Meesterwerken op Nationaal Automotive Congres

Event | Sta op en onderneem

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Jeffrey van der Vaart

foto nac 05Dat de meest befaamde meesterwerken door veel inspiratie, maar vooral door transpiratie tot stand zijn gekomen, daarvoor hoef je geen kunstkenner te zijn. Elke professional in de autobranche voelt dat de weg naar nieuwe businessmodellen gaat gepaard met hobbels en obstakels. 

Dat maakt de behoefte aan informatie en vruchtbare vergezichten alleen maar groter. Het vergt in ieder geval een constante alertheid, een voorstudie met schetsen van de toekomst en het vermogen om mee te bewegen met de ontwikkelingen, afgestemd op de eigen bedrijfsfilosofie. Tijdens het Nationaal Automotive Congres, dat als thema ‘Meesterwerk’ had, inspireerden diverse topsprekers van binnen en buiten de branche de bezoekers om hun onderneming verder te verbeteren – om er een toekomstbestendig meesterwerk van te maken.

Occasions

foto nac 03Paul de Vries, ambassadeur van Marktplaats, ziet dat autofabrikanten ook bij de occasionportalen de regie naar zich toe willen trekken. “Hoe lang zijn de portals nog onze vrienden? OEM’s zijn bezig zich in te kopen in de portals. Daarna volgt de vraag: mag ik straks auto’s verkopen via portalen? Daarom moeten autobedrijven meer en sneller gaan kopen. En we moeten de concurrentie tussen de portalen beschermen. Laten we het huidige portalenlandschap koesteren en ervoor zorgen dat de portals niet de regels voor ons gaan bepalen.” Ook waarschuwde De Vries dat de huidige situatie op de occasionmarkt, van hoge prijzen en weinig auto’s niet normaal is. Om nu goed geld te verdienen is het zaak om zoveel mogelijk auto’s zelf te kopen. Hij noemt Carmax als voorbeeld van een bedrijf dat het goed aanpakt een geen voorraadproblemen heeft. “De meest succesvolle bedrijven op dit moment hebben dezelfde oplossing: ze kopen alles. Dat raad ik echt aan.”

foto nac 01“Liever snel dan goed”, is het adagium van Stellantis bij de herstructurering van het dealernetwerk, zo vertelde Stellantis Nederland-ceo Sander Jansen. “We willen snel veranderen en de ambitie is om het ook goed te doen, maar wel in die volgorde. De kortste pijn is de beste pijn. We willen naar 25 partners, waarvan de meeste (circa 16, red) uiteindelijk een dealerschap hebben dat we House of Stellantis noemen, waarbij acht merken verkocht worden. De echte ondernemer ziet in elk model wel kansen. We gaan zien wie de echte ondernemers zijn.”

Volgens Jansen is Netflix een modern meesterwerk en met dat abonnementsmodel trekt hij de parallel met de autobranche. “Een abonnementsvorm waarbij maandbedragen worden betaald voor auto’s, dat wordt leidend. Mijn verwachting is dat dit in heel Europa zal gebeuren. De dealer voegt waarde toe op lokaal niveau. Als gezicht naar de klanten, maar ook om de OEM scherp te houden. Een deel van de autoverkoop zal online gaan, maar voor aflevering en uitleg zie ik een taak voor het netwerk.”

Ook Eric Berkhof, ceo van Van Mossel Automotive Group is ervan overtuigd dat de rol van dealer niet verdwijnt. “Absoluut niet. Sterker nog: we hebben nog nooit zoveel geld verdiend. Iedereen is bang voor de toekomst, maar ik ben ervan overtuigd dat het agentuurmodel er moet komen. Dat model levert meer rendement en een meer levensvatbaar model op. En vergeet niet: de dealer bepaalt voor 75 procent met welk merk een klant de showroom uitrijdt.”

Volgens Berkhof hebben fabrikanten de dealers veel harder nodig dan ze zelf door hebben. “Auto’s verkopen kunnen ze niet. Wat mij stoort is dat een aantal fabrikanten niet hardop zegt dat de dealers ook in een agentuurmodel geld mogen blijven verdienen.”

Berkhof deed ook een oproep aan de fabrikanten om niet te vergeten dat samenwerking essentieel is voor elke schakel in de keten om geld te kunnen verdienen.

Ont-suv-en voor het milieu

foto nac 04Als één ander onderwerp bepalend is voor de toekomst van de branche, dan is het de Europese klimaatagenda. Hierover gingen Herrik van der Gaag (directeur Volvo Nederland), Erik van den

Heuvel (klimaatstrateeg) en Christaan Pielkenrood (productmarketingmanager Hyundai) in discussie onder leiding van Huub Dubbelman, voorzitter sector personenwagens RAI Vereniging. Hoe moeten de klimaatdoelen in de komende jaren – met het uiteindelijke doel van 0 procent CO2-uitstoot bij nieuw verkochte auto’s in 2030 – worden bereikt? “Het nu direct verbieden van brandstofslurpende auto’s zou een groter verschil maken, dan straks alleen nog maar EV’s verkopen”, aldus Van der Gaag, die vindt dat subsidies voor EV’s hun doel missen. “Subsidies voor auto’s die hier worden verstrekt, rijden over een paar jaar in andere landen.”

Pielkenrood meent dat er meer aandacht moet komen voor bidirectioneel laden. “Dan kunnen EV’s piekmomenten opvangen door energie terug te geven aan het net. Maar dan moeten we hier wel echt mee pionieren.”

limaatstrateeg Van den Heuvel sluit de discussie met een weinig optimistische boodschap: “Het mobiliteitsbeleid is op dit moment echt de achilleshiel van de klimaatdoelen. We zouden eigenlijk een mobiliteitstop inzetten, maar dat is niet haalbaar. Wat wel kan: ont-suv-en.”

Regisseur

foto nac 02Brancheorganisatie Bovag liet KPMG onderzoeken wat de impact van het agentuurmodel is op de retail. De uitkomst: binnen 7 jaar wordt 30 tot 50 procent van de nieuwe auto’s verkocht via een agentschap. “Die 30 procent is aan de voorzichtige kant”, aldus Geert Brummelhuis, manager Bovag Autodealers. “Wat dit betekent voor autodealers en onafhankelijke autobedrijven is nog niet duidelijk. Een agentuur biedt voor- en nadelen, maar hoe het uitpakt hangt af van de contracten.”

Fabrikanten positioneren zich steeds meer als regisseur voor producten en diensten aan de klant, luidt de hoofdconclusie van het KPMG-onderzoek.

“Via een omni-channel aanpak (online en fysieke verkoopstrategie) doen ze direct zaken met de klant, van aankoop tot onderhoud. Die nieuwe rol is gedreven door kosten, maar biedt ook kansen om nieuwe producten en diensten te leveren. Denk aan mobiliteitsabonnementen en onderhoud en upgrades op afstand via over the air-technologie (OTA)”, denkt Brummelhuis.

Abonnementen

albertsen tim ald foto jvdvDe macht van autofabrikanten neemt almaar verder toe, is ook de visie van Tim Albertsen, ceo van ALD Automotive. Zelf zijn zij de grootste auto-eigenaren, via hun captive leasemaatschappijen, en worden dankzij de abonnementsmodellen alleen maar groter. Door de overname van Leaseplan moet de leasedochter van Societé Generale hier iets tegenover stellen. Het
fusiebedrijf zou, volgens eigen berekening, op de derde plek komen achter Volkswagen en Renault-captive RCI (zie ook Allianties in leasing op pagina 31 van dit nummer in de rubriek de 7klapper, red.)

foto nac 07“Vier tot vijf procent van alle nieuwe auto’s wordt door ons afgenomen. We zijn straks de grootste autoeigenaar van Europa”, zo zei ALD-ceo Tim Albertsen daarover op het Nationaal Automotive Congres. Het bedrijf zal volop inzetten op het aanbieden en faciliteren van producten die aansluiten bij de trend ‘van bezit naar gebruik’; en dat betekent naast (private) lease ook abonnementsconstructies. “Die markt groeit razendsnel”, zei Albertsen. “Over tien jaar zal vrijwel niemand meer een auto kopen of er een lening voor afsluiten. De markt voor auto-abonnementen is nu zo’n 2 miljard euro groot, maar die markt groeit de komende tien jaar naar 45 miljard euro.”

Om dit digitaal mogelijk te maken worden er jaarlijks honderden miljoenen euro’s in een digitaal platform gestoken. “Flexibiliteit en de vrijheid om een product op jouw manier te gebruiken staat centraal. Innovatie is hiertoe de sleutel.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Event | Sta op en onderneem | Automotive Online
Meesterwerken op Nationaal Automotive Congres

Event | Sta op en onderneem

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Jeffrey van der Vaart

foto nac 05Dat de meest befaamde meesterwerken door veel inspiratie, maar vooral door transpiratie tot stand zijn gekomen, daarvoor hoef je geen kunstkenner te zijn. Elke professional in de autobranche voelt dat de weg naar nieuwe businessmodellen gaat gepaard met hobbels en obstakels. 

Dat maakt de behoefte aan informatie en vruchtbare vergezichten alleen maar groter. Het vergt in ieder geval een constante alertheid, een voorstudie met schetsen van de toekomst en het vermogen om mee te bewegen met de ontwikkelingen, afgestemd op de eigen bedrijfsfilosofie. Tijdens het Nationaal Automotive Congres, dat als thema ‘Meesterwerk’ had, inspireerden diverse topsprekers van binnen en buiten de branche de bezoekers om hun onderneming verder te verbeteren – om er een toekomstbestendig meesterwerk van te maken.

Occasions

foto nac 03Paul de Vries, ambassadeur van Marktplaats, ziet dat autofabrikanten ook bij de occasionportalen de regie naar zich toe willen trekken. “Hoe lang zijn de portals nog onze vrienden? OEM’s zijn bezig zich in te kopen in de portals. Daarna volgt de vraag: mag ik straks auto’s verkopen via portalen? Daarom moeten autobedrijven meer en sneller gaan kopen. En we moeten de concurrentie tussen de portalen beschermen. Laten we het huidige portalenlandschap koesteren en ervoor zorgen dat de portals niet de regels voor ons gaan bepalen.” Ook waarschuwde De Vries dat de huidige situatie op de occasionmarkt, van hoge prijzen en weinig auto’s niet normaal is. Om nu goed geld te verdienen is het zaak om zoveel mogelijk auto’s zelf te kopen. Hij noemt Carmax als voorbeeld van een bedrijf dat het goed aanpakt een geen voorraadproblemen heeft. “De meest succesvolle bedrijven op dit moment hebben dezelfde oplossing: ze kopen alles. Dat raad ik echt aan.”

foto nac 01“Liever snel dan goed”, is het adagium van Stellantis bij de herstructurering van het dealernetwerk, zo vertelde Stellantis Nederland-ceo Sander Jansen. “We willen snel veranderen en de ambitie is om het ook goed te doen, maar wel in die volgorde. De kortste pijn is de beste pijn. We willen naar 25 partners, waarvan de meeste (circa 16, red) uiteindelijk een dealerschap hebben dat we House of Stellantis noemen, waarbij acht merken verkocht worden. De echte ondernemer ziet in elk model wel kansen. We gaan zien wie de echte ondernemers zijn.”

Volgens Jansen is Netflix een modern meesterwerk en met dat abonnementsmodel trekt hij de parallel met de autobranche. “Een abonnementsvorm waarbij maandbedragen worden betaald voor auto’s, dat wordt leidend. Mijn verwachting is dat dit in heel Europa zal gebeuren. De dealer voegt waarde toe op lokaal niveau. Als gezicht naar de klanten, maar ook om de OEM scherp te houden. Een deel van de autoverkoop zal online gaan, maar voor aflevering en uitleg zie ik een taak voor het netwerk.”

Ook Eric Berkhof, ceo van Van Mossel Automotive Group is ervan overtuigd dat de rol van dealer niet verdwijnt. “Absoluut niet. Sterker nog: we hebben nog nooit zoveel geld verdiend. Iedereen is bang voor de toekomst, maar ik ben ervan overtuigd dat het agentuurmodel er moet komen. Dat model levert meer rendement en een meer levensvatbaar model op. En vergeet niet: de dealer bepaalt voor 75 procent met welk merk een klant de showroom uitrijdt.”

Volgens Berkhof hebben fabrikanten de dealers veel harder nodig dan ze zelf door hebben. “Auto’s verkopen kunnen ze niet. Wat mij stoort is dat een aantal fabrikanten niet hardop zegt dat de dealers ook in een agentuurmodel geld mogen blijven verdienen.”

Berkhof deed ook een oproep aan de fabrikanten om niet te vergeten dat samenwerking essentieel is voor elke schakel in de keten om geld te kunnen verdienen.

Ont-suv-en voor het milieu

foto nac 04Als één ander onderwerp bepalend is voor de toekomst van de branche, dan is het de Europese klimaatagenda. Hierover gingen Herrik van der Gaag (directeur Volvo Nederland), Erik van den

Heuvel (klimaatstrateeg) en Christaan Pielkenrood (productmarketingmanager Hyundai) in discussie onder leiding van Huub Dubbelman, voorzitter sector personenwagens RAI Vereniging. Hoe moeten de klimaatdoelen in de komende jaren – met het uiteindelijke doel van 0 procent CO2-uitstoot bij nieuw verkochte auto’s in 2030 – worden bereikt? “Het nu direct verbieden van brandstofslurpende auto’s zou een groter verschil maken, dan straks alleen nog maar EV’s verkopen”, aldus Van der Gaag, die vindt dat subsidies voor EV’s hun doel missen. “Subsidies voor auto’s die hier worden verstrekt, rijden over een paar jaar in andere landen.”

Pielkenrood meent dat er meer aandacht moet komen voor bidirectioneel laden. “Dan kunnen EV’s piekmomenten opvangen door energie terug te geven aan het net. Maar dan moeten we hier wel echt mee pionieren.”

limaatstrateeg Van den Heuvel sluit de discussie met een weinig optimistische boodschap: “Het mobiliteitsbeleid is op dit moment echt de achilleshiel van de klimaatdoelen. We zouden eigenlijk een mobiliteitstop inzetten, maar dat is niet haalbaar. Wat wel kan: ont-suv-en.”

Regisseur

foto nac 02Brancheorganisatie Bovag liet KPMG onderzoeken wat de impact van het agentuurmodel is op de retail. De uitkomst: binnen 7 jaar wordt 30 tot 50 procent van de nieuwe auto’s verkocht via een agentschap. “Die 30 procent is aan de voorzichtige kant”, aldus Geert Brummelhuis, manager Bovag Autodealers. “Wat dit betekent voor autodealers en onafhankelijke autobedrijven is nog niet duidelijk. Een agentuur biedt voor- en nadelen, maar hoe het uitpakt hangt af van de contracten.”

Fabrikanten positioneren zich steeds meer als regisseur voor producten en diensten aan de klant, luidt de hoofdconclusie van het KPMG-onderzoek.

“Via een omni-channel aanpak (online en fysieke verkoopstrategie) doen ze direct zaken met de klant, van aankoop tot onderhoud. Die nieuwe rol is gedreven door kosten, maar biedt ook kansen om nieuwe producten en diensten te leveren. Denk aan mobiliteitsabonnementen en onderhoud en upgrades op afstand via over the air-technologie (OTA)”, denkt Brummelhuis.

Abonnementen

albertsen tim ald foto jvdvDe macht van autofabrikanten neemt almaar verder toe, is ook de visie van Tim Albertsen, ceo van ALD Automotive. Zelf zijn zij de grootste auto-eigenaren, via hun captive leasemaatschappijen, en worden dankzij de abonnementsmodellen alleen maar groter. Door de overname van Leaseplan moet de leasedochter van Societé Generale hier iets tegenover stellen. Het
fusiebedrijf zou, volgens eigen berekening, op de derde plek komen achter Volkswagen en Renault-captive RCI (zie ook Allianties in leasing op pagina 31 van dit nummer in de rubriek de 7klapper, red.)

foto nac 07“Vier tot vijf procent van alle nieuwe auto’s wordt door ons afgenomen. We zijn straks de grootste autoeigenaar van Europa”, zo zei ALD-ceo Tim Albertsen daarover op het Nationaal Automotive Congres. Het bedrijf zal volop inzetten op het aanbieden en faciliteren van producten die aansluiten bij de trend ‘van bezit naar gebruik’; en dat betekent naast (private) lease ook abonnementsconstructies. “Die markt groeit razendsnel”, zei Albertsen. “Over tien jaar zal vrijwel niemand meer een auto kopen of er een lening voor afsluiten. De markt voor auto-abonnementen is nu zo’n 2 miljard euro groot, maar die markt groeit de komende tien jaar naar 45 miljard euro.”

Om dit digitaal mogelijk te maken worden er jaarlijks honderden miljoenen euro’s in een digitaal platform gestoken. “Flexibiliteit en de vrijheid om een product op jouw manier te gebruiken staat centraal. Innovatie is hiertoe de sleutel.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.