VW komt met eigen E-klasse
De volgende Passat, die in 2004 wordt verwacht, zal een indruk geven van hoe de nieuwe auto – die intern de C1 wordt genoemd – eruit gaat zien. Hoeveel ervan verkocht gaan worden, is nog niet bekend, maar volgens een VW-functionaris zou het weinig zin hebben de auto te ontwikkelen als je er jaarlijks niet minstens vijftigduizend van verkoopt. Ter vergelijking: BMW bouwde in ’99 zo’n tweehonderdduizend exemplaren van de 5-serie.
Passat-segment: moeizaam
Volgens analisten is het verstandig van Volkswagen dat het hoger de markt in kruipt. “Alhoewel de Passat een succesvol model is, ontwikkelt zijn segment zich in Europa slecht”, zegt analist Colin Couchman van Global Insight. “Dus zouden een premium model en een mpv nuttige aanvullingen zijn op het VW-programma.” Tegelijk zet hij vraagtekens achter de modellenpolitiek van de Volkswagen-groep, die met de Audi A6 immers al een E/5-tegenhanger in huis heeft.
Tot nu toe heeft Volkswagen weinig succes met zijn duurdere modellen: in de eerste zes maanden van dit jaar verkocht het 2.128 Phaetons, en de Passat W8 komt niet verder dan de helft van zijn geplande jaarverkoop van 10.000 stuks. “Misschien dat de C1 uiteindelijk de plek van de Phaeton zal innemen, die zou men dan een stille dood kunnen laten sterven”, aldus Couchman.