A-segmentauto`s gaan de grens over

Klein neemt hoge vlucht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dexport van occasions ligt dit jaar fors hoger dan vijf jaar geleden. Maar in de afgelopen twee jaar is er een einde gekomen aan een periode van exportgroei. In het eerste halfjaar van 2013 gingen er nog 140.875 auto's de grens over, dit jaar waren dat er 122.313. Dat ligt deels aan prijsnivellering binnen de Europese automarkt, waardoor onderlinge prijsverschillen kleiner worden, maar ook het handelsembargo met Rusland heeft een negatieve invloed op de Nederlandse exportcijfers. Jonge gebruikte auto's vormen een uitzondering op de regel, want afgelopen juli meldde Autotelex dat de export van bpm-auto's in H1-2015 met 4 procent is gestegen ten opzichte van H1-2014. Een opvallende ontwikkeling, aldus Autotelex, omdat het bruto bpm-bedrag op nieuwe auto's de afgelopen jaren langzaam maar zeker daalt. Ondanks de dalende rest-bpm blijft de export van bepaalde automodellen toch interessant omdat er in Nederland nauwelijks een markt voor is. Daarbij gaat het vooral om traditionele ex-lease-auto's met dieselmotor en/of een hoge kilometerstand, hoewel ook benzineauto's met genoeg restbpm in het buitenland meer kunnen opleveren dan hier. Binnen de personenauto-export neemt het aandeel van hippe modellen en premiummerken toe. In het A-segment stond vijf jaar geleden de Suzuki Alto op de eerste plaats, gevolgd door de Kia Pride en de Smart CityCoupe. Dit jaar verdwijnen juist veel hippe modellen zoals de Fiat 500 en de Ford Ka over de grens, met de kanttekening dat de exportaantallen in het A-segment in absolute zin een stuk kleiner zijn dan vijf jaar terug. In het B- en het C-segment zijn de veranderingen minder groot. In het B-segment voeren Toyota, Volkswagen en Opel net als vijf jaar geleden de exportranglijst aan. Binnen het C-segment is de Volkswagen Golf dit jaar opnieuw de onbetwiste exporttopper. Ook de Opel Astra, de Toyota Corolla en de Ford Focus vinden gretig aftrek in het buitenland. Uit de cijfers van VWE Trendweb blijkt dat in het D-segment duidelijk meer premiummerken worden geëxporteerd. In H1-2010 domineerden de Volkswagen Passat, de Opel Vectra en de Ford Mondeo de exportcijfers. Dit jaar is de Volkswagen Passat opnieuw de exporttopper van het D-segment, maar het model heeft gezelschap gekregen van de BMW 3 Serie, de Audi A4 en de Skoda Octavia Combi.

Import: meer en jonger

De import van gebruikte auto's is dit jaar opnieuw sterk gegroeid. Door de ingezakte nieuwverkopen in de crisisjaren en een mismatch tussen vraag en aanbod blijft de import toenemen. Er is een duidelijke verschuiving zichtbaar in het soort auto's dat wordt geïmporteerd. Vijf jaar geleden werden bijvoorbeeld veel meer grote auto's uit het buitenland gehaald dan nu, en dankzij de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers was de Mercedes-Benz 190 de populairste importauto van het D-segment. In H1-2015 worden in dat segment hoofdzakelijk jonge auto's geïmporteerd. Opvallend is de opmars van Zweden in de importstatistieken. In het D-segment worden de BMW 3 Serie en de Mercedes-Benz C-Klasse opnieuw het meest geïmporteerd, maar ze hebben gezelschap gekregen van Volvo (V50/V60) en Volkswagen (Passat).

Prius uit de top

De grootste importstijging komt voor rekening van het B- en C-segment. Illustratief voor de toestroom zijn de importaantallen van de koplopers in hun respectievelijke segmenten. De import van de Volkswagen Polo steeg ten opzichte van vijf jaar terug met 492 procent, bij de Volkswagen Golf is dat 226 procent. Ook bij andere modellen is sprake van een significante toename. Ten opzichte van H1-2010 pluste de import van de Opel Corsa met 470 procent en de Toyota Yaris met 304 procent. In het C-segment zijn de BMW 1 Serie (+248 procent) en de Audi A3 Sportback (+249 procent) grote stijgers. Opvallend genoeg is de Toyota Prius dit jaar helemaal uit de top vijf verdwenen. Dit jaar zijn vooral de Ford Focus en de Renault Mégane Estate populair importmateriaal, niet in de laatste plaats dankzij uitvoeringen met lage emissies en weinig restbpm bij import. Ook in het A-segment is de import van sommige modellen bijna verdubbeld. Net als vijf jaar terug is het Aygo-trio razend populair; de Volkswagen Lupo en de Ford Ka zijn uit de top vijf verdwenen en hebben plaats gemaakt voor de Fiat 500 en de Renault Twingo.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Klein neemt hoge vlucht | Automotive Online
A-segmentauto`s gaan de grens over

Klein neemt hoge vlucht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dexport van occasions ligt dit jaar fors hoger dan vijf jaar geleden. Maar in de afgelopen twee jaar is er een einde gekomen aan een periode van exportgroei. In het eerste halfjaar van 2013 gingen er nog 140.875 auto's de grens over, dit jaar waren dat er 122.313. Dat ligt deels aan prijsnivellering binnen de Europese automarkt, waardoor onderlinge prijsverschillen kleiner worden, maar ook het handelsembargo met Rusland heeft een negatieve invloed op de Nederlandse exportcijfers. Jonge gebruikte auto's vormen een uitzondering op de regel, want afgelopen juli meldde Autotelex dat de export van bpm-auto's in H1-2015 met 4 procent is gestegen ten opzichte van H1-2014. Een opvallende ontwikkeling, aldus Autotelex, omdat het bruto bpm-bedrag op nieuwe auto's de afgelopen jaren langzaam maar zeker daalt. Ondanks de dalende rest-bpm blijft de export van bepaalde automodellen toch interessant omdat er in Nederland nauwelijks een markt voor is. Daarbij gaat het vooral om traditionele ex-lease-auto's met dieselmotor en/of een hoge kilometerstand, hoewel ook benzineauto's met genoeg restbpm in het buitenland meer kunnen opleveren dan hier. Binnen de personenauto-export neemt het aandeel van hippe modellen en premiummerken toe. In het A-segment stond vijf jaar geleden de Suzuki Alto op de eerste plaats, gevolgd door de Kia Pride en de Smart CityCoupe. Dit jaar verdwijnen juist veel hippe modellen zoals de Fiat 500 en de Ford Ka over de grens, met de kanttekening dat de exportaantallen in het A-segment in absolute zin een stuk kleiner zijn dan vijf jaar terug. In het B- en het C-segment zijn de veranderingen minder groot. In het B-segment voeren Toyota, Volkswagen en Opel net als vijf jaar geleden de exportranglijst aan. Binnen het C-segment is de Volkswagen Golf dit jaar opnieuw de onbetwiste exporttopper. Ook de Opel Astra, de Toyota Corolla en de Ford Focus vinden gretig aftrek in het buitenland. Uit de cijfers van VWE Trendweb blijkt dat in het D-segment duidelijk meer premiummerken worden geëxporteerd. In H1-2010 domineerden de Volkswagen Passat, de Opel Vectra en de Ford Mondeo de exportcijfers. Dit jaar is de Volkswagen Passat opnieuw de exporttopper van het D-segment, maar het model heeft gezelschap gekregen van de BMW 3 Serie, de Audi A4 en de Skoda Octavia Combi.

Import: meer en jonger

De import van gebruikte auto's is dit jaar opnieuw sterk gegroeid. Door de ingezakte nieuwverkopen in de crisisjaren en een mismatch tussen vraag en aanbod blijft de import toenemen. Er is een duidelijke verschuiving zichtbaar in het soort auto's dat wordt geïmporteerd. Vijf jaar geleden werden bijvoorbeeld veel meer grote auto's uit het buitenland gehaald dan nu, en dankzij de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers was de Mercedes-Benz 190 de populairste importauto van het D-segment. In H1-2015 worden in dat segment hoofdzakelijk jonge auto's geïmporteerd. Opvallend is de opmars van Zweden in de importstatistieken. In het D-segment worden de BMW 3 Serie en de Mercedes-Benz C-Klasse opnieuw het meest geïmporteerd, maar ze hebben gezelschap gekregen van Volvo (V50/V60) en Volkswagen (Passat).

Prius uit de top

De grootste importstijging komt voor rekening van het B- en C-segment. Illustratief voor de toestroom zijn de importaantallen van de koplopers in hun respectievelijke segmenten. De import van de Volkswagen Polo steeg ten opzichte van vijf jaar terug met 492 procent, bij de Volkswagen Golf is dat 226 procent. Ook bij andere modellen is sprake van een significante toename. Ten opzichte van H1-2010 pluste de import van de Opel Corsa met 470 procent en de Toyota Yaris met 304 procent. In het C-segment zijn de BMW 1 Serie (+248 procent) en de Audi A3 Sportback (+249 procent) grote stijgers. Opvallend genoeg is de Toyota Prius dit jaar helemaal uit de top vijf verdwenen. Dit jaar zijn vooral de Ford Focus en de Renault Mégane Estate populair importmateriaal, niet in de laatste plaats dankzij uitvoeringen met lage emissies en weinig restbpm bij import. Ook in het A-segment is de import van sommige modellen bijna verdubbeld. Net als vijf jaar terug is het Aygo-trio razend populair; de Volkswagen Lupo en de Ford Ka zijn uit de top vijf verdwenen en hebben plaats gemaakt voor de Fiat 500 en de Renault Twingo.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.