‘Marelli in gesprek met schuldeisers over herfinanciering’
Onderdelenfabrikant Marelli voert met zijn grootste schuldeisers gesprekken over herfinanciering. Het bedrijf heeft voor een kleine negen miljard euro aan schulden die hergefinancierd moeten worden. Ook zijn er overbruggingskredieten nodig om de operatie te continueren. Dat meldt Reuters op basis van anonieme bronnen.
Marelli is sinds 2019 onderdeel van de Japanse KKR-dochter Calsonic Kansei. Het bedrijf zou in 2021 verlies hebben geleden. Er wordt gewerkt aan een reorganisatie, waarbij drieduizend (van de 54 duizend) banen verloren gaan.
Kwijt schelden
De onderdelenfabrikant werd hard geraakt door de coronalockdowns en chiptekorten, waardoor er de afgelopen twee jaar minder nieuwe auto’s werden verkocht. Als de onderhandelingen mislukken, dan moet het concern bij een Japanse rechtbank een herstructureringsverzoek doen, waarbij financiers gedwongen kunnen worden een deel van hun schulden kwijt te schelden. Daarbij kan het, net als bij een Chapter 11-procedure in de VS, gewoon operationeel blijven.
Huisbank Mihuzo zou samen met andere Japanse banken ongeveer een miljard euro overbruggingskrediet willen lenen aan Marelli op voorwaarde van een succesvolle herstructurering.