citroën-woordvoerster Anne Lobbes. “Zowel op het gebied van geld als tijd.” Dat de AutoRAI 2017 nu al is afgelast, is geen veeg teken voor autobeurzen in het algemeen en die voor de BedrijfsautoRAI in het bijzonder, zegt Groen. “Juist omdat het een b2b-beurs is, in tegenstelling tot de AutoRAI, is de continuïteit beter gegarandeerd. We hebben zelfs al een datum voor 2017: van 17 tot en met 21 oktober.”

‘Flexibele mobiliteit past goed bij de huidige arbeidsmarkt.’

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@mobilitymedia.nl, of bel 020-5800974.