Franse autofabrikant wil marktleider worden in onderdelendistributie

PSA start in 2018 met directe onderdelenlevering aan universelen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Dat maakte PSA aftermarketdirecteur Christophe Musy deze week bekend op vakbeurs Equip Auto in Parijs. 

PSA gooide vorig jaar de onderdelendistributie voor zijn eigen retailkanaal op schop. De dealers houden sindsdien geen eigen onderdelenvoorraad meer aan en treden dus ook niet meer op als distributeur voor universele autobedrijven en schadeherstellers. Peugeot- en Citroën-dealers worden sindsdien beleverd door PSA zelf, vanuit het Distrigo-concept. In Nederland gebeurt dat met wisselend succes vanuit drie onderdelendistributiecentra verdeeld over het land. België telt er zes. De volgende fase is de directe levering van onderdelen aan het universele kanaal.

De universele autobedrijven en schadeherstellers kunnen volgens Musy vanaf medio 2018 onderdelen bestellen bij Distrigo, via een Nederlandstalige online Distrigo bestelportal. “Eventueel met ondersteuning van een telefonische helpdesk”, zegt Musy in een interview met Automotive. Klanten hebben daarbij de keuze tussen onderdelen van PSA’s private label Eurorepar, aftermarket onderdelen van bekende merken als Valeo, Bosch en SKF en de originele Peugeot-, Citroën- of  DS-onderdelen. De integratie van Opel/Vauxhall-onderdelen volgt later.

Dealers gaan profiteren van meerdere leveringen per dag en een hogere leveringsgraad.

Christophe Musy, directeur PSA Aftermarket.

“Zo’n 98 procent van de onderdelen is op de dag zelf beschikbaar, de overige de dag er op”, zegt Musy. De logistiek wordt in de meeste landen, waaronder Nederland, verzorgd door Gefco (voorheen ook onderdeel van PSA maar tegenwoordig in Russische handen). Volgens Musy kan Distrigo de concurrentie aan met de bestaande distributeurs en hun grossiers. “Wij kunnen ook meerdere keren per dag leveren en doordat er bij ons minder schakels in de keten zitten, tegen een scherpere prijs. Een Europrepar-onderdeel is gemiddeld 30 procent goedkoper dan het originele onderdeel.”

“Niet alleen het universele kanaal profiteert van Distrigo. Dealers van de PSA merken zijn het niet gewend dat ze vaker dan een keer per dag beleverd worden met onderdelen. Nu is dat gemiddeld drie keer per dag. Bovendien kunnen ze nu bij ons ook alles bestellen voor de vreemde merken die ze in hun werkplaatsen krijgen. In een jaar tijd zijn we van 2.500 distributeurs in Europa naar 131 distributiecentra gegaan. De leveringsgraad steeg tegelijkertijd van 70 procent naar 85 procent. De voorraad groeide van 14 duizend referenties naar 40 duizend en de leveringen van een keer per dag naar meerdere keren.”

Grenzen

“De grenzen tussen het universele- en merkkanaal vervagen steeds meer”, zegt Musy. “Een autobedrijf zou zich ook niet meer af moeten vragen of hij OEM of IAM is, maar gewoon doen wat de klant wil. Als die vraagt om een origineel onderdeel moet dat net zo eenvoudig te bestellen zijn als een aftermarketonderdeel.”

Het assortiment van Distrigo telt 42 verschillende productlijnen. De laatste toevoeging zijn banden. Op Equip Auto werd het huismerk Reliance geïntroduceerd. Vanaf januari zijn de zomerbanden van het nieuwe merk leverbaar in 38 verschillende maten uiteenlopen van 13 tot en met 17 inch. Winterbanden volgen in een later stadium. “Ze worden geproduceerd door een vooraanstaande Europese fabrikant, maar ik kan niet prijsgeven wie dat is.”

Met Distrigo richt PSA Aftermarket zich alleen op autobedrijven, voor de consumenten is er webshop Mister Auto, dat volgens Musy volledig los van Distrigo opereert. Dan is er nog het garageconcept Europrepar dat momenteel door heel Europa en daarbuiten wordt uitgerold. De ambitie is om tegen 2021 wereldwijd 10 duizend vestigingen te hebben. Nu zijn dat er bijna drieduizend. De groei moet vooral komen uit nieuwe landen waar het concept nu nog niet is uitgerold. Dit jaar nog gaat Eurorepar Autoservice van start in Polen en het Verenigd Koninkrijk. Later volgen onder meer Brazilië, China en Argentinië. Of de expansiedrang van Europrepar Autoservice er ook voor gaat zorgen dat het concept in Nederland een nieuwe impuls krijgt, kon Musy niet zeggen. Op dit moment verliest de universele garageformule van PSA in Nederland meer deelnemers dan het aansluit.

We worden een van de marktleiders in de automotive Aftermarket.

Christophe Musy, directeur PSA Aftermarket.

Ook in de webportals die consumenten de weg naar het autobedrijf wijzen heeft PSA inmiddels een vinger in de pap. Zo kreeg het vorig jaar een meerderheidsaandeel in handen van Autobutler. Een Deense offerte- en reviewsite voor garagebedrijven. Autobutler is al actief in Zweden, Denemarken, Duitsland en sinds kort in Frankrijk, maar moet termijn over de hele wereld actief zijn. “PSA Aftermarket was vorig jaar nog een plan, maar we zijn het nu al echt bezig om een rol op te eisen als een van de marktleiders in de automotive aftermarket”, zegt Musy.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

PSA start in 2018 met directe onderdelenlevering aan universelen | Automotive Online
Franse autofabrikant wil marktleider worden in onderdelendistributie

PSA start in 2018 met directe onderdelenlevering aan universelen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Dat maakte PSA aftermarketdirecteur Christophe Musy deze week bekend op vakbeurs Equip Auto in Parijs. 

PSA gooide vorig jaar de onderdelendistributie voor zijn eigen retailkanaal op schop. De dealers houden sindsdien geen eigen onderdelenvoorraad meer aan en treden dus ook niet meer op als distributeur voor universele autobedrijven en schadeherstellers. Peugeot- en Citroën-dealers worden sindsdien beleverd door PSA zelf, vanuit het Distrigo-concept. In Nederland gebeurt dat met wisselend succes vanuit drie onderdelendistributiecentra verdeeld over het land. België telt er zes. De volgende fase is de directe levering van onderdelen aan het universele kanaal.

De universele autobedrijven en schadeherstellers kunnen volgens Musy vanaf medio 2018 onderdelen bestellen bij Distrigo, via een Nederlandstalige online Distrigo bestelportal. “Eventueel met ondersteuning van een telefonische helpdesk”, zegt Musy in een interview met Automotive. Klanten hebben daarbij de keuze tussen onderdelen van PSA’s private label Eurorepar, aftermarket onderdelen van bekende merken als Valeo, Bosch en SKF en de originele Peugeot-, Citroën- of  DS-onderdelen. De integratie van Opel/Vauxhall-onderdelen volgt later.

Dealers gaan profiteren van meerdere leveringen per dag en een hogere leveringsgraad.

Christophe Musy, directeur PSA Aftermarket.

“Zo’n 98 procent van de onderdelen is op de dag zelf beschikbaar, de overige de dag er op”, zegt Musy. De logistiek wordt in de meeste landen, waaronder Nederland, verzorgd door Gefco (voorheen ook onderdeel van PSA maar tegenwoordig in Russische handen). Volgens Musy kan Distrigo de concurrentie aan met de bestaande distributeurs en hun grossiers. “Wij kunnen ook meerdere keren per dag leveren en doordat er bij ons minder schakels in de keten zitten, tegen een scherpere prijs. Een Europrepar-onderdeel is gemiddeld 30 procent goedkoper dan het originele onderdeel.”

“Niet alleen het universele kanaal profiteert van Distrigo. Dealers van de PSA merken zijn het niet gewend dat ze vaker dan een keer per dag beleverd worden met onderdelen. Nu is dat gemiddeld drie keer per dag. Bovendien kunnen ze nu bij ons ook alles bestellen voor de vreemde merken die ze in hun werkplaatsen krijgen. In een jaar tijd zijn we van 2.500 distributeurs in Europa naar 131 distributiecentra gegaan. De leveringsgraad steeg tegelijkertijd van 70 procent naar 85 procent. De voorraad groeide van 14 duizend referenties naar 40 duizend en de leveringen van een keer per dag naar meerdere keren.”

Grenzen

“De grenzen tussen het universele- en merkkanaal vervagen steeds meer”, zegt Musy. “Een autobedrijf zou zich ook niet meer af moeten vragen of hij OEM of IAM is, maar gewoon doen wat de klant wil. Als die vraagt om een origineel onderdeel moet dat net zo eenvoudig te bestellen zijn als een aftermarketonderdeel.”

Het assortiment van Distrigo telt 42 verschillende productlijnen. De laatste toevoeging zijn banden. Op Equip Auto werd het huismerk Reliance geïntroduceerd. Vanaf januari zijn de zomerbanden van het nieuwe merk leverbaar in 38 verschillende maten uiteenlopen van 13 tot en met 17 inch. Winterbanden volgen in een later stadium. “Ze worden geproduceerd door een vooraanstaande Europese fabrikant, maar ik kan niet prijsgeven wie dat is.”

Met Distrigo richt PSA Aftermarket zich alleen op autobedrijven, voor de consumenten is er webshop Mister Auto, dat volgens Musy volledig los van Distrigo opereert. Dan is er nog het garageconcept Europrepar dat momenteel door heel Europa en daarbuiten wordt uitgerold. De ambitie is om tegen 2021 wereldwijd 10 duizend vestigingen te hebben. Nu zijn dat er bijna drieduizend. De groei moet vooral komen uit nieuwe landen waar het concept nu nog niet is uitgerold. Dit jaar nog gaat Eurorepar Autoservice van start in Polen en het Verenigd Koninkrijk. Later volgen onder meer Brazilië, China en Argentinië. Of de expansiedrang van Europrepar Autoservice er ook voor gaat zorgen dat het concept in Nederland een nieuwe impuls krijgt, kon Musy niet zeggen. Op dit moment verliest de universele garageformule van PSA in Nederland meer deelnemers dan het aansluit.

We worden een van de marktleiders in de automotive Aftermarket.

Christophe Musy, directeur PSA Aftermarket.

Ook in de webportals die consumenten de weg naar het autobedrijf wijzen heeft PSA inmiddels een vinger in de pap. Zo kreeg het vorig jaar een meerderheidsaandeel in handen van Autobutler. Een Deense offerte- en reviewsite voor garagebedrijven. Autobutler is al actief in Zweden, Denemarken, Duitsland en sinds kort in Frankrijk, maar moet termijn over de hele wereld actief zijn. “PSA Aftermarket was vorig jaar nog een plan, maar we zijn het nu al echt bezig om een rol op te eisen als een van de marktleiders in de automotive aftermarket”, zegt Musy.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.