Viermaal meer brandstof-storingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Ook de gebruikte benzinesoorten zijn van alle octaangetallen en alle merken.”

De oorzaak van het probleem zou kunnen liggen aan de samenstelling van de benzine, denkt de ANWB. “De oliemaatschappijen moeten het zwavelgehalte in hun brandstoffen terugbrengen naar uiteindelijk 10 ppm. Zwavel smeert het brandstofsysteem, zonder zwavel kunnen de injectoren vastkleven.”

Brancheorganisatie VNPI, waar de zeven brandstofmaatschappijen in ons land lid van zijn, heeft niet eerder klachten gekregen over de kwaliteit van de benzine. “Zwavel heeft geen functie in de benzine”, zegt woordvoerder Dominic Boot. “Het wordt uit de benzine gehaald omdat het schadelijk is voor de katalysator. Maar zwavel heeft geen smerende werking, zoals lood dat wel had.”
Niettemin neemt de industrie de klacht wel serieus. “Iedere oliemaatschappij gaat voor zichzelf onderzoeken of er iets veranderd is in de samenstelling van zijn benzine, waardoor dit probleem veroorzaakt kan zijn.”

Bij de Bovag is het probleem ook niet bekend. “We hebben van onze achterban geen melding gehad van een stijging in het aantal storingen in het brandstofsysteem”, aldus woordvoerder Mark van Dansik. “En misschien is er wel een andere oorzaak. Misschien komt het doordat automobilisten langer wachten met onderhoudsbeurten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Viermaal meer brandstof-storingen | Automotive Online

Viermaal meer brandstof-storingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Ook de gebruikte benzinesoorten zijn van alle octaangetallen en alle merken.”

De oorzaak van het probleem zou kunnen liggen aan de samenstelling van de benzine, denkt de ANWB. “De oliemaatschappijen moeten het zwavelgehalte in hun brandstoffen terugbrengen naar uiteindelijk 10 ppm. Zwavel smeert het brandstofsysteem, zonder zwavel kunnen de injectoren vastkleven.”

Brancheorganisatie VNPI, waar de zeven brandstofmaatschappijen in ons land lid van zijn, heeft niet eerder klachten gekregen over de kwaliteit van de benzine. “Zwavel heeft geen functie in de benzine”, zegt woordvoerder Dominic Boot. “Het wordt uit de benzine gehaald omdat het schadelijk is voor de katalysator. Maar zwavel heeft geen smerende werking, zoals lood dat wel had.”
Niettemin neemt de industrie de klacht wel serieus. “Iedere oliemaatschappij gaat voor zichzelf onderzoeken of er iets veranderd is in de samenstelling van zijn benzine, waardoor dit probleem veroorzaakt kan zijn.”

Bij de Bovag is het probleem ook niet bekend. “We hebben van onze achterban geen melding gehad van een stijging in het aantal storingen in het brandstofsysteem”, aldus woordvoerder Mark van Dansik. “En misschien is er wel een andere oorzaak. Misschien komt het doordat automobilisten langer wachten met onderhoudsbeurten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.