‘Marelli in gesprek met schuldeisers over herfinanciering’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Tot de overname in 2019 heette het concern Magneti Marelli. (Foto: Marelli)

Onderdelenfabrikant Marelli voert met zijn grootste schuldeisers gesprekken over herfinanciering. Het bedrijf heeft voor een kleine negen miljard euro aan schulden die hergefinancierd moeten worden. Ook zijn er overbruggingskredieten nodig om de operatie te continueren. Dat meldt Reuters op basis van anonieme bronnen. 

Marelli is sinds 2019 onderdeel van de Japanse KKR-dochter Calsonic Kansei. Het bedrijf zou in 2021 verlies hebben geleden. Er wordt gewerkt aan een reorganisatie, waarbij drieduizend (van de 54 duizend) banen verloren gaan.

Kwijt schelden

De onderdelenfabrikant werd hard geraakt door de coronalockdowns en chiptekorten, waardoor er de afgelopen twee jaar minder nieuwe auto’s werden verkocht. Als de onderhandelingen mislukken, dan moet het concern bij een Japanse rechtbank een herstructureringsverzoek doen, waarbij financiers gedwongen kunnen worden een deel van hun schulden kwijt te schelden. Daarbij kan het, net als bij een Chapter 11-procedure in de VS, gewoon operationeel blijven. 

Huisbank Mihuzo zou samen met andere Japanse banken ongeveer een miljard euro overbruggingskrediet willen lenen aan Marelli op voorwaarde van een succesvolle herstructurering. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Marelli in gesprek met schuldeisers over herfinanciering’ | Automotive Online

‘Marelli in gesprek met schuldeisers over herfinanciering’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Tot de overname in 2019 heette het concern Magneti Marelli. (Foto: Marelli)

Onderdelenfabrikant Marelli voert met zijn grootste schuldeisers gesprekken over herfinanciering. Het bedrijf heeft voor een kleine negen miljard euro aan schulden die hergefinancierd moeten worden. Ook zijn er overbruggingskredieten nodig om de operatie te continueren. Dat meldt Reuters op basis van anonieme bronnen. 

Marelli is sinds 2019 onderdeel van de Japanse KKR-dochter Calsonic Kansei. Het bedrijf zou in 2021 verlies hebben geleden. Er wordt gewerkt aan een reorganisatie, waarbij drieduizend (van de 54 duizend) banen verloren gaan.

Kwijt schelden

De onderdelenfabrikant werd hard geraakt door de coronalockdowns en chiptekorten, waardoor er de afgelopen twee jaar minder nieuwe auto’s werden verkocht. Als de onderhandelingen mislukken, dan moet het concern bij een Japanse rechtbank een herstructureringsverzoek doen, waarbij financiers gedwongen kunnen worden een deel van hun schulden kwijt te schelden. Daarbij kan het, net als bij een Chapter 11-procedure in de VS, gewoon operationeel blijven. 

Huisbank Mihuzo zou samen met andere Japanse banken ongeveer een miljard euro overbruggingskrediet willen lenen aan Marelli op voorwaarde van een succesvolle herstructurering. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.