Autopromotec hijst brancheverenigingen op het podium
Van 22 tot en met 26 mei vindt in het Italiaanse Bologna de tweejaarlijkse aftermarket vakbeurs Autopromotec plaats. Zoals iedere editie is er ook dit keer een uitgebreid congresprogramma naast de beursvloer. Zo is er op donderdag 23 mei de IAM19 conferentie met als thema: The evolution of the car repair business in future mobility scenarios.
Onder meer McKinsey & Company en de Europese branchekoepels Acea, Cecra, Figiefa en Egea gaan in op de vraag wat de gevolgen zijn voor reparatie en onderhoud als auto’s autonoom rijden, connected zijn, een elektrische aandirjflijn hebben en gedeeld worden.
Lastig voorspellen
De organisatie van Autopromotec geeft toe de laatste te zijn die zal ontkennen dat de toekomst zich lastig laat voorspellen. “Maar de revolutie is al volop aan de gang en biedt veel kansen voor de degenen die weten hoe je ze moet benutten”, aldus ceo Renzo Servadei.
De consultants van McKinsey & Company presenteren een scenariostudie over de genoemde trends, waarna de koepelorganisaties elk beurtelings het woord nemen om de ontwikkelingen te belichten vanuit de autofabrikanten, de onderdelenfabrikanten, de equipmentfabrikanten, de onderdelendistributeurs en het autobedrijf zelf.
Omdat Autopromotec van oudsher vooral een equipmentbeurs is en ook wordt gehouden in het hart van de Italiaanse industrie voor werkplaatsinrichting en apparatuur, zijn de verwachtingen vooral hoog gespannen bij de presentatie van Agea. De Europese branche-organisatie voor de fabrikanten van automotive equipment gaat in op de komst van zelflerend equipment, connected werkplaatsapparatuur en automatic repair management.