Kennisbank | Hongerig naar dekking

Schadelast Q1 326 miljoen euro (+6,3%)

De grote garageformules blijven leden toevoegen, blijkt uit het meest recente Garage­for­muleoverzicht van Automotive. Bij de allergrootste zijn het Autocrew (de nummer 3 op de lijst) en Vakgarage (nr2) die nog groeien, voor Bosch Car Service (de grootste) geldt dat met meer dan 400 ­vestigingen het land wel is ­afgedekt. Grootste groeier is Autofirst, de gezamenlijke garageformule van Vrooam-­grossiers. Dit jaar willen ze door naar 125.

High Five

In de eerste vier maanden zijn de Europese autoverkopen met ruim 6 procent gestegen. De sterke groei van de afgelopen jaren is er wel een beetje uit, want in april daalden de verkopen zelfs met een paar procent, p08 kennisbank 02al lag dat volgens fabrikantenorganisatie Acea ook aan het feit dat Pasen in april viel (en in 2016 niet). Grote stijgers dit jaar zijn onder meer Seat en Alfa Romeo; twee merken die al jaren de sportieve gezichten van het concern zijn, maar waarvan de verkoop structureel achterbleef bij de verwachtingen.


Het aantal vacatures in de autobranche is met 3.700 het hoogste sinds 2008.

Last maakt het leuker

In het eerste kwartaal bedroeg de totale gecalculeerde schadelast in Nederland zo’n 326 miljoen euro (+6,3%). In maart lag de schadelast bijna twintig miljoen euro boven die van maart vorig jaar. Dat blijkt uit Audatex-­cijfers van Solera. In maart was het gemiddelde schadebedrag 1.273 euro. Daarvan bestond 31 procent uit ­onderdeelkosten en 32 procent uit arbeidsloon. De spuitkosten bedroegen 34 procent van het totaal.


Doe maar van alles 1

In mei nam het aantal registraties met 37 procent toe tot 36 duizend. Volkswagen ging in mei aan kop en lijkt ook dit jaar weer onbedreigd het grootste merk te worden. Maar het Nederlandse wagenpark is ook weer enkele exoten rijk. Zo werd er een Lamborghini Huracán, een Ferrari 488 en een Bentley Continental geregistreerd. En o ja, een Alfa Romeo 4C en twee Rolls Royces, waarvan er dit jaar al negen geregistreerd zijn.En op korte termijn zouden er ook Bugatti’s kunnen volgen. Of ze ook al allemaal op de Nederlandse wegen te zien zijn is onbekend, maar goed voor de schatkist is het wel.

Kennisbank | Hongerig naar dekking | Automotive Online

Kennisbank | Hongerig naar dekking

Schadelast Q1 326 miljoen euro (+6,3%)

De grote garageformules blijven leden toevoegen, blijkt uit het meest recente Garage­for­muleoverzicht van Automotive. Bij de allergrootste zijn het Autocrew (de nummer 3 op de lijst) en Vakgarage (nr2) die nog groeien, voor Bosch Car Service (de grootste) geldt dat met meer dan 400 ­vestigingen het land wel is ­afgedekt. Grootste groeier is Autofirst, de gezamenlijke garageformule van Vrooam-­grossiers. Dit jaar willen ze door naar 125.

High Five

In de eerste vier maanden zijn de Europese autoverkopen met ruim 6 procent gestegen. De sterke groei van de afgelopen jaren is er wel een beetje uit, want in april daalden de verkopen zelfs met een paar procent, p08 kennisbank 02al lag dat volgens fabrikantenorganisatie Acea ook aan het feit dat Pasen in april viel (en in 2016 niet). Grote stijgers dit jaar zijn onder meer Seat en Alfa Romeo; twee merken die al jaren de sportieve gezichten van het concern zijn, maar waarvan de verkoop structureel achterbleef bij de verwachtingen.


Het aantal vacatures in de autobranche is met 3.700 het hoogste sinds 2008.

Last maakt het leuker

In het eerste kwartaal bedroeg de totale gecalculeerde schadelast in Nederland zo’n 326 miljoen euro (+6,3%). In maart lag de schadelast bijna twintig miljoen euro boven die van maart vorig jaar. Dat blijkt uit Audatex-­cijfers van Solera. In maart was het gemiddelde schadebedrag 1.273 euro. Daarvan bestond 31 procent uit ­onderdeelkosten en 32 procent uit arbeidsloon. De spuitkosten bedroegen 34 procent van het totaal.


Doe maar van alles 1

In mei nam het aantal registraties met 37 procent toe tot 36 duizend. Volkswagen ging in mei aan kop en lijkt ook dit jaar weer onbedreigd het grootste merk te worden. Maar het Nederlandse wagenpark is ook weer enkele exoten rijk. Zo werd er een Lamborghini Huracán, een Ferrari 488 en een Bentley Continental geregistreerd. En o ja, een Alfa Romeo 4C en twee Rolls Royces, waarvan er dit jaar al negen geregistreerd zijn.En op korte termijn zouden er ook Bugatti’s kunnen volgen. Of ze ook al allemaal op de Nederlandse wegen te zien zijn is onbekend, maar goed voor de schatkist is het wel.