Crisis? Welke crisis?

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bentley-topman Franz-Josef Paefgen constateert dat je de markt niet dwingen kunt: “We drukken geen auto’s de markt in. Dat is niet onze gewoonte”, zei hij tegen de Financial Times Deutschland. Evengoed rekent Paegen erop dat zijn merk vanaf 2005 een multimiljoenenbijdrage aan de concernwinst van VW zal leveren.

Amerika valt tegen
Bentley is niet de enige luxefabrikant met tegenwind. Neem Maybach (vanaf € 500.000): DaimlerChrysler had er tot eind dit jaar 800 van willen bouwen. Helaas bleef de productie tot eind augustus op een pijnlijke 278 stuks steken. Toch houdt men vol dat er dit jaar 800 van over de toonbank zullen gaan, en in 2004 zelf duizend. Bij BMW-dochter Rolls Royce zijn soortgelijke geluiden te horen.
In beide gevallen is het vooral de Amerikaanse consument die het laat afweten. Toch hield iedereen op de IAA in Frankfurt het gezicht keurig in de plooi – al gaf Mark Fields, hoofd van Ford’s luxe tak Premier Automotive Group (PAG), toe dat het best wel dringen geblazen is. Voor zijn nieuwe Aston Martin DB9 (vanaf twee ton) ziet hij desondanks een mooi plekje.

1001 pk
PAG is niet het enige merk dat met een sportief tiepje de grootgeldmarkt op wil. Mercedes-Benz bijvoorbeeld heeft een Formule-1-achtig speeltje in huis (reken op vier ton). Ferrari, Lamborghini en Porsche staan eveneens te trappelen en VW denkt nog steeds dat er genoeg mensen rondlopen die € 890.000 voor een Bugatti Veyron met 1.001 pk onder de kap over hebben. Die hoef je overigens niet allemaal te gebruiken, stelt VW ons gerust. Het gaat immers om het gevoel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Crisis? Welke crisis? | Automotive Online

Crisis? Welke crisis?

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bentley-topman Franz-Josef Paefgen constateert dat je de markt niet dwingen kunt: “We drukken geen auto’s de markt in. Dat is niet onze gewoonte”, zei hij tegen de Financial Times Deutschland. Evengoed rekent Paegen erop dat zijn merk vanaf 2005 een multimiljoenenbijdrage aan de concernwinst van VW zal leveren.

Amerika valt tegen
Bentley is niet de enige luxefabrikant met tegenwind. Neem Maybach (vanaf € 500.000): DaimlerChrysler had er tot eind dit jaar 800 van willen bouwen. Helaas bleef de productie tot eind augustus op een pijnlijke 278 stuks steken. Toch houdt men vol dat er dit jaar 800 van over de toonbank zullen gaan, en in 2004 zelf duizend. Bij BMW-dochter Rolls Royce zijn soortgelijke geluiden te horen.
In beide gevallen is het vooral de Amerikaanse consument die het laat afweten. Toch hield iedereen op de IAA in Frankfurt het gezicht keurig in de plooi – al gaf Mark Fields, hoofd van Ford’s luxe tak Premier Automotive Group (PAG), toe dat het best wel dringen geblazen is. Voor zijn nieuwe Aston Martin DB9 (vanaf twee ton) ziet hij desondanks een mooi plekje.

1001 pk
PAG is niet het enige merk dat met een sportief tiepje de grootgeldmarkt op wil. Mercedes-Benz bijvoorbeeld heeft een Formule-1-achtig speeltje in huis (reken op vier ton). Ferrari, Lamborghini en Porsche staan eveneens te trappelen en VW denkt nog steeds dat er genoeg mensen rondlopen die € 890.000 voor een Bugatti Veyron met 1.001 pk onder de kap over hebben. Die hoef je overigens niet allemaal te gebruiken, stelt VW ons gerust. Het gaat immers om het gevoel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.