‘Renault-topman vindt risico agentuurmodel te groot’

Agentuurmodel • Het risico van het aanhouden van miljarden euro’s aan voorraden weegt zwaarder dan de potentiële voordelen.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Luca de Meo (Foto: Renault)

Renault is niet van plan om op korte termijn over te stappen naar een agentuurmodel. volgens Luca de Meo, ceo van de Renault Groep, weegt het risico van het aanhouden van miljarden euro’s aan voorraden zwaarder dan de potentiële voordelen van lagere distributiekosten en een betere controle over de prijzen. Dat zei De Meo in een interview met Automotive News Europe (ANE).

Onder andere Ford en Stellantis starten dit jaar in Nederland met een agentuurmodel. Lees hier ons overzichtsartikel.

Risico stijgt met het volume

De Meo is van mening dat het agentschap bijzonder riskant is naarmate de volumes toenemen. Die blijven op de balans van de fabrikant. Een bedrijf dat ongeveer 100 duizend auto’s per jaar verkoopt, zou typisch 30 duizend auto’s, of een voorraad van drie maanden aanhouden. Bij een factuurprijs van 25 duizend euro komt dat neer op 750 miljoen euro kapitaal, rekent de topman voor.

Maar dat bedrag zou in de miljarden lopen voor een bedrijf als Renault, dat 2 miljoen auto’s per jaar verkoopt, merkt hij op. Ook stelt hij dat klanten simpelweg korting verwachten, maar dat kan niet meer gegeven worden.

Volgens De Meo is de beste manier om de verkoopprijs te beheersen “ervoor te zorgen dat je productiecapaciteit lager is dan de vraag.” Hij zei tegen ANE dat Renault 1,2 miljoen auto’s van zijn jaarlijkse capaciteit heeft geschrapt. “Ik denk dat we alleen hierdoor al meer dan 10 procent van de distributiekosten voor het merk Renault hebben bespaard.”

Het Dacia-model

Hoewel de Renault Groep geen plannen heeft om over te schakelen op een agentschapsmodel, zei de Meo dat budgetmerk Dacia in veel opzichten op een agentschap lijkt. “Er zijn weinig opties, relatief weinig uitrustingsniveaus en bijna alle Dacia’s worden verkocht via de detailhandel in plaats van via kanalen met lagere marges zoals verhuur”, aldus De Meo. De distributiekosten zijn aanzienlijk lager dan bij Renault.

De Meo is onlangs benoemd tot de nieuwe voorzitter van Acea.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.

‘Renault-topman vindt risico agentuurmodel te groot’ | Automotive Online

‘Renault-topman vindt risico agentuurmodel te groot’

Agentuurmodel • Het risico van het aanhouden van miljarden euro’s aan voorraden weegt zwaarder dan de potentiële voordelen.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Luca de Meo (Foto: Renault)

Renault is niet van plan om op korte termijn over te stappen naar een agentuurmodel. volgens Luca de Meo, ceo van de Renault Groep, weegt het risico van het aanhouden van miljarden euro’s aan voorraden zwaarder dan de potentiële voordelen van lagere distributiekosten en een betere controle over de prijzen. Dat zei De Meo in een interview met Automotive News Europe (ANE).

Onder andere Ford en Stellantis starten dit jaar in Nederland met een agentuurmodel. Lees hier ons overzichtsartikel.

Risico stijgt met het volume

De Meo is van mening dat het agentschap bijzonder riskant is naarmate de volumes toenemen. Die blijven op de balans van de fabrikant. Een bedrijf dat ongeveer 100 duizend auto’s per jaar verkoopt, zou typisch 30 duizend auto’s, of een voorraad van drie maanden aanhouden. Bij een factuurprijs van 25 duizend euro komt dat neer op 750 miljoen euro kapitaal, rekent de topman voor.

Maar dat bedrag zou in de miljarden lopen voor een bedrijf als Renault, dat 2 miljoen auto’s per jaar verkoopt, merkt hij op. Ook stelt hij dat klanten simpelweg korting verwachten, maar dat kan niet meer gegeven worden.

Volgens De Meo is de beste manier om de verkoopprijs te beheersen “ervoor te zorgen dat je productiecapaciteit lager is dan de vraag.” Hij zei tegen ANE dat Renault 1,2 miljoen auto’s van zijn jaarlijkse capaciteit heeft geschrapt. “Ik denk dat we alleen hierdoor al meer dan 10 procent van de distributiekosten voor het merk Renault hebben bespaard.”

Het Dacia-model

Hoewel de Renault Groep geen plannen heeft om over te schakelen op een agentschapsmodel, zei de Meo dat budgetmerk Dacia in veel opzichten op een agentschap lijkt. “Er zijn weinig opties, relatief weinig uitrustingsniveaus en bijna alle Dacia’s worden verkocht via de detailhandel in plaats van via kanalen met lagere marges zoals verhuur”, aldus De Meo. De distributiekosten zijn aanzienlijk lager dan bij Renault.

De Meo is onlangs benoemd tot de nieuwe voorzitter van Acea.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.