‘Volkswagen komt in 2027 met ID.1’

Volkswagen • VW ernaar streeft ernaar de startprijs van de ID.1 onder de 20 duizend euro te houden.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Volkswagen)

Volkswagen introduceert in 2027 de ID.1, een instapmodel batterij-elektrische auto. Dit heeft ceo van het merk Thomas Schaefer tijdens een persconferentie afgelopen vrijdag gemeld, aldus Automotive News Europe. Volkswagen Groep-ceo Oliver Blume liet eerder al weten in ieder geval nog voor 2030 een EV te produceren die 20 duizend euro moet kosten.

Volkswagen is bezig met vier afzonderlijke ontwikkelingsprojecten voor de auto, vertelde Schaefer. Hij zei dat VW ernaar streeft de startprijs van de auto onder de 20 duizend euro te houden. “Dit is de Champions League. Om zoveel kosten te besparen, heb je enorme schaalvoordelen nodig”, aldus Schaefer.

Vier projecten

Binnen ‘de komende weken’ zal het merk een van de vier projecten kiezen om de ID.1 te produceren. VW zou hierbij kunnen samenwerken met een andere autofabrikant zoals Renault. Renault-ceo Luca de Meo zei op de Autosalon van Genève in februari dat de Franse autofabrikant in gesprek is met VW om samen te werken aan een compacte batterij-elektrische auto voor Europa. Renault is van plan om een volledig elektrische Twingo te lanceren, mogelijk al in 2026. De streefprijs van de Twingo zou ook onder de 20 duizend euro komen te liggen.

Een andere mogelijkheid is dat VW de productie intern oppakt en de kosten deelt met Skoda. Dit merk kondigde vorige week een goedkope elektrische suv aan. VW en Skoda werken ook aan een plan om een kleine elektrische auto lokaal te produceren in India.

De Volkswagen-ceo zei dat 2027 de streefdatum was voor de lancering van de ID.1 omdat het merk eerst de ID.2 wil lanceren. Deze EV staat gepland voor 2026 en krijgt een vanafprijs van 25 duizend euro. De ID.1 en ID.2 zijn onderdeel van de elf nieuwe, volledig elektrische modellen die het VW-merk tegen 2027 zal lanceren. Deze omvatten de ID.7, de verlengde versie van de ID Buzz en twee modellen ontwikkeld met Xpeng voor de Chinese markt.

Prijsoorlog

De winstgevendheid van Europese automakers staat onder druk nu concurrenten de prijzen van EV’s drastisch verlagen. Zo stelde Stellantis-ceo Carlos Tavares eerder: “Als je de prijzen verlaagt zonder rekening te houden met de realiteit van je kosten, dan zul je een bloedbad krijgen“.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Volkswagen komt in 2027 met ID.1’ | Automotive Online

‘Volkswagen komt in 2027 met ID.1’

Volkswagen • VW ernaar streeft ernaar de startprijs van de ID.1 onder de 20 duizend euro te houden.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Volkswagen)

Volkswagen introduceert in 2027 de ID.1, een instapmodel batterij-elektrische auto. Dit heeft ceo van het merk Thomas Schaefer tijdens een persconferentie afgelopen vrijdag gemeld, aldus Automotive News Europe. Volkswagen Groep-ceo Oliver Blume liet eerder al weten in ieder geval nog voor 2030 een EV te produceren die 20 duizend euro moet kosten.

Volkswagen is bezig met vier afzonderlijke ontwikkelingsprojecten voor de auto, vertelde Schaefer. Hij zei dat VW ernaar streeft de startprijs van de auto onder de 20 duizend euro te houden. “Dit is de Champions League. Om zoveel kosten te besparen, heb je enorme schaalvoordelen nodig”, aldus Schaefer.

Vier projecten

Binnen ‘de komende weken’ zal het merk een van de vier projecten kiezen om de ID.1 te produceren. VW zou hierbij kunnen samenwerken met een andere autofabrikant zoals Renault. Renault-ceo Luca de Meo zei op de Autosalon van Genève in februari dat de Franse autofabrikant in gesprek is met VW om samen te werken aan een compacte batterij-elektrische auto voor Europa. Renault is van plan om een volledig elektrische Twingo te lanceren, mogelijk al in 2026. De streefprijs van de Twingo zou ook onder de 20 duizend euro komen te liggen.

Een andere mogelijkheid is dat VW de productie intern oppakt en de kosten deelt met Skoda. Dit merk kondigde vorige week een goedkope elektrische suv aan. VW en Skoda werken ook aan een plan om een kleine elektrische auto lokaal te produceren in India.

De Volkswagen-ceo zei dat 2027 de streefdatum was voor de lancering van de ID.1 omdat het merk eerst de ID.2 wil lanceren. Deze EV staat gepland voor 2026 en krijgt een vanafprijs van 25 duizend euro. De ID.1 en ID.2 zijn onderdeel van de elf nieuwe, volledig elektrische modellen die het VW-merk tegen 2027 zal lanceren. Deze omvatten de ID.7, de verlengde versie van de ID Buzz en twee modellen ontwikkeld met Xpeng voor de Chinese markt.

Prijsoorlog

De winstgevendheid van Europese automakers staat onder druk nu concurrenten de prijzen van EV’s drastisch verlagen. Zo stelde Stellantis-ceo Carlos Tavares eerder: “Als je de prijzen verlaagt zonder rekening te houden met de realiteit van je kosten, dan zul je een bloedbad krijgen“.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.