Kwart verkoop nieuw geleast
Daarmee is het percentage leaseauto’s op het totaal aantal nieuwverkopen gestegen tot 25,1%, tegen 23,8% in 1999.
Dit blijkt uit de analyse die de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) heeft uitgevoerd op de registratiecijfers van het RDC Datacentrum.
Het aantal zakelijk aangeschafte personenauto’s ligt overigens nog hoger. In 2000 zijn ruim 80 duizend auto’s door bedrijven of fleetowners gekocht. Dat is iets minder dan in 1999. De totale zakelijke markt in 2000 komt daarmee op ruim 230 duizend, 39% van de totaalmarkt (’99: 37,5%).
Volkswagen heeft zijn leidende positie in de leasemarkt dankzij de Golf (nummer 1 met 11.285 stuks) verder uitgebouwd en noteerde twee procent meer. De nummer 1 van 1999, de Astra, verloor terrein (2000: 9.394 tegen ’99: 11.923). Deze Opel moest de tweede plaats zelfs aan de Ford Focus laten, waarvan er 10.165 aan leasemaatschappijen werden verkocht. Het merk Opel verkocht 4,2% minder auto’s aan leasemaatschappijen. Behalve Ford kunnen ook Seat (zevende), Peugeot, BMW en Audi als winnaars worden gekenschetst. Verliezers zijn Renault, Volvo en Mercedes-Benz.