Stop BPM-inning dreigt
Als dealers BPM-plichtige accessoires inbouwen vóór toekenning van het kenteken, kan hun importeur een boete/naheffing BPM krijgen die niet of moeilijk te verhalen is op de dealers. Iets dergelijks overkwam BMW Nederland een paar jaar geleden.
Dan maar niet
De RAI legde het probleem – naar aanleiding van de BMW-zaak – al voor aan de rechter, maar kreeg tot nu toe geen gelijk. Ook een voorstel aan het ministerie van Financiën om de BPM-heffing zodanig te wijzigen dat het probleem zich niet meer kan voordoen, heeft nog niets opgeleverd. Als de situatie zich niet wijzigt, dreigt een aanzienlijk aantal importeurs hun recht op BPM-inning terug te geven. In het slechtste geval betekent dit dat een autokoper straks zijn nieuwe auto op een aanhanger naar een BPM-steunpunt moet vervoeren om aangifte te doen. Dat is ook voor de Belastingdienst onaantrekkelijk, want die moet dan met iedere individuele autokoper de aangifte afhandelen.
In de komende weken vindt op hoog niveau overleg plaats tussen het ministerie en de RAI om uit de impasse te komen.
Zie Automotive 9 (aanstaande donderdag) voor meer achtergronden.