McLaren-ceo Leiters: ‘Echte supercars voorlopig niet elektrisch’

McLaren • Michael Leiters vindt dat de batterijpakketten de auto’s te zwaar maken.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De McLarenGT weegt iets meer dan 1500 kg (foto: McLaren)

Michael Leiters, ceo van sportwagenfabrikant McLaren, gelooft niet dat er de komende jaren al volledig elektrische supercars zullen komen. “Vooral de batterijpakketten zijn te zwaar, waardoor de auto’s te log aanvoelen”, zei hij in een interview met Bloomberg Television.

Hoog gewicht

Het probleem is, zo stelt Leiters, dat het verbruik van de supercars hoog is. Om een goede actieradius te behalen, zijn dus grote batterijpakketten nodig en dat maakt de auto’s zwaar. “Ik verwacht niet dat deze technologie vóór het einde van dit decennium klaar zal zijn voor echte supercars”, zei Leiters.

Te zware auto’s voelen log aan, vindt hij. “En een laag gewicht vormt de kern van ons merk. We willen geen elektrische auto maken die twee ton weegt en dan 2.000 pk heeft.” Leiters vindt dat het gewicht zou moeten worden teruggebracht tot het niveau van de huidige modellen, namelijk 1.500 kilo.

Plug-in hybrides

Leiters zei dat hij open stond voor het idee van een SUV en dat McLaren zich gaat richten op plug-in hybrides, omdat verbrandingsmotoren steeds meer een nichemarkt worden.

De wereldwijde verkoop van McLaren in de eerste helft van 2023 groeide met 52 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar 1.292 eenheden, meldde de fabrikant. In 2018 bouwde het merk er nog 4.800.

Zwaar weer

Voorgaande jaren verkeerde McLaren in zwaar weer. Audi wilde het Britse merk overnemen, maar dat ging uiteindelijk niet door. McLaren moest zelfs het iconische hoofdkantoor in Woking verkopen. De koninklijke familie van Bahrain is voor 56 procent eigenaar van het merk.

McLaren staat met zijn afkeer van elektrisch rijden tamelijk alleen. Ferrari heeft grootste plannen voor elektrische sportwagens en Pininfarina kwam enkele jaren geleden al met de Battista met 1.900 pk

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

McLaren-ceo Leiters: ‘Echte supercars voorlopig niet elektrisch’ | Automotive Online

McLaren-ceo Leiters: ‘Echte supercars voorlopig niet elektrisch’

McLaren • Michael Leiters vindt dat de batterijpakketten de auto’s te zwaar maken.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De McLarenGT weegt iets meer dan 1500 kg (foto: McLaren)

Michael Leiters, ceo van sportwagenfabrikant McLaren, gelooft niet dat er de komende jaren al volledig elektrische supercars zullen komen. “Vooral de batterijpakketten zijn te zwaar, waardoor de auto’s te log aanvoelen”, zei hij in een interview met Bloomberg Television.

Hoog gewicht

Het probleem is, zo stelt Leiters, dat het verbruik van de supercars hoog is. Om een goede actieradius te behalen, zijn dus grote batterijpakketten nodig en dat maakt de auto’s zwaar. “Ik verwacht niet dat deze technologie vóór het einde van dit decennium klaar zal zijn voor echte supercars”, zei Leiters.

Te zware auto’s voelen log aan, vindt hij. “En een laag gewicht vormt de kern van ons merk. We willen geen elektrische auto maken die twee ton weegt en dan 2.000 pk heeft.” Leiters vindt dat het gewicht zou moeten worden teruggebracht tot het niveau van de huidige modellen, namelijk 1.500 kilo.

Plug-in hybrides

Leiters zei dat hij open stond voor het idee van een SUV en dat McLaren zich gaat richten op plug-in hybrides, omdat verbrandingsmotoren steeds meer een nichemarkt worden.

De wereldwijde verkoop van McLaren in de eerste helft van 2023 groeide met 52 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar 1.292 eenheden, meldde de fabrikant. In 2018 bouwde het merk er nog 4.800.

Zwaar weer

Voorgaande jaren verkeerde McLaren in zwaar weer. Audi wilde het Britse merk overnemen, maar dat ging uiteindelijk niet door. McLaren moest zelfs het iconische hoofdkantoor in Woking verkopen. De koninklijke familie van Bahrain is voor 56 procent eigenaar van het merk.

McLaren staat met zijn afkeer van elektrisch rijden tamelijk alleen. Ferrari heeft grootste plannen voor elektrische sportwagens en Pininfarina kwam enkele jaren geleden al met de Battista met 1.900 pk

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.