Wagenpark op leeftijd helpt smeermiddelenmarkt

Verlengde levensduur brandstofmotor geeft boost aan oliemarkt

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Als het aan de Europese Commissie ligt, geldt er vanaf 2035 een verkoopverbod op nieuwe personenauto’s met een brandstofmotor. Hoewel het nog jaren duurt voor het zo ver is, houden oliefabrikanten en grossiers al vast rekening met de markt die eens gaat veranderen. In de tussentijd groeit en veroudert het Nederlandse wagenpark echter; en dat park bestaat voornamelijk uit personenauto’s op een benzine- of dieselmotor. In totaal reden er, volgens het CBS, in 2020 8,7 miljoen personenauto’s op de Nederlandse wegen met een gemiddelde leeftijd van 11 jaar oud.

Een daling in smeermiddelenverbruik is nog niet aan de orde

Martijn Pfeiffer, ceo Eurol

pfeiffer martijn ceoeurol eurol2021Het aandeel van elektrische auto’s hierin, dat 3,2 procent uitmaakt van het totale Nederlandse wagenpark, is nu nog een fractie van het marktaandeel van de brandstofmotor. Alle partijen zijn het echter eens dat zowel leveranciers, als autobedrijven zich langzaamaan moeten klaar maken voor een toenemende EV-markt. “Tegenover de toenemende aanwas van elektrische auto’s staat een langere levensduur van brandstofmotoren”, zegt Martijn Pfeiffer, ceo van oliefabrikant Eurol.

Consequenties

Hij ziet juist ook het aandeel (mild) hybrids toenemen, en die markt is zeker lucratief. “Deze nieuwe technieken vragen om smeermiddelen met andere specificaties en chemische samenstelling. Voorlopig groeit de olieconsumptie dus.”

De Europe regelgeving om de CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent omlaag te brengen ten opzichte van 1990, heeft ook consequenties voor oliefabrikanten, zegt Pfeiffer. “Die lagere emissies worden onder andere behaald door andere componenten te gebruiken en chemische formules te veranderen. Zo geldt dat smeermiddelen steeds dunner worden en de specificaties zijn ook per motor zeer verschillend. Waar we 10 jaar geleden ongeveer 300 soorten smeermiddelen hadden, zijn dat er nu meer dan 650.”

eurol actence rnt 5w 30 eurol2021Jan Verbeek, director product management & purchasing bij leverancier Alliance Automotive Group Benelux (AAGB), ziet hetzelfde. “De oliespecificaties voor personenauto’s worden steeds specifieker vanwege vernieuwde motortechnieken en de strengere emissie-eisen. Olie wordt niet alleen dunner, maar ook duurder. Garagisten hebben steeds meer verschillende soorten olie nodig om het complete wagenpark te kunnen onderhouden. Hierdoor worden de verpakkingen juist kleiner. Denk aan een hoeveelheid van 5 of 20 liter, in plaats van de voorheen gebruikelijke 60 of 200 liter verpakking. De tijd dat wij een klant honderden liters van één specificatie leverden, is langzaam op zijn retour geraakt”, zegt Verbeek.

Kleinere verpakkingen

verbeek jan inkoopdirecteuraagb aagb2021Stefan Viguurs, country manager Benelux bij oliefabrikant Wolf Oil, signaleert ook een verdere specialisatie van smeermiddelen. “Elke autofabrikant ontwikkelt een eigen techniek om de brandstofmotor schoner te laten werken. Daarin zie ik drie effecten: duurzame productie, minder CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik. Die parameters hebben invloed op de smeermiddelen die wij in de markt brengen.”

Door het chiptekort rijdt men langer in de huidige auto

Jan Verbeek, director product 

De uitbreiding van het assortiment en de kleinere verpakkingen maken de rol van de grossier ook groter, zegt Verbeek. “De garagist kan immers lastig een compleet assortiment smeermiddelen op voorraad houden.”

Gesmeerde concepten

Om meer omzet uit de markt te halen ontwikkelde oliefabrikant Wolf Oil samen met grossier Brezan, inmiddels Partspoint, de werkplaatsformule Champion Service Point. Deze werkplaatsformule bestaat nog steeds, maar daar is inmiddels garageformule Champion Lubricants Specialist aan toegevoegd. Zo vertelt Stefan Viguurs, country manager Wolf Oil: “Wij leggen nu de focus op Champion Lubricants Specialist waarbij het minder om de uitstraling van het garagebedrijf gaat. Hierdoor is het mogelijk om ons concept te integreren in een andere garageformule, zoals Bosch Car Concept. Ons olieconcept en de bijbehorende ondersteuning is hierin belangrijk. In de gehele Benelux hebben inmiddels circa 40 garagisten zich aangesloten op de nieuwe formule, waarvan het merendeel Nederlands is. In 2022 zie ik dit aantal graag verdubbelen. Wij zien minder toekomst in de formule Champion Service Points, omdat die formule te veel raakvlakken heeft met garageconcepten zoals Bosch Car Service. Daardoor is het niet mogelijk om dat concept te combineren met een andere formule.”
Met zijn garageconcept Eurol Service Points wil Eurol autobedrijven structureel informeren over alle ontwikkelingen in het olieaanbod en ze helpen om goede marges te maken en altijd het juiste assortiment in huis te hebben. “Inmiddels hebben wij 170 Eurol Service Points”, stelt Martijn Pfeiffer, ceo van Eurol. “We willen dit jaar uitkomen op 200 vestingen. En in 2022 mikken wij op 100 servicepoints extra. Wij merken dat er onder garagebedrijven behoefte is aan een toegankelijk concept. Hierbij zorgen een aantal aspecten voor succes: toegankelijkheid, de intrinsieke motivatie van de garagist om meer smeermiddelen te verkopen en ondersteuning van ons.”

Hoge olieprijs

eurol coolant glx av eurol 2021“Het wagenpark in de Benelux groeit, en daarmee ook de markt voor smeermiddelen. Dat, gecombineerd met de hoger wordende olieprijs, maakt dat onze omzet uit smeermiddelen de komende jaren aanzienlijk zal groeien. Denk aan stijgingen van 15 tot 20 procent”, zegt Verbeek. “Dat ligt enerzijds aan de schaarste van grondstoffen, anderzijds zijn de specialistische smeermiddelen voor moderne auto’s duurder dan de ‘oldschool’ smeermiddelen.” Op langere termijn zal het olieverbruik wel dalen, vanwege de elektrificatie en omdat nieuwe auto’s minder olie verbruiken. Verbeek schat in dat het totale olieverbruik binnen 10 tot 15 jaar met 5 à 10 procent daalt. Pfeiffer plaatst wel een kanttekening bij die hoger wordende omzet, namelijk dat de ontwikkelingskosten ook toenemen: met wel 20 tot 25 procent.

Grote oliemerken zoals Shell en BP verdwijnen uit de after­market

Stefan Viguurs, country manager Wolf Oil

viguurs stefan country manager benelux wolfoil2021Viguurs ziet nog een ontwikkeling waar de smeermiddelfabrikanten baat bij hebben. “Grote oliemerken zoals Shell en BP maken een terugtrekkende beweging uit de aftermarket. Die laten ze over aan specialistische partijen zoals wij. De bulktanks zijn vervangen voor een fijnmazig distributienetwerk, waarbij wij bijvoorbeeld samenwerken met Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). Daarnaast zijn wij de enige olieleverancier van buying group Groupauto International. Dit jaar zitten wij op een omzetgroei van 35 procent in Nederland. Dat is in lijn met onze totale organisatie. Daarin maken wij een groei aan omzet van 25-35 procent mee.” Dat de elektrificatie op termijn een negatieve invloed heeft op de olieverkoop is duidelijk, maar er gaan volgens Verbeek ook deuren open. “De accusystemen moeten bijvoorbeeld worden gekoeld en ook de transmissie moet gesmeerd worden.”

Ook Pfeiffer verwacht dat na 2030 de impact van de elektrificatie groter zal zijn op de aftermarket en dus ook op de smeermiddelenfabrikant. “De differentiatie in smeermiddelen in de afgelopen 10 jaar had een vergelijkbare impact. De werkwijze binnen garagebedrijven werd daardoor anders en veel specialistischer. Dezelfde ontwikkelingen zullen we bij elektrische auto’s zien. Er is andere ondersteuning nodig, bijvoorbeeld op het gebied van smering en koeling.”

eurol ultrance eco 0w20 en elance fe 0w20 eurol2021Ook Wolf Oil speelt al in op de elektrificatie, zegt Viguurs. “Zo specialiseren wij ons in speciale koelers voor de accupakketten van elektrische auto’s en atf-olie voor de automaat van Tesla. Wij brengen inmiddels ook remvloeistoffen voor EV’s op de markt maar die aantallen zijn niet vergelijkbaar met de percentages voor personenauto’s met een brandstofmotor als aandrijflijn. Dan moet je denken aan een daling van 60 procent als de brandstofmotor wegvalt. Een goede voorbereiding op een uitbreiding van ons assortiment voor EV’s is dus noodzakelijk.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Verlengde levensduur brandstofmotor geeft boost aan oliemarkt | Automotive Online
Wagenpark op leeftijd helpt smeermiddelenmarkt

Verlengde levensduur brandstofmotor geeft boost aan oliemarkt

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Als het aan de Europese Commissie ligt, geldt er vanaf 2035 een verkoopverbod op nieuwe personenauto’s met een brandstofmotor. Hoewel het nog jaren duurt voor het zo ver is, houden oliefabrikanten en grossiers al vast rekening met de markt die eens gaat veranderen. In de tussentijd groeit en veroudert het Nederlandse wagenpark echter; en dat park bestaat voornamelijk uit personenauto’s op een benzine- of dieselmotor. In totaal reden er, volgens het CBS, in 2020 8,7 miljoen personenauto’s op de Nederlandse wegen met een gemiddelde leeftijd van 11 jaar oud.

Een daling in smeermiddelenverbruik is nog niet aan de orde

Martijn Pfeiffer, ceo Eurol

pfeiffer martijn ceoeurol eurol2021Het aandeel van elektrische auto’s hierin, dat 3,2 procent uitmaakt van het totale Nederlandse wagenpark, is nu nog een fractie van het marktaandeel van de brandstofmotor. Alle partijen zijn het echter eens dat zowel leveranciers, als autobedrijven zich langzaamaan moeten klaar maken voor een toenemende EV-markt. “Tegenover de toenemende aanwas van elektrische auto’s staat een langere levensduur van brandstofmotoren”, zegt Martijn Pfeiffer, ceo van oliefabrikant Eurol.

Consequenties

Hij ziet juist ook het aandeel (mild) hybrids toenemen, en die markt is zeker lucratief. “Deze nieuwe technieken vragen om smeermiddelen met andere specificaties en chemische samenstelling. Voorlopig groeit de olieconsumptie dus.”

De Europe regelgeving om de CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent omlaag te brengen ten opzichte van 1990, heeft ook consequenties voor oliefabrikanten, zegt Pfeiffer. “Die lagere emissies worden onder andere behaald door andere componenten te gebruiken en chemische formules te veranderen. Zo geldt dat smeermiddelen steeds dunner worden en de specificaties zijn ook per motor zeer verschillend. Waar we 10 jaar geleden ongeveer 300 soorten smeermiddelen hadden, zijn dat er nu meer dan 650.”

eurol actence rnt 5w 30 eurol2021Jan Verbeek, director product management & purchasing bij leverancier Alliance Automotive Group Benelux (AAGB), ziet hetzelfde. “De oliespecificaties voor personenauto’s worden steeds specifieker vanwege vernieuwde motortechnieken en de strengere emissie-eisen. Olie wordt niet alleen dunner, maar ook duurder. Garagisten hebben steeds meer verschillende soorten olie nodig om het complete wagenpark te kunnen onderhouden. Hierdoor worden de verpakkingen juist kleiner. Denk aan een hoeveelheid van 5 of 20 liter, in plaats van de voorheen gebruikelijke 60 of 200 liter verpakking. De tijd dat wij een klant honderden liters van één specificatie leverden, is langzaam op zijn retour geraakt”, zegt Verbeek.

Kleinere verpakkingen

verbeek jan inkoopdirecteuraagb aagb2021Stefan Viguurs, country manager Benelux bij oliefabrikant Wolf Oil, signaleert ook een verdere specialisatie van smeermiddelen. “Elke autofabrikant ontwikkelt een eigen techniek om de brandstofmotor schoner te laten werken. Daarin zie ik drie effecten: duurzame productie, minder CO2-uitstoot en een lager brandstofverbruik. Die parameters hebben invloed op de smeermiddelen die wij in de markt brengen.”

Door het chiptekort rijdt men langer in de huidige auto

Jan Verbeek, director product 

De uitbreiding van het assortiment en de kleinere verpakkingen maken de rol van de grossier ook groter, zegt Verbeek. “De garagist kan immers lastig een compleet assortiment smeermiddelen op voorraad houden.”

Gesmeerde concepten

Om meer omzet uit de markt te halen ontwikkelde oliefabrikant Wolf Oil samen met grossier Brezan, inmiddels Partspoint, de werkplaatsformule Champion Service Point. Deze werkplaatsformule bestaat nog steeds, maar daar is inmiddels garageformule Champion Lubricants Specialist aan toegevoegd. Zo vertelt Stefan Viguurs, country manager Wolf Oil: “Wij leggen nu de focus op Champion Lubricants Specialist waarbij het minder om de uitstraling van het garagebedrijf gaat. Hierdoor is het mogelijk om ons concept te integreren in een andere garageformule, zoals Bosch Car Concept. Ons olieconcept en de bijbehorende ondersteuning is hierin belangrijk. In de gehele Benelux hebben inmiddels circa 40 garagisten zich aangesloten op de nieuwe formule, waarvan het merendeel Nederlands is. In 2022 zie ik dit aantal graag verdubbelen. Wij zien minder toekomst in de formule Champion Service Points, omdat die formule te veel raakvlakken heeft met garageconcepten zoals Bosch Car Service. Daardoor is het niet mogelijk om dat concept te combineren met een andere formule.”
Met zijn garageconcept Eurol Service Points wil Eurol autobedrijven structureel informeren over alle ontwikkelingen in het olieaanbod en ze helpen om goede marges te maken en altijd het juiste assortiment in huis te hebben. “Inmiddels hebben wij 170 Eurol Service Points”, stelt Martijn Pfeiffer, ceo van Eurol. “We willen dit jaar uitkomen op 200 vestingen. En in 2022 mikken wij op 100 servicepoints extra. Wij merken dat er onder garagebedrijven behoefte is aan een toegankelijk concept. Hierbij zorgen een aantal aspecten voor succes: toegankelijkheid, de intrinsieke motivatie van de garagist om meer smeermiddelen te verkopen en ondersteuning van ons.”

Hoge olieprijs

eurol coolant glx av eurol 2021“Het wagenpark in de Benelux groeit, en daarmee ook de markt voor smeermiddelen. Dat, gecombineerd met de hoger wordende olieprijs, maakt dat onze omzet uit smeermiddelen de komende jaren aanzienlijk zal groeien. Denk aan stijgingen van 15 tot 20 procent”, zegt Verbeek. “Dat ligt enerzijds aan de schaarste van grondstoffen, anderzijds zijn de specialistische smeermiddelen voor moderne auto’s duurder dan de ‘oldschool’ smeermiddelen.” Op langere termijn zal het olieverbruik wel dalen, vanwege de elektrificatie en omdat nieuwe auto’s minder olie verbruiken. Verbeek schat in dat het totale olieverbruik binnen 10 tot 15 jaar met 5 à 10 procent daalt. Pfeiffer plaatst wel een kanttekening bij die hoger wordende omzet, namelijk dat de ontwikkelingskosten ook toenemen: met wel 20 tot 25 procent.

Grote oliemerken zoals Shell en BP verdwijnen uit de after­market

Stefan Viguurs, country manager Wolf Oil

viguurs stefan country manager benelux wolfoil2021Viguurs ziet nog een ontwikkeling waar de smeermiddelfabrikanten baat bij hebben. “Grote oliemerken zoals Shell en BP maken een terugtrekkende beweging uit de aftermarket. Die laten ze over aan specialistische partijen zoals wij. De bulktanks zijn vervangen voor een fijnmazig distributienetwerk, waarbij wij bijvoorbeeld samenwerken met Alliance Automotive Group Benelux (AAGB). Daarnaast zijn wij de enige olieleverancier van buying group Groupauto International. Dit jaar zitten wij op een omzetgroei van 35 procent in Nederland. Dat is in lijn met onze totale organisatie. Daarin maken wij een groei aan omzet van 25-35 procent mee.” Dat de elektrificatie op termijn een negatieve invloed heeft op de olieverkoop is duidelijk, maar er gaan volgens Verbeek ook deuren open. “De accusystemen moeten bijvoorbeeld worden gekoeld en ook de transmissie moet gesmeerd worden.”

Ook Pfeiffer verwacht dat na 2030 de impact van de elektrificatie groter zal zijn op de aftermarket en dus ook op de smeermiddelenfabrikant. “De differentiatie in smeermiddelen in de afgelopen 10 jaar had een vergelijkbare impact. De werkwijze binnen garagebedrijven werd daardoor anders en veel specialistischer. Dezelfde ontwikkelingen zullen we bij elektrische auto’s zien. Er is andere ondersteuning nodig, bijvoorbeeld op het gebied van smering en koeling.”

eurol ultrance eco 0w20 en elance fe 0w20 eurol2021Ook Wolf Oil speelt al in op de elektrificatie, zegt Viguurs. “Zo specialiseren wij ons in speciale koelers voor de accupakketten van elektrische auto’s en atf-olie voor de automaat van Tesla. Wij brengen inmiddels ook remvloeistoffen voor EV’s op de markt maar die aantallen zijn niet vergelijkbaar met de percentages voor personenauto’s met een brandstofmotor als aandrijflijn. Dan moet je denken aan een daling van 60 procent als de brandstofmotor wegvalt. Een goede voorbereiding op een uitbreiding van ons assortiment voor EV’s is dus noodzakelijk.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.