WWHY!: ‘Wij werken altijd met een oplossing op maat’

Oliebollenspecial • “Wij koppelen de processen van aftersales aan de juiste mensen en daar koppelen we dan weer software aan vast.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Jort Schulting: "Iets wat je hebt gedigitaliseerd is altijd beschikbaar.” (foto: Promedia)

Volgens Jort Schulting, drijvende kracht achter het bureau, is juist de waaromvraag in de naam WWHY! het belangrijkste bij het optimaliseren van aftersalesprocessen. Zijn visie is om structurele oplossingen te bieden aan bedrijven en daarom werkt WWHY! niet meer projectmatig.

Zo is het bedrijf van een consultancybureau verandert in een strategische partner voor het management van bedrijven. “Wij koppelen de processen van aftersales aan de juiste mensen en daar koppelen we dan weer software aan vast. WWHY! heeft geen standaardtrainingen dus wij werken altijd met een oplossing op maat”, aldus Schulting. Hij vertelt verder dat hij ervan houdt om naar cijfertjes te kijken en die goed te krijgen. “Dus vanuit dat cijfermatige stellen we een strategisch model op en maken het operationeel. Het doel is eigenlijk om mensen te leren om zelf die verandering teweeg te brengen die ze nodig hebben voor hun doel.” De efficiëntie in het werkproces die dit oplevert moet meer doorgangen op een dag opleveren. “Daardoor kan je hetzelfde werk met minder mensen doen. Daardoor kan een bedrijf ook sneller en beter inspelen op veranderingen in de markt.”

Focus

Het bedrijf heeft zich lang gericht op het optimaliseren van de digitale werkorder. Daarom lag de laatste jaren de focus op training, consulting en op het digitaal maken van de werkplaats. Schulting: “Op het moment dat corona begon werden we eigenlijk geweerd uit de werkplaats, men wist natuurlijk niet wat er ging gebeuren. Daarom hebben wij echt volledig de verandering naar online doorgezet met Q&A’s, webinars en online opleidingen, op een e-learning platform.” Het bureau heeft verder geïnvesteerd in een aftersalesscan, zodat ondernemers zelf online kunnen kijken waar ze staan. Daarnaast is er ook een persoonlijk KPI-bord beschikbaar om daar overzicht in te krijgen.

Digitaliseren

Schulting is een echte fan van digitaliseren en het optimaliseren van deze systemen, omdat daar meer inzichten uit verkregen kunnen worden. “Iets wat je opschrijft verdwijnt in de administratie, maar iets wat je vanaf de basis hebt gedigitaliseerd is altijd beschikbaar. Daarmee heb je ook direct betere klanttevredenheid omdat klanten erop gewezen kunnen worden dat bepaalde reparaties er aan komen.” Daarnaast noemt Schulting dat het ook handiger voor de garage is, omdat die reparaties beter kunnen inplannen en eerder onderdelen kunnen bestellen. Hij vertelt verder dat het fijn is om met grote organisaties te werken, maar dat kleine partijen ook hun voordelen hebben. Zo zijn ze meestal slagvaardiger in het doorvoeren van veranderingen, omdat beslissingen sneller genomen kunnen worden. “Aan het begin van het jaar hielp ik bijvoorbeeld iemand die van dealer naar universeel ging. Voor hen had het een grote impact en vier mensen besloten af te vloeien. Dat zou een reden tot paniek kunnen zijn, maar ze hebben het heel mooi opgepakt en daar zag je echt leiderschap terug. Op een gegeven moment heb ik zelf ook aan de balie gestaan om gaten te vullen en te laten zien hoe het moest.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Meer lezen over WWHY!

WWHY!: ‘Wij werken altijd met een oplossing op maat’ | Automotive Online

WWHY!: ‘Wij werken altijd met een oplossing op maat’

Oliebollenspecial • “Wij koppelen de processen van aftersales aan de juiste mensen en daar koppelen we dan weer software aan vast.”
Redactie Redactie
• Laatste update:
Jort Schulting: "Iets wat je hebt gedigitaliseerd is altijd beschikbaar.” (foto: Promedia)

Volgens Jort Schulting, drijvende kracht achter het bureau, is juist de waaromvraag in de naam WWHY! het belangrijkste bij het optimaliseren van aftersalesprocessen. Zijn visie is om structurele oplossingen te bieden aan bedrijven en daarom werkt WWHY! niet meer projectmatig.

Zo is het bedrijf van een consultancybureau verandert in een strategische partner voor het management van bedrijven. “Wij koppelen de processen van aftersales aan de juiste mensen en daar koppelen we dan weer software aan vast. WWHY! heeft geen standaardtrainingen dus wij werken altijd met een oplossing op maat”, aldus Schulting. Hij vertelt verder dat hij ervan houdt om naar cijfertjes te kijken en die goed te krijgen. “Dus vanuit dat cijfermatige stellen we een strategisch model op en maken het operationeel. Het doel is eigenlijk om mensen te leren om zelf die verandering teweeg te brengen die ze nodig hebben voor hun doel.” De efficiëntie in het werkproces die dit oplevert moet meer doorgangen op een dag opleveren. “Daardoor kan je hetzelfde werk met minder mensen doen. Daardoor kan een bedrijf ook sneller en beter inspelen op veranderingen in de markt.”

Focus

Het bedrijf heeft zich lang gericht op het optimaliseren van de digitale werkorder. Daarom lag de laatste jaren de focus op training, consulting en op het digitaal maken van de werkplaats. Schulting: “Op het moment dat corona begon werden we eigenlijk geweerd uit de werkplaats, men wist natuurlijk niet wat er ging gebeuren. Daarom hebben wij echt volledig de verandering naar online doorgezet met Q&A’s, webinars en online opleidingen, op een e-learning platform.” Het bureau heeft verder geïnvesteerd in een aftersalesscan, zodat ondernemers zelf online kunnen kijken waar ze staan. Daarnaast is er ook een persoonlijk KPI-bord beschikbaar om daar overzicht in te krijgen.

Digitaliseren

Schulting is een echte fan van digitaliseren en het optimaliseren van deze systemen, omdat daar meer inzichten uit verkregen kunnen worden. “Iets wat je opschrijft verdwijnt in de administratie, maar iets wat je vanaf de basis hebt gedigitaliseerd is altijd beschikbaar. Daarmee heb je ook direct betere klanttevredenheid omdat klanten erop gewezen kunnen worden dat bepaalde reparaties er aan komen.” Daarnaast noemt Schulting dat het ook handiger voor de garage is, omdat die reparaties beter kunnen inplannen en eerder onderdelen kunnen bestellen. Hij vertelt verder dat het fijn is om met grote organisaties te werken, maar dat kleine partijen ook hun voordelen hebben. Zo zijn ze meestal slagvaardiger in het doorvoeren van veranderingen, omdat beslissingen sneller genomen kunnen worden. “Aan het begin van het jaar hielp ik bijvoorbeeld iemand die van dealer naar universeel ging. Voor hen had het een grote impact en vier mensen besloten af te vloeien. Dat zou een reden tot paniek kunnen zijn, maar ze hebben het heel mooi opgepakt en daar zag je echt leiderschap terug. Op een gegeven moment heb ik zelf ook aan de balie gestaan om gaten te vullen en te laten zien hoe het moest.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Meer lezen over WWHY!