Oliver Blume, VW: ‘CO2-doelstellingen moeten aangepast worden om winstgevend te blijven’

Volkswagen • De VW Group vindt de Europese CO2-doelstellingen niet ‘realistisch’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
Oliver Blume. (Foto: VW Group)

Volkswagen stelt dat de EU zijn CO2-doelstellingen moet aanpassen om er voor te zorgen dat Duitse automakers winstgevend blijven, zo meldt Bloomberg. Vanaf 2025 moeten autofabrikanten in de EU de hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten door nieuwe wagenparken verlagen. Als automakers dat niet doen, moeten ze hoge boetes betalen.

Volgens marktonderzoeker Jato moet VW volgend jaar zijn emissies met 15 procent verminderen. Als VW de nieuwe regels niet naleeft, dan moeten ze een boete van 95 euro voor elk voertuig dat in de EU geregistreerd is betalen. Dat bedrag wordt op jaarbasis vermenigvuldigd met elke CO2-g/km die boven de doelstelling uitkomt.

De CO2-reductietaak wordt extra moeilijk voor fabrikanten omdat nieuwe meettechnieken steeds nauwkeuriger de werkelijke CO2-emissies van auto’s kunnen meten.

Kritiek

De vraag naar elektrische auto’s in Europa koelt af, maar de productiekosten blijven hoog. Automakers zoals VW zijn sceptisch over de slagingskansen van de Europese doelstellingen. Zo zegt VW Group-ceo Oliver Blume tijdens een presentatie van de jaarcijfers van Volkswagen: “Het is niet logisch dat de autoindustrie boetes moet betalen als de randvoorwaarden voor het opvoeren van de EV-productie niet aanwezig zijn.”

Hij is van mening dat de Europese CO2-doelstellingen te ambitieus zijn. “Afhankelijk van het framework dat we in de verschillende markten hebben, is het belangrijk om de CO2-doelstellingen aan te passen en na te denken over wat realistisch is”, aldus Blume.

Prijsoorlog

De winstgevendheid van Europese automakers staat nog meer onder nu concurrenten de prijzen van EV’s drastisch verlagen. Zo stelde Stellantis-ceo Carlos Tavares eerder: “Als je de prijzen verlaagt zonder rekening te houden met de realiteit van je kosten, dan zul je een bloedbad krijgen.”

VW onthulde woensdag ook zijn plannen om dit jaar dertig nieuwe modellen binnen de groep uit te rollen. Veel daarvan zijn volledig elektrische modellen, waaronder de Porsche Macan Electric, Audi Q6 E-tron en VW ID7.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Oliver Blume, VW: ‘CO2-doelstellingen moeten aangepast worden om winstgevend te blijven’ | Automotive Online

Oliver Blume, VW: ‘CO2-doelstellingen moeten aangepast worden om winstgevend te blijven’

Volkswagen • De VW Group vindt de Europese CO2-doelstellingen niet ‘realistisch’.
Robert L. Smid Robert L. Smid
Oliver Blume. (Foto: VW Group)

Volkswagen stelt dat de EU zijn CO2-doelstellingen moet aanpassen om er voor te zorgen dat Duitse automakers winstgevend blijven, zo meldt Bloomberg. Vanaf 2025 moeten autofabrikanten in de EU de hoeveelheid CO2 die wordt uitgestoten door nieuwe wagenparken verlagen. Als automakers dat niet doen, moeten ze hoge boetes betalen.

Volgens marktonderzoeker Jato moet VW volgend jaar zijn emissies met 15 procent verminderen. Als VW de nieuwe regels niet naleeft, dan moeten ze een boete van 95 euro voor elk voertuig dat in de EU geregistreerd is betalen. Dat bedrag wordt op jaarbasis vermenigvuldigd met elke CO2-g/km die boven de doelstelling uitkomt.

De CO2-reductietaak wordt extra moeilijk voor fabrikanten omdat nieuwe meettechnieken steeds nauwkeuriger de werkelijke CO2-emissies van auto’s kunnen meten.

Kritiek

De vraag naar elektrische auto’s in Europa koelt af, maar de productiekosten blijven hoog. Automakers zoals VW zijn sceptisch over de slagingskansen van de Europese doelstellingen. Zo zegt VW Group-ceo Oliver Blume tijdens een presentatie van de jaarcijfers van Volkswagen: “Het is niet logisch dat de autoindustrie boetes moet betalen als de randvoorwaarden voor het opvoeren van de EV-productie niet aanwezig zijn.”

Hij is van mening dat de Europese CO2-doelstellingen te ambitieus zijn. “Afhankelijk van het framework dat we in de verschillende markten hebben, is het belangrijk om de CO2-doelstellingen aan te passen en na te denken over wat realistisch is”, aldus Blume.

Prijsoorlog

De winstgevendheid van Europese automakers staat nog meer onder nu concurrenten de prijzen van EV’s drastisch verlagen. Zo stelde Stellantis-ceo Carlos Tavares eerder: “Als je de prijzen verlaagt zonder rekening te houden met de realiteit van je kosten, dan zul je een bloedbad krijgen.”

VW onthulde woensdag ook zijn plannen om dit jaar dertig nieuwe modellen binnen de groep uit te rollen. Veel daarvan zijn volledig elektrische modellen, waaronder de Porsche Macan Electric, Audi Q6 E-tron en VW ID7.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.