Advies: apk naar 4-2-2
Pas wanneer hij acht wordt, zou hij ieder jaar voor controle naar de werkplaats moeten.
Dit meldt het AD in zijn uitgave van vanochtend. Het advies van CITA is van groot belang voor Nederland. Karla Peijs, de vorige verkeersminister, was aanvankelijk van plan om de apk-frequentie te verlagen van 3-1-1 naar 4-2-2-etcetera, maar hiertegen kwam zoveel verzet van onder meer Bovag en RAI dat zij besloot om een beslissing hierover uit te stellen tot de CITA zijn advies had uitgebracht. Dat is nu gebeurd. In afwachting van dat advies schreef Verkeer en Waterstaat samen met de RDW afgelopen najaar al een nieuw apk-plan, waarin voor personenauto’s een 4-2-2-1-frequentie werd voorgesteld, net als de CITA nu doet. Bovendien stelt het plan voor om voor diesels en lpg-auto’s vast te houden aan het huidige 3-1-1-ritme. Ook voorziet het plan in een overgangsregeling, zodat de branche langzaamaan kan wennen aan een terugloop van het aantal apk’s. Die afname zou op termijn neerkomen op 20% van het aantal apk’s.