Eindelijk écht duidelijkheid over bezoek occasionsites
Dat meldt een direct betrokkene aan Automotive.
Er ontstond vorig jaar verwarring toen sommige occasionsites aan de Stichting Internetreclame (STIR) bezoekcijfers inclusief nevensites hadden gerapporteerd, en andere niet. Dat maakte de cijfers onvergelijkbaar. In het convenant is nu geregeld dat voor het berekenen van het bereik ook partnersites mogen worden meegeteld, behalve als op die sites niet het volledige aanbod van de occasionsite staat. Zo mag AutoTrader nu de unieke bezoekers van de occasionportal van AutoWeek meenemen, omdat het de volledige database host. Importeurssites (vaak gehost door AutoScout24) en sites als Bovagoccasions.nl (gehost door AutoTrack) mogen weer niet worden meegenomen, omdat hier slechts een beperkt deel van de database op staat.
Voor het vaststellen van bezoekersprofielen tellen de partnersites niet meer mee. De bezoekers van AutoWeek kunnen immers heel andere consumenten zijn dan die van AutoTrader, al zoeken ze in dezelfde database. Als de bezoekers van AutoWeek wel zouden worden meegenomen, zouden bedrijven mogelijk op basis van een verkeerd bezoekersprofiel banneren.