Vloot wijzigt drastisch door nieuwe autobelasting

Een schok voor phev’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Als de vlaktaks van 22 procent in 2017 zijn intrede doet, leidt dat tot een krimp in de totale leasevloot. Voor phev’s verwacht VNA-directeur Renate Hemerik vanaf 2016 een afname van het aantal nieuwverkopen. Een phev-rijder betaalt op dit moment 7 procent bijtelling, vanaf 2016 geldt voor nieuw verkochte phev’s een percentage van 15 procent bijtelling en vanaf 2017 loopt dat op tot 17 procent, tot uiteindelijk de vlaktaks van 22 procent (zie kader ‘bijtelling’). Volgens Hemerik wordt 2016 dan ook geen fijn jaar voor de autobranche. “In 2016 gaat de bijtelling voor phev’s in één keer fors omhoog en geldt voor de hoogste bijtellingscategorie (>106 gram uitstoot CO2/km, red) bij aflevering 25 procent bijtelling. Een jaar later daalt dat naar de vlaktaks van 22 procent. Veel bestellingen in die categorie zullen daarom worden uitgesteld naar 2017.” Leasegigant Leaseplan verwacht door de nieuwe bijtellingregels een krimp in de zakelijke leaseregistraties van 8 tot 10 procent. Maar op korte termijn vindt er een wisselhausse plaats, die zorgt voor een stijgend aantal registraties. Die bestellingen worden nu al massaal geplaatst, ziet Ivo Burger, directeur van Wittebrug Lease. “PHEV’s zijn nu al niet aan te slepen. Het aantal modellen in de 7 procent categorie is ook schaars.”

Zakelijk rijders proberen zo lang mogelijk te genieten van lage bijtelling (lees ook het artikel over occasionlease op pagina 23). Veel berijders willen daarom eerder van hun leasecontract af, zodat de nieuwe leaseauto ook nog zestig maanden een lage bijtelling heeft. Vrijwel iedere leasemaatschappij springt hier op in en lanceert speciale regelingen waarbij contracten die in 2015 of in het eerste halfjaar van 2016 aflopen, zonder afkoopsom kunnen worden omgezet naar een nieuw contract. De stimulering van EV’s blijft de komende jaren, met een bijtellingsplafond van 50 duizend euro cataloguswaarde. De enige EV die boven die waarde uitkomt is Tesla’s Model S. “Maar ook Tesla (EV-marktaandeel van 52,7 procent, zie kader EV-verkopen, red) blijft aantrekkelijk voor een bepaalde groep zakelijk rijders”, meent Armand van Veen, scheidend directeur van Athlon Car Lease Nederland.

Die auto’s die nu massaal worden besteld, rijden tot 2020 in de lease. Maar niet iedere werkgever staat ervoor open om vervroegd nieuwe meerjarige leasecontracten aan te gaan, benadrukt Hemerik. “Een leaserijder kan wel vervroegd een nieuwe leaseauto willen, het is nog altijd de werkgever die bepaalt. Een werkgever zal beseffen dat hij een precedent schept binnen zijn bedrijf als hij toelaat dat auto’s eerder worden ingeleverd.”

Snijden in de vloot

Een reden voor de krimpende leasevloot op langere termijn zou zijn dat mensen vanwege de hoge bijtelling masaal uit de leaseauto stappen. Lease-expert Roel Hindriks van Lease Consult ziet dat niet snel gebeuren, maar ziet wel een andere reden voor een krimp van de vloot. “Medewerkers hebben voor hun mobiliteit nog altijd het liefst een auto. De vloot zal niet krimpen als gevolg van de stijging van de bijtelling, maar wel omdat werkgevers besluiten minder leaseauto’s in te zetten. Veel bedrijven snijden op dit moment in hun vloot. Dat staat los van de Autobrief 2.” Die strategie komt vooralsnog niet in de cijfers terug, want de leasevloot groeide in het eerste half jaar van 2015 licht ten opzichte van die periode in 2014. Die groei is echter wel vooral toe te schrijven aan de stijging van het aantal privélease-contracten en vernieuwing van bestaande contracten. Brancheorganisatie VNA houdt de exacte cijfers geheim. Van Veen denkt dat de leasevloot slechts licht zal krimpen, vooral omdat er nog geen geschikt alternatief is voor de leaseauto.

‘Pas na 2017 komt de diversiteit weer terug in het wagenpark.’

Nogal Wiebes

De overheid verwacht dat er eind 2015 zo’n 70 duizend EV’s en phev’s op de weg zijn en eind 2016 90 duizend. Dat blijkt uit een rekentabel die staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën naar de Tweede Kamer heeft gestuurd naar aanleiding van Kamervragen over de Autobrief 2. Hij liet adviesbureau Policy Research en TNO een inschatting maken van de gevolgen van Autobrief 2 op de nieuwverkopen voor de periode 2017-2020. Volgens de doorrekening zorgt het beleid uit Autobrief 2 ervoor dat er in de periode 2013-2020 zo’n 160 duizend EV’s en phev’s worden verkocht. Op 1 augustus 2015 reden er 57.867 EV’s en phev’s in Nederland, waarvan 80 procent zakelijk.

Downsizing

“Een mobiliteitsbudget is nog niet zo aantrekkelijk. Toch is 22 procent bijtelling een hele stap voor mensen die inmiddels 14 procent gewend zijn. Veel mensen zullen dus kleiner gaan rijden. De vloot die straks in de 22 procent categorie valt, zal licht krimpen. Pas na 2017 komt de diversiteit weer terug in het wagenpark.” De verwachting is vooral dat privélease een boost krijgt. Veel bedrijven snijden in hun vloot en werknemers gaan vervolgens op zoek naar een andere invulling voor hun mobiliteit. “Dat zorgt wél voor een andere vlootsamenstelling. Een privélease-klant shopt veel kostenbewuster dan een leaserijder. Downsizing zet dan pas echt door”, meent Hindriks. Burger denkt dat leaserijders – vooral die in het duurdere segment – ervoor kiezen de leaseauto niet privé te gebruiken en daarnaast een kleine privéleaseauto te nemen. “Dat is vaak goedkoper dan de bijtelling betalen. Privélease gaat een enorme groeispurt maken.”



Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Een schok voor phev’s | Automotive Online
Vloot wijzigt drastisch door nieuwe autobelasting

Een schok voor phev’s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Als de vlaktaks van 22 procent in 2017 zijn intrede doet, leidt dat tot een krimp in de totale leasevloot. Voor phev’s verwacht VNA-directeur Renate Hemerik vanaf 2016 een afname van het aantal nieuwverkopen. Een phev-rijder betaalt op dit moment 7 procent bijtelling, vanaf 2016 geldt voor nieuw verkochte phev’s een percentage van 15 procent bijtelling en vanaf 2017 loopt dat op tot 17 procent, tot uiteindelijk de vlaktaks van 22 procent (zie kader ‘bijtelling’). Volgens Hemerik wordt 2016 dan ook geen fijn jaar voor de autobranche. “In 2016 gaat de bijtelling voor phev’s in één keer fors omhoog en geldt voor de hoogste bijtellingscategorie (>106 gram uitstoot CO2/km, red) bij aflevering 25 procent bijtelling. Een jaar later daalt dat naar de vlaktaks van 22 procent. Veel bestellingen in die categorie zullen daarom worden uitgesteld naar 2017.” Leasegigant Leaseplan verwacht door de nieuwe bijtellingregels een krimp in de zakelijke leaseregistraties van 8 tot 10 procent. Maar op korte termijn vindt er een wisselhausse plaats, die zorgt voor een stijgend aantal registraties. Die bestellingen worden nu al massaal geplaatst, ziet Ivo Burger, directeur van Wittebrug Lease. “PHEV’s zijn nu al niet aan te slepen. Het aantal modellen in de 7 procent categorie is ook schaars.”

Zakelijk rijders proberen zo lang mogelijk te genieten van lage bijtelling (lees ook het artikel over occasionlease op pagina 23). Veel berijders willen daarom eerder van hun leasecontract af, zodat de nieuwe leaseauto ook nog zestig maanden een lage bijtelling heeft. Vrijwel iedere leasemaatschappij springt hier op in en lanceert speciale regelingen waarbij contracten die in 2015 of in het eerste halfjaar van 2016 aflopen, zonder afkoopsom kunnen worden omgezet naar een nieuw contract. De stimulering van EV’s blijft de komende jaren, met een bijtellingsplafond van 50 duizend euro cataloguswaarde. De enige EV die boven die waarde uitkomt is Tesla’s Model S. “Maar ook Tesla (EV-marktaandeel van 52,7 procent, zie kader EV-verkopen, red) blijft aantrekkelijk voor een bepaalde groep zakelijk rijders”, meent Armand van Veen, scheidend directeur van Athlon Car Lease Nederland.

Die auto’s die nu massaal worden besteld, rijden tot 2020 in de lease. Maar niet iedere werkgever staat ervoor open om vervroegd nieuwe meerjarige leasecontracten aan te gaan, benadrukt Hemerik. “Een leaserijder kan wel vervroegd een nieuwe leaseauto willen, het is nog altijd de werkgever die bepaalt. Een werkgever zal beseffen dat hij een precedent schept binnen zijn bedrijf als hij toelaat dat auto’s eerder worden ingeleverd.”

Snijden in de vloot

Een reden voor de krimpende leasevloot op langere termijn zou zijn dat mensen vanwege de hoge bijtelling masaal uit de leaseauto stappen. Lease-expert Roel Hindriks van Lease Consult ziet dat niet snel gebeuren, maar ziet wel een andere reden voor een krimp van de vloot. “Medewerkers hebben voor hun mobiliteit nog altijd het liefst een auto. De vloot zal niet krimpen als gevolg van de stijging van de bijtelling, maar wel omdat werkgevers besluiten minder leaseauto’s in te zetten. Veel bedrijven snijden op dit moment in hun vloot. Dat staat los van de Autobrief 2.” Die strategie komt vooralsnog niet in de cijfers terug, want de leasevloot groeide in het eerste half jaar van 2015 licht ten opzichte van die periode in 2014. Die groei is echter wel vooral toe te schrijven aan de stijging van het aantal privélease-contracten en vernieuwing van bestaande contracten. Brancheorganisatie VNA houdt de exacte cijfers geheim. Van Veen denkt dat de leasevloot slechts licht zal krimpen, vooral omdat er nog geen geschikt alternatief is voor de leaseauto.

‘Pas na 2017 komt de diversiteit weer terug in het wagenpark.’

Nogal Wiebes

De overheid verwacht dat er eind 2015 zo’n 70 duizend EV’s en phev’s op de weg zijn en eind 2016 90 duizend. Dat blijkt uit een rekentabel die staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën naar de Tweede Kamer heeft gestuurd naar aanleiding van Kamervragen over de Autobrief 2. Hij liet adviesbureau Policy Research en TNO een inschatting maken van de gevolgen van Autobrief 2 op de nieuwverkopen voor de periode 2017-2020. Volgens de doorrekening zorgt het beleid uit Autobrief 2 ervoor dat er in de periode 2013-2020 zo’n 160 duizend EV’s en phev’s worden verkocht. Op 1 augustus 2015 reden er 57.867 EV’s en phev’s in Nederland, waarvan 80 procent zakelijk.

Downsizing

“Een mobiliteitsbudget is nog niet zo aantrekkelijk. Toch is 22 procent bijtelling een hele stap voor mensen die inmiddels 14 procent gewend zijn. Veel mensen zullen dus kleiner gaan rijden. De vloot die straks in de 22 procent categorie valt, zal licht krimpen. Pas na 2017 komt de diversiteit weer terug in het wagenpark.” De verwachting is vooral dat privélease een boost krijgt. Veel bedrijven snijden in hun vloot en werknemers gaan vervolgens op zoek naar een andere invulling voor hun mobiliteit. “Dat zorgt wél voor een andere vlootsamenstelling. Een privélease-klant shopt veel kostenbewuster dan een leaserijder. Downsizing zet dan pas echt door”, meent Hindriks. Burger denkt dat leaserijders – vooral die in het duurdere segment – ervoor kiezen de leaseauto niet privé te gebruiken en daarnaast een kleine privéleaseauto te nemen. “Dat is vaak goedkoper dan de bijtelling betalen. Privélease gaat een enorme groeispurt maken.”



Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.