Branche neemt afscheid van traditionele verkoopadviseur

Onzekere toekomst

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wie onder de Bovag-cao valt, weet zijn salaris voor de komende periode. Maar voor een grote groep medewerkers (commercieel en management) is deze cao niet van toepassing. De grote vraag is: wat kunnen deze groepen de komende jaren verwachten op het gebied van loonontwikkeling? Brancheorganisatie Bovag waagt zich niet aan een voorspelling over de loonontwikkeling. Er zijn nog te veel vragen, zoals: hoe ontwikkelt de economie zich? Welke bedrijven overleven de crisis? Hoe is het straks met de instroom van jong bloed gesteld en is er wel behoefte aan nieuwe mensen? “Allemaal vragen waar nu geen zinnig antwoord op te geven is”, zegt woordvoerder Paul de Waal. Bij dealerholding Martin Schilder Holding worden ook verkopers, baliepersoneel en andere medewerkers volgens de cao of marktconform betaald. De lonen daar volgen gemiddeld een licht stijgende trend. Of verkopers en aftersales- medewerkers nu en straks een bonus op hun basisloon krijgen, hangt niet alleen af van hun prestaties maar is ook een kwestie van individueel dealerbeleid, zegt algemeen directeur Marco Schilder. Wel is hij van mening dat veranderende eisen en nieuwe functies binnen de sector meer invloed op de loonontwikkelingen zullen krijgen. “Er zijn mensen nodig voor online verkoop en marketing. Die zijn schaars en kunnen andere eisen stellen.” Schilder probeert via de eigen Martin Schilder Academy zijn medewerkers breed op te leiden. “Dat is nodig, want van zowel commerciële als technische medewerkers worden steeds meer vaardigheden verlangd.”

Goedkoper

Ook directeur Perry van Gerwen van Heiwegen Consultancy ziet een verschuiving optreden van puur verkopen naar begeleiding bij de aankoop. “Als een klant de showroom binnenstapt, weet hij eigenlijk al wat hij wil. Dan moet de verkoper niet nog eens met een wervend verhaal op de proppen komen. Dat irriteert alleen maar”, stelt hij. “Niettemin kan de man in de showroom nog een belangrijke rol spelen bij de verkoop van accessoires, verzekeringen, mobiliteitsabonnementen en extra garantie. Het ligt dan voor de hand dat, door koppeling van prestaties aan beloning, ook de komende jaren een deel van het inkomen van salespersoneel variabel zal blijven.” Van Gerwen kan zich voorstellen dat een nieuwe showroomverkoper gedurende de beginperiode een garantiebonus van zijn werkgever krijgt totdat zijn kennis van het merk, het bedrijf en de klanten op peil is.

“Daarna moet hij op eigen benen staan.” De dga van een Opel- dealer in Zuid-Nederland denkt dat de loonkosten wel eens kunnen gaan dalen. “De klant maakt tegenwoordig zijn keuze veelal op internet en niet in de showroom. En doordat alles zo transparant is geworden, is technische kennis voor de traditionele verkoper niet onmisbaar meer. Dan heb je meer aan iemand die contacten legt, relevante informatie verstrekt en eventueel nabelt. Misschien loopt er straks nog één verkoper in de showroom en werken er meerdere, jongere medewerkers, online, maar dan wel tegen lagere loonkosten”, zegt hij. “Dan denk je aan jong afgestudeerden. Goede coaching is daarom wel noodzakelijk.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Onzekere toekomst | Automotive Online
Branche neemt afscheid van traditionele verkoopadviseur

Onzekere toekomst

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wie onder de Bovag-cao valt, weet zijn salaris voor de komende periode. Maar voor een grote groep medewerkers (commercieel en management) is deze cao niet van toepassing. De grote vraag is: wat kunnen deze groepen de komende jaren verwachten op het gebied van loonontwikkeling? Brancheorganisatie Bovag waagt zich niet aan een voorspelling over de loonontwikkeling. Er zijn nog te veel vragen, zoals: hoe ontwikkelt de economie zich? Welke bedrijven overleven de crisis? Hoe is het straks met de instroom van jong bloed gesteld en is er wel behoefte aan nieuwe mensen? “Allemaal vragen waar nu geen zinnig antwoord op te geven is”, zegt woordvoerder Paul de Waal. Bij dealerholding Martin Schilder Holding worden ook verkopers, baliepersoneel en andere medewerkers volgens de cao of marktconform betaald. De lonen daar volgen gemiddeld een licht stijgende trend. Of verkopers en aftersales- medewerkers nu en straks een bonus op hun basisloon krijgen, hangt niet alleen af van hun prestaties maar is ook een kwestie van individueel dealerbeleid, zegt algemeen directeur Marco Schilder. Wel is hij van mening dat veranderende eisen en nieuwe functies binnen de sector meer invloed op de loonontwikkelingen zullen krijgen. “Er zijn mensen nodig voor online verkoop en marketing. Die zijn schaars en kunnen andere eisen stellen.” Schilder probeert via de eigen Martin Schilder Academy zijn medewerkers breed op te leiden. “Dat is nodig, want van zowel commerciële als technische medewerkers worden steeds meer vaardigheden verlangd.”

Goedkoper

Ook directeur Perry van Gerwen van Heiwegen Consultancy ziet een verschuiving optreden van puur verkopen naar begeleiding bij de aankoop. “Als een klant de showroom binnenstapt, weet hij eigenlijk al wat hij wil. Dan moet de verkoper niet nog eens met een wervend verhaal op de proppen komen. Dat irriteert alleen maar”, stelt hij. “Niettemin kan de man in de showroom nog een belangrijke rol spelen bij de verkoop van accessoires, verzekeringen, mobiliteitsabonnementen en extra garantie. Het ligt dan voor de hand dat, door koppeling van prestaties aan beloning, ook de komende jaren een deel van het inkomen van salespersoneel variabel zal blijven.” Van Gerwen kan zich voorstellen dat een nieuwe showroomverkoper gedurende de beginperiode een garantiebonus van zijn werkgever krijgt totdat zijn kennis van het merk, het bedrijf en de klanten op peil is.

“Daarna moet hij op eigen benen staan.” De dga van een Opel- dealer in Zuid-Nederland denkt dat de loonkosten wel eens kunnen gaan dalen. “De klant maakt tegenwoordig zijn keuze veelal op internet en niet in de showroom. En doordat alles zo transparant is geworden, is technische kennis voor de traditionele verkoper niet onmisbaar meer. Dan heb je meer aan iemand die contacten legt, relevante informatie verstrekt en eventueel nabelt. Misschien loopt er straks nog één verkoper in de showroom en werken er meerdere, jongere medewerkers, online, maar dan wel tegen lagere loonkosten”, zegt hij. “Dan denk je aan jong afgestudeerden. Goede coaching is daarom wel noodzakelijk.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.