Ambitieus Alpine: 8 miljard omzet en 10% winstmarge in 2030

Alpine • Het sportieve Renault-merk wil tot 2030 40 procent per jaar groeien.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De batterijfabriek levert onder andere aan de Alpine A290 (foto: Renault)

Alpine heeft grote ambities om te groeien als sportief EV-merk van Renault. Er worden zeven nieuwe modellen aangekondigd, waaronder een vierdeurs coupé. Dit meldt Renault in een persverklaring.

Renault lanceerde Alpine in 2017 als sportief merk met een nieuwe versie van de klassieke A110 sportwagen. Nu zijn de ambities groter. Er komen onder meer een elektrische variant van de A110, een sportieve hatchback op basis van de nieuw te bouwen Renault 5 en een vierdeurs coupé, onder de benaming A310. Alpine wil 40 procent per jaar groeien en in 2030 een omzet van 8 miljard euro behalen met daarbij een winstmarge van 10 procent, stelt Renault-ceo Luca de Meo in de persverklaring. 1 miljard van die nieuwe omzet zou van de Chinese markt moeten komen.

De Meo sluit niet uit dat Alpine op zeker moment als zelfstandig bedrijf aan de beurs genoteerd wordt. Bij andere sportieve merken als Ferrari en Porsche was dat een groot succes.

Alpine gaat de sportieve EV’s ontwikkelen op een eigen elektrisch platform van aluminium: het APP (Alpine Performance Platform), meldt het bedrijf. Eerder was er sprake van dat er samen met Lotus een platform zou worden ontwikkeld, maar die plannen werden vorige maand geannuleerd.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Ambitieus Alpine: 8 miljard omzet en 10% winstmarge in 2030 | Automotive Online

Ambitieus Alpine: 8 miljard omzet en 10% winstmarge in 2030

Alpine • Het sportieve Renault-merk wil tot 2030 40 procent per jaar groeien.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De batterijfabriek levert onder andere aan de Alpine A290 (foto: Renault)

Alpine heeft grote ambities om te groeien als sportief EV-merk van Renault. Er worden zeven nieuwe modellen aangekondigd, waaronder een vierdeurs coupé. Dit meldt Renault in een persverklaring.

Renault lanceerde Alpine in 2017 als sportief merk met een nieuwe versie van de klassieke A110 sportwagen. Nu zijn de ambities groter. Er komen onder meer een elektrische variant van de A110, een sportieve hatchback op basis van de nieuw te bouwen Renault 5 en een vierdeurs coupé, onder de benaming A310. Alpine wil 40 procent per jaar groeien en in 2030 een omzet van 8 miljard euro behalen met daarbij een winstmarge van 10 procent, stelt Renault-ceo Luca de Meo in de persverklaring. 1 miljard van die nieuwe omzet zou van de Chinese markt moeten komen.

De Meo sluit niet uit dat Alpine op zeker moment als zelfstandig bedrijf aan de beurs genoteerd wordt. Bij andere sportieve merken als Ferrari en Porsche was dat een groot succes.

Alpine gaat de sportieve EV’s ontwikkelen op een eigen elektrisch platform van aluminium: het APP (Alpine Performance Platform), meldt het bedrijf. Eerder was er sprake van dat er samen met Lotus een platform zou worden ontwikkeld, maar die plannen werden vorige maand geannuleerd.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.