Auto-importeurs: direct duur
De prijsverhogingen worden doorgaans niet tot stand gebracht door aanpassingen in de bestaande prijslijst, maar door tijdens de introductie van een nieuw of vernieuwd model direct een forse prijs neer te zetten, om daarna verder in de pas met de concurrentie en de inflatie te blijven lopen.
Nieuwe tactiek
Dit concludeert Automotive na een onderzoek van de prijsontwikkelingen rond nieuwe auto’s. Het gaat om een meerjarenproces. Zo steeg het nieuwe model Audi A4 1.6 in 2001 al ruim 7% in prijs, werd de vernieuwde Toyota Corolla 1.6 vorig jaar gewoon 10% duurder en moet dit jaar bijna 13% méér neergeteld worden voor de nieuwe generatie BMW 520i. Een heel nieuwe tactiek dus van de fabrikanten/importeurs. In het verleden werd namelijk vooral gewerkt met juist lage lanceringprijzen, om geleidelijk naar het gewenste niveau te klimmen. Maar bij het publiek was dan wel een gevoel van ‘scherp geprijsd’ gevestigd. De huidige werkwijze is dan ook niet zonder risico.
Zie Automotive 15 van a.s. donderdag voor het volledige artikel..