AUTO1.com: ‘Aanbod blijven vergroten’

Oliebollenspecial • Met de EVA-app kunnen bedrijven gemakkelijk voertuigen evalueren en op het platform van AUTO1.com vermelden.
Redactie Redactie
• Laatste update:

Het afgelopen jaar heeft de schaarste op de jonge occasionmarkt doorgezet, onder andere doordat leveringen van nieuwe voertuigen wederom zijn uitgebleven. Dat heeft ervoor gezorgd dat prijzen omhoog schoten en aanbod afnam. Ondanks dat heeft AUTO1.com groei gerealiseerd en verder gebouwd aan haar remarketing propositie met onder andere de EVA-app.

Met de EVA-app kunnen bedrijven gemakkelijk voertuigen evalueren en op het platform van AUTO1.com vermelden. Op het moment dat een voertuig digitaal opgevoerd wordt, is hij ook direct beschikbaar voor de internationale markt. “Dat heeft als voordeel dat je ook echt gebruik kunt maken van prijsverschillen binnen Europa. Via de app kan je, op basis van een aantal voertuiggegevens, al vrij snel content bouwen”, vertelt Ruben Veldkamp, Nederlands directeur verkoop en remarketing, bij AUTO1.com. Het kenteken, VIN-nummer en de staat van het voertuig geven dan een totaalbeeld. “Op basis van die eerste gegevens kunnen wij op basis van onze eigen uitgebreide data binnen 10 minuten een indicatieprijs geven die zeer goed haalbaar blijkt. Nadien blijft de content beschikbaar in de app waardoor deze op ieder moment definitief geplaatst kan worden en aangeboden wordt aan al onze 60.000 partners in heel Europa”, vervolgt Veldkamp.

Prijsverschillen

De belangrijkste driver van de groei van AUTO1.com is dat het aanbod aan de remarketing-kant is opgeschroefd. Veldkamp: “Importeren is al redelijk ingebakken in de occasionmarkt. Exporteren was dat nog niet en dat zie je nu echt groeien. Dat betekent dat de auto’s die partners hebben staan, maar ook inruilauto’s, steeds vaker aangeboden worden voor de internationale markt. We hebben ook duidelijk gezien dat dit loont. Afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld EV’s uit de Nederlandse markt opgehaald voor export, soms zelfs tot boven de consumentenprijs.” Veldkamp stelt verder dat diesels in Nederland heel moeilijk te verhandelen zijn, wat extra druk geeft op de handelsprijs. “Wat wij vaak zien, is dat we nu veel diesels bij partners inkopen, vaak met een hoge kilometrage. Die kunnen we tegen stevige handelsprijzen verhandelen, omdat ze elders in Europa nog populair zijn. Het beste halen uit deze lokale prijsverschillen is waarin wij uitblinken.

Strategie

De focus bij AUTO1.com ligt op groei en remarketing. “Op dit gebied zijn we ook echt van meerwaarde voor onze partners. Deze meerwaarde proberen wij nog verder te vergroten door voortdurend de processen te optimaliseren, nieuwe tools te ontwikkelen die het online kopen en verkopen van auto’s vergemakkelijken en onze service beter en sneller te maken. Voor ons is het belangrijk om met die online-omgeving verschillende internationale markten aan elkaar te knopen. Dat wordt echt de toekomst. Om deze reden hebben wij ons eigen logistieke netwerk waardoor wij in staat zijn snel internationaal te handelen en voor onze klant betekent dit dat zij maar één contractpartner hebben, AUTO1.com”, besluit Veldkamp.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

AUTO1.com: ‘Aanbod blijven vergroten’ | Automotive Online

AUTO1.com: ‘Aanbod blijven vergroten’

Oliebollenspecial • Met de EVA-app kunnen bedrijven gemakkelijk voertuigen evalueren en op het platform van AUTO1.com vermelden.
Redactie Redactie
• Laatste update:

Het afgelopen jaar heeft de schaarste op de jonge occasionmarkt doorgezet, onder andere doordat leveringen van nieuwe voertuigen wederom zijn uitgebleven. Dat heeft ervoor gezorgd dat prijzen omhoog schoten en aanbod afnam. Ondanks dat heeft AUTO1.com groei gerealiseerd en verder gebouwd aan haar remarketing propositie met onder andere de EVA-app.

Met de EVA-app kunnen bedrijven gemakkelijk voertuigen evalueren en op het platform van AUTO1.com vermelden. Op het moment dat een voertuig digitaal opgevoerd wordt, is hij ook direct beschikbaar voor de internationale markt. “Dat heeft als voordeel dat je ook echt gebruik kunt maken van prijsverschillen binnen Europa. Via de app kan je, op basis van een aantal voertuiggegevens, al vrij snel content bouwen”, vertelt Ruben Veldkamp, Nederlands directeur verkoop en remarketing, bij AUTO1.com. Het kenteken, VIN-nummer en de staat van het voertuig geven dan een totaalbeeld. “Op basis van die eerste gegevens kunnen wij op basis van onze eigen uitgebreide data binnen 10 minuten een indicatieprijs geven die zeer goed haalbaar blijkt. Nadien blijft de content beschikbaar in de app waardoor deze op ieder moment definitief geplaatst kan worden en aangeboden wordt aan al onze 60.000 partners in heel Europa”, vervolgt Veldkamp.

Prijsverschillen

De belangrijkste driver van de groei van AUTO1.com is dat het aanbod aan de remarketing-kant is opgeschroefd. Veldkamp: “Importeren is al redelijk ingebakken in de occasionmarkt. Exporteren was dat nog niet en dat zie je nu echt groeien. Dat betekent dat de auto’s die partners hebben staan, maar ook inruilauto’s, steeds vaker aangeboden worden voor de internationale markt. We hebben ook duidelijk gezien dat dit loont. Afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld EV’s uit de Nederlandse markt opgehaald voor export, soms zelfs tot boven de consumentenprijs.” Veldkamp stelt verder dat diesels in Nederland heel moeilijk te verhandelen zijn, wat extra druk geeft op de handelsprijs. “Wat wij vaak zien, is dat we nu veel diesels bij partners inkopen, vaak met een hoge kilometrage. Die kunnen we tegen stevige handelsprijzen verhandelen, omdat ze elders in Europa nog populair zijn. Het beste halen uit deze lokale prijsverschillen is waarin wij uitblinken.

Strategie

De focus bij AUTO1.com ligt op groei en remarketing. “Op dit gebied zijn we ook echt van meerwaarde voor onze partners. Deze meerwaarde proberen wij nog verder te vergroten door voortdurend de processen te optimaliseren, nieuwe tools te ontwikkelen die het online kopen en verkopen van auto’s vergemakkelijken en onze service beter en sneller te maken. Voor ons is het belangrijk om met die online-omgeving verschillende internationale markten aan elkaar te knopen. Dat wordt echt de toekomst. Om deze reden hebben wij ons eigen logistieke netwerk waardoor wij in staat zijn snel internationaal te handelen en voor onze klant betekent dit dat zij maar één contractpartner hebben, AUTO1.com”, besluit Veldkamp.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.