Op bezoek | Allparts over toekomst universelen: ‘Zorg dat je net zoveel kan als de dealer’

Op bezoek • Natuurlijk: de toekomst van de aftersales gaat veranderen, maar voorlopig biedt het verouderde wagenpark meer dan genoeg uitdaging, denkt Allparts-directeur Freek Blekxtoon. Staar je als branche vooral niet alleen blind op elektrische auto’s én zorg dat je net zoveel kunt als de dealer.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
V.l.n.r. Gael Escribe (ceo Nexus Automotive), Jos Veldhuisen (dagvoorzitter), Freek Blexktoon (directeur AllParts Nederland), Jim Bronkhorst (ceo Wijlhuizen Group) op het Allparts congres. (Foto: Allparts)

Back to the future luidde het thema van het congres van Allparts, waar afgelopen donderdag zo’n 400 grossiers en autobedrijven bijeen waren gekomen om te horen hoe die toekomst er dan gaat uitzien. De onderdelendistributeur bracht die toekomst vooral op een luchtige manier, doorspekt met beelden, onder andere uit de Knight Rider. In de tv-serie uit de jaren tachtig is immers een belangrijke rol weggelegd voor de zelfrijdende auto Kitt die met allerlei technisch vernuft is uitgerust en kan meedenken met David Hasselhoff. Kortom: de ‘future’ is al lang begonnen, was de boodschap van Freek Blekxtoon, directeur van Allparts, die het breaking nieuws van die avond voor het laatst bewaarde.

Onafhankelijkheid 

Allparts stapt per 1 januari namelijk over naar inkoopcombinatie Nexus na 31 jaar aandeelhouder te zijn geweest van Groupauto NL, die hiermee verdwijnt. “De aanhoudende consolidatie in de aftermarket heeft een belangrijke rol gespeeld in onze beslissing”, aldus Blekxtoon, die benadrukte dat Allparts sterk hecht aan onafhankelijkheid en zelfstandigheid. “De dominantie van AAG en Napa werd alleen maar groter. Met deze overstap kunnen we ons veel beter onderscheiden van de rest.” Op het podium zei Gael Escribe, ceo Nexus International, trots te zijn op de aansluiting. Door de overstap heeft de inkoopcombinatie in één klap een netwerk van grossiers en werkplaatsen in de Benelux met een omzet van zo’n 250 miljoen euro. De totale jaaromzet van Nexus ligt rond de 37 miljard euro.

Net als de dealer 

Behalve de eigen toekomst, werd natuurlijk stilgestaan bij de toekomst van de branche en de aftersales. Want, hoe zit het met de aftermarket in 2050, was de vraag. Volgens Allparts moeten de werkplaatsen en grossiers zeker voorbereid zijn op een toekomst waarin het steeds meer draait om zero emissie, andere aandrijvingen en connected cars. Dat het wagenpark in ons land, zeker tijdens corona, alleen maar is verouderd, geeft de aftermarket voorlopig werk en kansen genoeg, aldus Blekxtoon, die de zaal er ook op wijst dat men zich niet alleen moet blindstaren op elektrische auto’s. “We moeten vooral ook de ontwikkelingen in de gaten houden op het gebied van waterstof, elektro-brandstoffen en bio-brandstoffen. Het is goed denkbaar dat er straks meer duurzame bio-brandstoffen beschikbaar komen voor het bestaande wagenpark. Zorg in ieder geval dat je in de werkplaats net zoveel kan als de dealer. Want als auto’s straks zijn uitgerust met slimme zonnekleppen, moet je daar ook mee kunnen omgaan.”

Diagnose, diagnose

Van intelligente zonnekleppen was meteen een link gelegd naar de Nederlandse producent van zonne-auto’s Lightyear, dat inmiddels in de scale-up fase terecht is gekomen en ondertussen 600 medewerkers telt. De productie van de Lightyear 0 staat voor dit najaar gepland, terwijl de Lightyear 2 volgens planning in 2025 van start zal gaan. Wat betreft de aftersales moest Wim van Stratum, VP operations bij Lightyear, de zaal toch teleurstellen. “We zullen geen dealernetwerk opbouwen zoals de traditionele OEM’s dat doen, maar gaan met servicepartners werken, waarbij alles vooral draait om elektronica. Want let op: Lightyear heeft inwheel-motoren en geen traditionele versnellingen. Wil je meekomen in de toekomst, moet je vooral kennis en kunde opbouwen in diagnose; daar draait het straks allemaal om.”  

Het Allparts-event in de Midden Nederland Hallen in Barneveld ging onder leiding van Jos Veldhuizen, hoofdredacteur Aftersales Magazine, van start met coureur Tim Coronel die via een tijdscapsule een toekomst werd ingeschoten vol zelfrijdende auto’s, drones en futuristische KLM-toestellen, allemaal aangestuurd door hightech, connected elektronica. Blekxtoon kon het niet vaak genoeg bedrukken: pass-thru, remote diagnose en connected cars, het is er allemaal al en neemt alleen maar toe, dus wees voorbereid.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Allparts congres / Wanneer:13-10 / Waar: Midden Nederland Hallen Barneveld Aantal bezoekers: 400 / Doelgroep: grossiers en werkplaatsen uit het netwerk van Allparts.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Op bezoek | Allparts over toekomst universelen: ‘Zorg dat je net zoveel kan als de dealer’ | Automotive Online

Op bezoek | Allparts over toekomst universelen: ‘Zorg dat je net zoveel kan als de dealer’

Op bezoek • Natuurlijk: de toekomst van de aftersales gaat veranderen, maar voorlopig biedt het verouderde wagenpark meer dan genoeg uitdaging, denkt Allparts-directeur Freek Blekxtoon. Staar je als branche vooral niet alleen blind op elektrische auto’s én zorg dat je net zoveel kunt als de dealer.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
V.l.n.r. Gael Escribe (ceo Nexus Automotive), Jos Veldhuisen (dagvoorzitter), Freek Blexktoon (directeur AllParts Nederland), Jim Bronkhorst (ceo Wijlhuizen Group) op het Allparts congres. (Foto: Allparts)

Back to the future luidde het thema van het congres van Allparts, waar afgelopen donderdag zo’n 400 grossiers en autobedrijven bijeen waren gekomen om te horen hoe die toekomst er dan gaat uitzien. De onderdelendistributeur bracht die toekomst vooral op een luchtige manier, doorspekt met beelden, onder andere uit de Knight Rider. In de tv-serie uit de jaren tachtig is immers een belangrijke rol weggelegd voor de zelfrijdende auto Kitt die met allerlei technisch vernuft is uitgerust en kan meedenken met David Hasselhoff. Kortom: de ‘future’ is al lang begonnen, was de boodschap van Freek Blekxtoon, directeur van Allparts, die het breaking nieuws van die avond voor het laatst bewaarde.

Onafhankelijkheid 

Allparts stapt per 1 januari namelijk over naar inkoopcombinatie Nexus na 31 jaar aandeelhouder te zijn geweest van Groupauto NL, die hiermee verdwijnt. “De aanhoudende consolidatie in de aftermarket heeft een belangrijke rol gespeeld in onze beslissing”, aldus Blekxtoon, die benadrukte dat Allparts sterk hecht aan onafhankelijkheid en zelfstandigheid. “De dominantie van AAG en Napa werd alleen maar groter. Met deze overstap kunnen we ons veel beter onderscheiden van de rest.” Op het podium zei Gael Escribe, ceo Nexus International, trots te zijn op de aansluiting. Door de overstap heeft de inkoopcombinatie in één klap een netwerk van grossiers en werkplaatsen in de Benelux met een omzet van zo’n 250 miljoen euro. De totale jaaromzet van Nexus ligt rond de 37 miljard euro.

Net als de dealer 

Behalve de eigen toekomst, werd natuurlijk stilgestaan bij de toekomst van de branche en de aftersales. Want, hoe zit het met de aftermarket in 2050, was de vraag. Volgens Allparts moeten de werkplaatsen en grossiers zeker voorbereid zijn op een toekomst waarin het steeds meer draait om zero emissie, andere aandrijvingen en connected cars. Dat het wagenpark in ons land, zeker tijdens corona, alleen maar is verouderd, geeft de aftermarket voorlopig werk en kansen genoeg, aldus Blekxtoon, die de zaal er ook op wijst dat men zich niet alleen moet blindstaren op elektrische auto’s. “We moeten vooral ook de ontwikkelingen in de gaten houden op het gebied van waterstof, elektro-brandstoffen en bio-brandstoffen. Het is goed denkbaar dat er straks meer duurzame bio-brandstoffen beschikbaar komen voor het bestaande wagenpark. Zorg in ieder geval dat je in de werkplaats net zoveel kan als de dealer. Want als auto’s straks zijn uitgerust met slimme zonnekleppen, moet je daar ook mee kunnen omgaan.”

Diagnose, diagnose

Van intelligente zonnekleppen was meteen een link gelegd naar de Nederlandse producent van zonne-auto’s Lightyear, dat inmiddels in de scale-up fase terecht is gekomen en ondertussen 600 medewerkers telt. De productie van de Lightyear 0 staat voor dit najaar gepland, terwijl de Lightyear 2 volgens planning in 2025 van start zal gaan. Wat betreft de aftersales moest Wim van Stratum, VP operations bij Lightyear, de zaal toch teleurstellen. “We zullen geen dealernetwerk opbouwen zoals de traditionele OEM’s dat doen, maar gaan met servicepartners werken, waarbij alles vooral draait om elektronica. Want let op: Lightyear heeft inwheel-motoren en geen traditionele versnellingen. Wil je meekomen in de toekomst, moet je vooral kennis en kunde opbouwen in diagnose; daar draait het straks allemaal om.”  

Het Allparts-event in de Midden Nederland Hallen in Barneveld ging onder leiding van Jos Veldhuizen, hoofdredacteur Aftersales Magazine, van start met coureur Tim Coronel die via een tijdscapsule een toekomst werd ingeschoten vol zelfrijdende auto’s, drones en futuristische KLM-toestellen, allemaal aangestuurd door hightech, connected elektronica. Blekxtoon kon het niet vaak genoeg bedrukken: pass-thru, remote diagnose en connected cars, het is er allemaal al en neemt alleen maar toe, dus wees voorbereid.

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons zoal opviel.
Wat: Allparts congres / Wanneer:13-10 / Waar: Midden Nederland Hallen Barneveld Aantal bezoekers: 400 / Doelgroep: grossiers en werkplaatsen uit het netwerk van Allparts.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.