Gemiddelde reparatiekosten binnen garantietermijn gestegen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Reparaties worden steeds duurder (foto: Shutterstock)

De gemiddelde reparatiekosten binnen de garantietermijn voor nieuwe en tweedehands auto’s stijgen nog steeds, meldt garantieverzekeraar Cargarantie. Het bedrijf baseert de conclusies op 767 duizend verstreken garanties voor tweedehands auto’s en 241 duizend verstreken garanties voor nieuwe auto’s. De cijfers werden verzameld bij zo’n 23 duizend dealers in 22 landen.

De moderne auto wordt steeds veelzijdiger, stelt Cargarantie. De keerzijde daarvan zijn sterk stijgende kosten per reparatie. Nadat het gemiddelde bedrag van een defect vele jaren lang weliswaar continu, maar toch matig steeg, maakt de curve de afgelopen twee jaar aanzienlijke sprongen. Over 2017 constateerde Cargarantie een stijging van 502 naar 514 euro gemiddeld per auto. Over 2018 liepen de kosten verder op naar 527 euro.

Dure defecten

Bij tweedehands auto’s veroorzaakt de motor de meeste kosten, namelijk 23,6 procent. Daarna komt de brandstofinstallatie inclusief turbocompressor, met 18,2 procent. De transmissie staat op de derde plaats met 11,6 procent van alle reparatiekosten. Dit beeld is niet anders dan in 2017.

fig 1

Bron: Cargarantie

Bij nieuwe auto’s is het beeld iets anders. De motor is hier nipt de grootste kostenpost (21,3%), daarna volgt de brandstofinstallatie met 21%. Op nummer drie staat het elektrisch systeem, met 10,7 procent van de reparatiekosten.

fig 2

Bron: Cargarantie

Schadefrequentie

Waar het gaat om de schadefrequentie ontlopen nieuwe en gebruikte auto’s elkaar niet veel. De brandstofinstallatie staat met 1 op de 5 reparaties bovenaan. De elektrische installatie volgt daarna, met ruim 17 procent van het aantal reparaties. Op drie staat bij nieuwe auto’s de comfortelektronica met 9,5 procent, direct gevolgt door de motor. Bij gebruikte auto’s is er net iets vaker een reparatie aan de motor (10,8%) en volgt daarna de comfortelektronica. Het brandstofsysteem is de achilleshiel van nieuwe auto’s, constateerde Cargarantie al in 2017.

Moment van optreden

Bij tweedehands auto’s komt het binnen de eerste 5.000 km in 30,1 procent van de gevallen tot een defect. Voor nieuwe auto’s is dat slechts 3,2 procent. 

Kijkend naar het aantal dagen blijkt dat in het eerste jaar 80,9 procent van de kopers van gebruikte auto’s een beroep doet op de garantie. Voor kopers van nieuwe auto’s is dit 46,7 procent. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Gemiddelde reparatiekosten binnen garantietermijn gestegen | Automotive Online

Gemiddelde reparatiekosten binnen garantietermijn gestegen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Reparaties worden steeds duurder (foto: Shutterstock)

De gemiddelde reparatiekosten binnen de garantietermijn voor nieuwe en tweedehands auto’s stijgen nog steeds, meldt garantieverzekeraar Cargarantie. Het bedrijf baseert de conclusies op 767 duizend verstreken garanties voor tweedehands auto’s en 241 duizend verstreken garanties voor nieuwe auto’s. De cijfers werden verzameld bij zo’n 23 duizend dealers in 22 landen.

De moderne auto wordt steeds veelzijdiger, stelt Cargarantie. De keerzijde daarvan zijn sterk stijgende kosten per reparatie. Nadat het gemiddelde bedrag van een defect vele jaren lang weliswaar continu, maar toch matig steeg, maakt de curve de afgelopen twee jaar aanzienlijke sprongen. Over 2017 constateerde Cargarantie een stijging van 502 naar 514 euro gemiddeld per auto. Over 2018 liepen de kosten verder op naar 527 euro.

Dure defecten

Bij tweedehands auto’s veroorzaakt de motor de meeste kosten, namelijk 23,6 procent. Daarna komt de brandstofinstallatie inclusief turbocompressor, met 18,2 procent. De transmissie staat op de derde plaats met 11,6 procent van alle reparatiekosten. Dit beeld is niet anders dan in 2017.

fig 1

Bron: Cargarantie

Bij nieuwe auto’s is het beeld iets anders. De motor is hier nipt de grootste kostenpost (21,3%), daarna volgt de brandstofinstallatie met 21%. Op nummer drie staat het elektrisch systeem, met 10,7 procent van de reparatiekosten.

fig 2

Bron: Cargarantie

Schadefrequentie

Waar het gaat om de schadefrequentie ontlopen nieuwe en gebruikte auto’s elkaar niet veel. De brandstofinstallatie staat met 1 op de 5 reparaties bovenaan. De elektrische installatie volgt daarna, met ruim 17 procent van het aantal reparaties. Op drie staat bij nieuwe auto’s de comfortelektronica met 9,5 procent, direct gevolgt door de motor. Bij gebruikte auto’s is er net iets vaker een reparatie aan de motor (10,8%) en volgt daarna de comfortelektronica. Het brandstofsysteem is de achilleshiel van nieuwe auto’s, constateerde Cargarantie al in 2017.

Moment van optreden

Bij tweedehands auto’s komt het binnen de eerste 5.000 km in 30,1 procent van de gevallen tot een defect. Voor nieuwe auto’s is dat slechts 3,2 procent. 

Kijkend naar het aantal dagen blijkt dat in het eerste jaar 80,9 procent van de kopers van gebruikte auto’s een beroep doet op de garantie. Voor kopers van nieuwe auto’s is dit 46,7 procent. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.