T&E: Grote Europese leasemaatschappijen doen aan greenwashing

T&E • Transport & Environment roept leasebedrijven op om ambitieuze doelen op te stellen en deze ook daadwerkelijk na te leven.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Geen van de zeven grootste leasebedrijven van Europa voldoen aan de criteria om groene mobiliteit te bevorderen. Dat is één van de conclusies uit een onderzoek van Transport & Environment (T&E). De organisatie roept de leasebedrijven op om ambitieuze doelen op te stellen en deze ook daadwerkelijk na te leven.

“De wereld stapt over op fossiele brandstoffen”, zegt Stef Cornelis, directeur van elektrische vloten bij T&E. “Waarom de leasebedrijven niet? Met zoveel macht en middelen hebben ze de mogelijkheid om veel sneller over te schakelen naar elektromobiliteit dan ze tot nu toe in de EU hebben gedaan.”

De bedrijven die in het rapport zijn geanalyseerd, zijn Volkswagen Financial Services, Mobilize Financial Services, ALD I LeasePlan (hernoemd tot Ayvens op 16 oktober 2023), Arval, Leasys, Alphabet en Athlon. Samen beheren deze bedrijven bijna 10 miljoen auto’s in de EU.

Geen van deze leasebedrijven heeft zich gecommitteerd aan een volledige uitfasering van auto’s op fossiele brandstoffen, zo stelt T&E. In tegenstelling tot veel autofabrikanten en grote bedrijven die zich al hebben verplicht om vanaf 2030 volledig elektrisch te gaan. ALD | LeasePlan is het enige leasebedrijf met een ambitieuzer doel voor de acceptatie van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) dan de productieplannen van autofabrikanten. Andere leasebedrijven hebben zwakke of geen doelen voor de acceptatie van BEV’s.

“Gebrek aan transparantie, zwakke klimaatdoelstellingen en een lage acceptatie van batterij-elektrische auto’s in twee belangrijke markten: de prestaties van de grootste leasebedrijven zijn verre van wat ze zouden moeten zijn”, zegt Cornelis.

Registraties

De leasemaatschappijen publiceren geen gegevens van auto-inschrijvingen, waardoor het moeilijk is om de voortgang op gebied van elektromobiliteit te volgen. Ook verstrekken de bedrijven de gegevens niet aan T&E. In Frankrijk en Italië worden de registraties wel per bedrijf geregistreerd. Daaruit blijkt dat alle zeven leasebedrijven in Frankrijk een lagere acceptatie hebben van BEV’s dan in de algemene markt, en dat drie van de leasebedrijven (Leasys, Alphabet, Athlon) ook achterblijven op de markt in Italië.

T&E beoordeelt de leasemaatschappijen niet alleen op gebied van registraties. Ook aanvullende criteria met betrekking tot CO2-uitstoot, het aandeel plug-in hybrides (PHEV) en het aandeel grote auto’s, neemt T&E mee. Op de meeste criteria treden de lease-giganten niet op als groene leiders, aldus T&E.

Greenwashing

Het onderzoek wijst ook uit dat zes van de zeven leasebedrijven greenwashing toepassen en klanten misleiden met groene claims over elektromobiliteit. Behalve van ALD | LeasePlan konden de beweringen van groen leiderschap van de anderen niet worden onderbouwd. Deze beschouwt T&E als onwaar.

Het grootste leasebedrijf van Europa, Volkswagen Financial Services (VWFS), zegt dat het ‘de overgang naar emissievrij-vervoer stimuleert’. Ook Arval zegt dat het ’toegewijd is om het aandeel EV’s te laten groeien met twee keer de snelheid van de markt’. Arval meldde een acceptatie van 36,4 procent van EV’s in de eerste helft van 2023. Dat is echter niet het dubbele van de markt (21,7 procent). Bovendien zijn de meeste EV’s die Arval registreert plug-in hybrides, die volgens T&E net zo vervuilend zijn als benzine- en dieselauto’s. Leasys, eigendom van Stellantis en Crédit Agricole, ‘streeft naar het leiden van de overgang naar elektrische mobiliteit’. Met een acceptatie van slechts 2,3 procent van BEV’s in Italië loopt Leasys achter in zijn belangrijkste markt.

Invloed

De zeven leasebedrijven die in het rapport zijn geanalyseerd, beheren naar schatting 9,3 miljoen auto’s in de EU en meer dan een kwart van alle nieuwe auto-inschrijvingen (30,0 procent). Gezien de omvang hebben de bedrijven een grote invloed op de snelheid waarmee de markt overschakelt naar elektrische auto’s, stelt T&E. De bedrijven zijn ook uiterst winstgevend, met winstmarges van 12 procent tot 50 procent voor de geanalyseerde bedrijven.

Vanwege hun omvang en financiële positie roept T&E deze zeven bedrijven op om uiterlijk in 2028 een doelstelling van 100 procent batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) vast te stellen. De T&E-analyse toont aan dat dit zal leiden tot 11,9 miljoen extra BEV’s op de weg en een CO2-besparing van 73 miljoen ton in de EU tegen 2030.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

T&E: Grote Europese leasemaatschappijen doen aan greenwashing | Automotive Online

T&E: Grote Europese leasemaatschappijen doen aan greenwashing

T&E • Transport & Environment roept leasebedrijven op om ambitieuze doelen op te stellen en deze ook daadwerkelijk na te leven.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: Shutterstock)

Geen van de zeven grootste leasebedrijven van Europa voldoen aan de criteria om groene mobiliteit te bevorderen. Dat is één van de conclusies uit een onderzoek van Transport & Environment (T&E). De organisatie roept de leasebedrijven op om ambitieuze doelen op te stellen en deze ook daadwerkelijk na te leven.

“De wereld stapt over op fossiele brandstoffen”, zegt Stef Cornelis, directeur van elektrische vloten bij T&E. “Waarom de leasebedrijven niet? Met zoveel macht en middelen hebben ze de mogelijkheid om veel sneller over te schakelen naar elektromobiliteit dan ze tot nu toe in de EU hebben gedaan.”

De bedrijven die in het rapport zijn geanalyseerd, zijn Volkswagen Financial Services, Mobilize Financial Services, ALD I LeasePlan (hernoemd tot Ayvens op 16 oktober 2023), Arval, Leasys, Alphabet en Athlon. Samen beheren deze bedrijven bijna 10 miljoen auto’s in de EU.

Geen van deze leasebedrijven heeft zich gecommitteerd aan een volledige uitfasering van auto’s op fossiele brandstoffen, zo stelt T&E. In tegenstelling tot veel autofabrikanten en grote bedrijven die zich al hebben verplicht om vanaf 2030 volledig elektrisch te gaan. ALD | LeasePlan is het enige leasebedrijf met een ambitieuzer doel voor de acceptatie van batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) dan de productieplannen van autofabrikanten. Andere leasebedrijven hebben zwakke of geen doelen voor de acceptatie van BEV’s.

“Gebrek aan transparantie, zwakke klimaatdoelstellingen en een lage acceptatie van batterij-elektrische auto’s in twee belangrijke markten: de prestaties van de grootste leasebedrijven zijn verre van wat ze zouden moeten zijn”, zegt Cornelis.

Registraties

De leasemaatschappijen publiceren geen gegevens van auto-inschrijvingen, waardoor het moeilijk is om de voortgang op gebied van elektromobiliteit te volgen. Ook verstrekken de bedrijven de gegevens niet aan T&E. In Frankrijk en Italië worden de registraties wel per bedrijf geregistreerd. Daaruit blijkt dat alle zeven leasebedrijven in Frankrijk een lagere acceptatie hebben van BEV’s dan in de algemene markt, en dat drie van de leasebedrijven (Leasys, Alphabet, Athlon) ook achterblijven op de markt in Italië.

T&E beoordeelt de leasemaatschappijen niet alleen op gebied van registraties. Ook aanvullende criteria met betrekking tot CO2-uitstoot, het aandeel plug-in hybrides (PHEV) en het aandeel grote auto’s, neemt T&E mee. Op de meeste criteria treden de lease-giganten niet op als groene leiders, aldus T&E.

Greenwashing

Het onderzoek wijst ook uit dat zes van de zeven leasebedrijven greenwashing toepassen en klanten misleiden met groene claims over elektromobiliteit. Behalve van ALD | LeasePlan konden de beweringen van groen leiderschap van de anderen niet worden onderbouwd. Deze beschouwt T&E als onwaar.

Het grootste leasebedrijf van Europa, Volkswagen Financial Services (VWFS), zegt dat het ‘de overgang naar emissievrij-vervoer stimuleert’. Ook Arval zegt dat het ’toegewijd is om het aandeel EV’s te laten groeien met twee keer de snelheid van de markt’. Arval meldde een acceptatie van 36,4 procent van EV’s in de eerste helft van 2023. Dat is echter niet het dubbele van de markt (21,7 procent). Bovendien zijn de meeste EV’s die Arval registreert plug-in hybrides, die volgens T&E net zo vervuilend zijn als benzine- en dieselauto’s. Leasys, eigendom van Stellantis en Crédit Agricole, ‘streeft naar het leiden van de overgang naar elektrische mobiliteit’. Met een acceptatie van slechts 2,3 procent van BEV’s in Italië loopt Leasys achter in zijn belangrijkste markt.

Invloed

De zeven leasebedrijven die in het rapport zijn geanalyseerd, beheren naar schatting 9,3 miljoen auto’s in de EU en meer dan een kwart van alle nieuwe auto-inschrijvingen (30,0 procent). Gezien de omvang hebben de bedrijven een grote invloed op de snelheid waarmee de markt overschakelt naar elektrische auto’s, stelt T&E. De bedrijven zijn ook uiterst winstgevend, met winstmarges van 12 procent tot 50 procent voor de geanalyseerde bedrijven.

Vanwege hun omvang en financiële positie roept T&E deze zeven bedrijven op om uiterlijk in 2028 een doelstelling van 100 procent batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) vast te stellen. De T&E-analyse toont aan dat dit zal leiden tot 11,9 miljoen extra BEV’s op de weg en een CO2-besparing van 73 miljoen ton in de EU tegen 2030.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.