The american dream

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ik mag hopen dat dit succesmodel de collega's in Detroit, Azië en Zuid-Duitsland goed wakker schudt. Wie komt als eerste met een volwaardig alternatief?

Door de eigen pr-machine heeft Tesla Motors Inc inmiddels een beurswaarde van 23 miljard euro. En dat terwijl er nog nooit één dollar winst is gemaakt, ook niet met het verkooprecord van 22.500 eenheden in 2013. Waar die explosieve waardestijging op gebaseerd is, kan ik niet begrijpen. Ik krijg er alleen maar een World Online-gevoel van.

Wat ik wel begrijp is dat ons milieu moet verbeteren. Iets waar moderne auto's trouwens maar een bescheiden bijdrage aan kunnen leveren. Grote boosdoeners zijn de kolencentrales met hun hoge uitstoot van fijnstof en CO2 en de verouderende wagenparken en industrieën in ontwikkelingslanden. Daar kunnen we met belastingcenten goed werk doen, veel effectiever dan met het sponsoren van elektrische auto's in ons kikkerland. Tesla verkocht hier in 2013 precies 1.195 eenheden. En in de eerste twee maanden van 2014 zegge en schrijve 17 stuks.

Die beurswaarde geeft mij een World Online gevoel

Voor het waarom hoef je geen verstand van auto's te hebben: subsidie weg, kooplust weg. De Nederlandse belastingbetaler heeft het verkoopsucces van Tesla dus gefinancierd. Er is totaal geen emotie bij het merk, geen fascinatie door het design, de geweldige service of zero emission. Niets van dat alles: men was alleen belust op fiscaal voordeel.

Welke cijfers van Tesla zijn dan wel begrijpelijk? Vijf dealers en één gecertificeerd schadebedrijf? Of de dikke onvoldoendes voor onderdelenvoorziening en de installatie van snelladers? Plus onvoldoendes voor afwerking, een ‘fit and finish’ die geen Audi-, BMW- of Mercedes-koper zou accepteren. De fiscale voordelen zijn uitsluitend voor de eerste eigenaar en dat maakt de restwaarde twijfelachtig. Voeg daaraan toe dat de actieradius voor zorgeloos dagelijks gebruik onvoldoende is, waardoor een tweede auto noodzakelijk is. Al met al reden om niet mee te dromen met meneer Musk. Een beetje ondernemer kan zijn geld, tijd en energie beter in een echt premiummerk steken.

ARJEN DE JONG, EXECUTIVE SEARCH NMC NIJSSE EN EX ALG. DIRECTEUR BMW GROUP NL, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

The american dream | Automotive Online

The american dream

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ik mag hopen dat dit succesmodel de collega's in Detroit, Azië en Zuid-Duitsland goed wakker schudt. Wie komt als eerste met een volwaardig alternatief?

Door de eigen pr-machine heeft Tesla Motors Inc inmiddels een beurswaarde van 23 miljard euro. En dat terwijl er nog nooit één dollar winst is gemaakt, ook niet met het verkooprecord van 22.500 eenheden in 2013. Waar die explosieve waardestijging op gebaseerd is, kan ik niet begrijpen. Ik krijg er alleen maar een World Online-gevoel van.

Wat ik wel begrijp is dat ons milieu moet verbeteren. Iets waar moderne auto's trouwens maar een bescheiden bijdrage aan kunnen leveren. Grote boosdoeners zijn de kolencentrales met hun hoge uitstoot van fijnstof en CO2 en de verouderende wagenparken en industrieën in ontwikkelingslanden. Daar kunnen we met belastingcenten goed werk doen, veel effectiever dan met het sponsoren van elektrische auto's in ons kikkerland. Tesla verkocht hier in 2013 precies 1.195 eenheden. En in de eerste twee maanden van 2014 zegge en schrijve 17 stuks.

Die beurswaarde geeft mij een World Online gevoel

Voor het waarom hoef je geen verstand van auto's te hebben: subsidie weg, kooplust weg. De Nederlandse belastingbetaler heeft het verkoopsucces van Tesla dus gefinancierd. Er is totaal geen emotie bij het merk, geen fascinatie door het design, de geweldige service of zero emission. Niets van dat alles: men was alleen belust op fiscaal voordeel.

Welke cijfers van Tesla zijn dan wel begrijpelijk? Vijf dealers en één gecertificeerd schadebedrijf? Of de dikke onvoldoendes voor onderdelenvoorziening en de installatie van snelladers? Plus onvoldoendes voor afwerking, een ‘fit and finish’ die geen Audi-, BMW- of Mercedes-koper zou accepteren. De fiscale voordelen zijn uitsluitend voor de eerste eigenaar en dat maakt de restwaarde twijfelachtig. Voeg daaraan toe dat de actieradius voor zorgeloos dagelijks gebruik onvoldoende is, waardoor een tweede auto noodzakelijk is. Al met al reden om niet mee te dromen met meneer Musk. Een beetje ondernemer kan zijn geld, tijd en energie beter in een echt premiummerk steken.

ARJEN DE JONG, EXECUTIVE SEARCH NMC NIJSSE EN EX ALG. DIRECTEUR BMW GROUP NL, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.