CEO Paul Zekhuis: We moeten onafhankelijker worden van de fabrikanten

Autobinck moet in sneltreinvaart autoloos worden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Paul Zekhuis. (Foto's: Marcel Cazemier)

Hij is vandaag met de trein naar kantoor gekomen. Zoals hij dat regelmatig doet. Maar toch houdt hij voorlopig zijn Tesla aan, die is vooral noodzakelijk voor afspraken buiten de deur. Paul Zekhuis, directeur van mobiliteitsdienstverlener Autobinck, ziet zelf dagelijks hoe ingrijpend de overgang naar Mobility as a Service (MaaS) is. Zijn taak is om het eens zo traditionele autohandelshuis, gebouwd op wholesale, dealerschappen, onderdelen en autoleasing, te transformeren tot een leidende speler op de MaaS-markt. Dat het bedrijf daarbij na 112 jaar in Den Haag onlangs naar Utrecht verhuisde, was kennelijk onvermijdelijk. “Put your money where your mouth is”, zegt Zekhuis. “De transformatie die wij doormaken, heeft meerdere gezichten. Het meest in het oog springend zijn uiteraard de veranderde bedrijfsactiviteiten (het bedrijf verkocht zijn onderdelentak Partspoint en de Nederlandse tak van Business Lease en kocht bedrijven als Fleet Support en Radiuz en een deelnemingen in Snappcar, red.), maar er is ook een subtielere kant. Wat voor soort bedrijf met wat voor medewerkers willen wij zijn? En welke cultuur, organisatie, naam en locatie horen daarbij? Op onze locatie aan de A4 in Den Haag waren we met het OV slecht te bereiken.

De opzet en groei van de Smart Mobility is een tijdrovende en kostbare aangelegenheid

caaz6588

Door de verhuizing naar Utrecht, hét OV-knooppunt van Nederland, geven we een belangrijk signaal af aan de buitenwereld: we nemen steeds meer afstand van ons imago als importeur, dealerholding of autobedrijf. Bijkomend voordeel: we hebben hier veel meer toegang tot jong talent uit binnen- en buitenland. Binnen een paar maanden is de gemiddelde leeftijd hier flink gedaald en is het aantal talen gestegen.”
Vanaf zijn nieuwe kantoor in het WTC heeft Autobinck-ceo Paul Zekhuis uitzicht over een groot deel van Utrecht. Zo is vanuit zijn kantoor goed te zien hoe het autoverkeer tijdens de spits vastloopt. Van de 75 medewerkers die op kantoor werken, hebben er nog ongeveer twintig een auto. “Iedereen heeft een Radiuz-kaart (het mobiliteitsplatform van Autobinck) en kan met het openbaar vervoer komen. Zo krijgen we zelf ook gevoel bij alle andere vervoersmodaliteiten en de interactie daartussen.”

Gevulde beurs

Zekhuis werd ruim vier jaar geleden aangesteld met als doel Autobinck relevant te houden en ook de volgende generatie aandeelhouders van succes te voorzien. “De toenmalige aandeelhouder (Rolf Lauret, die nog meerdere dagen per week op kantoor is, red.) heeft lef gehad. Hij heeft iemand aangesteld die niet uit de autobranche kwam. We wisten niet hoe onze toekomst eruitzag, hebben veel richtingen verkend en een belang genomen in verschillende bedrijven. Het waren leerzame jaren. Inmiddels begrijpen we steeds beter waar we heen willen. Meerdere van onze huidige ventures hebben we zelf opgezet. Behalve bij SnappCar zijn we nu volledig eigenaar van onze smart mobilitybedrijven. Van The New Motion hebben we afscheid genomen.”
De kern van de ‘nieuwe’ onderneming wordt gevormd door het cluster Fleet Support, ROI Fleet, Radiuz, Yor24 en Moove. “Die hebben een gemeenschappelijke klantendoelgroep: grote werkgevers, fleetowners en overheden. Daarnaast bieden we white label-mobiliteitsservices aan bijvoorbeeld leasemaatschappijen en dealers. Het kostte veel tijd, maar het fenomeen mobiliteitsbeleid is doorgedrongen tot de boardrooms. Nu medewerkerstevredenheid en duurzaamheid hoog op de agenda staan, hebben ze hier behoefte aan.”

Software

caaz6607Autogerelateerde ondernemingen die ook de transformatie naar mobiliteitsbeleid willen maken moeten zich volgens Zekhuis wel realiseren dat je daarmee meer software- dan hardwarebedrijf wordt. In het nieuwe hoofdkantoor is  een snelgroeiende club ontwikkelaars actief van inmiddels tien man, die een nieuw IT-platform bouwen waarin alle mobiliteitstransacties en klantinteracties worden samengebracht als basis voor de dienstverlening. “Om de administratieve last te verlagen boeken wij bijvoorbeeld kant-en-klare journaalposten rechtstreeks in de financiële administratie bij klanten, op basis van regels die we samen afspreken.” Mobility made simple, noemt Zekhuis het. “Bedrijven nemen bij ons een serviceplatform, mobiliteitskaarten, dongels en apps af. Het is aan ons om de verwachting van een frictieloze ervaring van medewerkers te koppelen aan het doel van het bedrijf, ontzorging tegen lage kosten en inzicht in de data.”

Smart Energy

Dit jaar werd Autobinck ook volledig eigenaar van Zelfstroom, het bedrijf dat werd opgezet door ex-Seat-directeur Bram Leijten. Zekhuis ziet toekomst in decentrale energieopwekking, -besparing en -opslag. “Wij hebben grote ambities met Zelfstroom. Toen wij een belang namen, werkten er 15 mensen, nu 150. We zijn dit jaar de grootste zonnepanelenleverancier op de particuliere markt.” Rond Zelfstroom zou een nieuwe divisie kunnen volgen: Smart Energy. “Die ambitie hebben we zeker. Het opwekken, besparen, opslaan en de distributie van energie moet lokaal gemanaged worden. Wij zouden daar services kunnen bieden en bijvoorbeeld energieleverancier kunnen worden.”

Druk

Een voor de buitenwereld opvallende move was de fusie van Business Lease Nederland en Terberg Leasing, die operationeel wordt aangestuurd door de voormalige top van Terberg Leasing. Zekhuis heeft zo de handen vrij om klanten over hun mobiliteitsbeleid te adviseren. “Wij moeten onafhankelijk zijn. We bieden in onze proposities alle vervoersmodaliteiten aan, maar hebben niet zelf de auto’s, fietsen of scooters. En we hebben nu ook geen eigen Nederlandse leasemaatschappij meer. Met fietsen of het OV kan niet eenvoudig zo veel geld verdiend worden als met een leaseautocontract”, stelt Zekhuis, zonder dit verder in cijfers uit te drukken. “Maar wij kunnen bedrijven dus beter adviseren als we zelf niet afhankelijk zijn van de inzet van auto’s.”
De opzet en groei van de Smart Mobility-tak is een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Binnen het MaaS-cluster hebben alleen Fleet Support en ROI Fleet een positieve cashflow. Toch is er geen zorg bij Zekhuis. Door de verkoop van Partspoint zit het bedrijf zeer ruim bij kas (over de overnamesom doet Zekhuis geen uitspraken, maar Automotive becijferde eerder al dat die boven de tweehonderd miljoen euro ligt, red.). “We gaan dat geld niet alleen inzetten om het verlies van startups en nieuwe ventures te financieren. We zoeken ook investeringen die direct bijdragen aan het resultaat. Het is niet zo dat we een investeringsfonds worden. We willen investeren in bedrijven die we snappen en verder kunnen opbouwen.”

Onafhankelijker

Vanuit dit perspectief denkt Zekhuis er ook niet over om de retailactiviteiten in Centraal-Europa te verkopen. “Een verkoop zou de uitdaging alleen maar vergroten. Los daarvan zijn de overnamesommen ook niet interessant. Op termijn zullen we met onze Smart Mobility en later eventueel ook met Smart Energy (zie kader, red.) ook die Centraal-Europese markt betreden. Dan is het een groot voordeel dat we de markten daar al kennen.” Ook de bescheiden Nederlandse retailactiviteiten – het bedrijf is BMW-dealer in Noord-Nederland en Hyundai/Mazda dealer in Rotterdam – worden voortgezet. “Wij zien dat fabrikanten snel meer grip op het hele retailproces krijgen. De lange termijn is onzeker, maar we hebben volop innovatieve ideeën om onafhankelijker van de fabrikanten te worden. En zolang het bijdraagt aan het resultaat, zijn wij tevreden.” Onlangs werden met de oprichting van ‘Autobinck Car Trade’ de handelsactiviteiten nieuw leven ingeblazen, nadat het internationale in- en verkoopplatform Autopoint een zachte dood stierf. Ook Bynco, dat online gebruikte auto’s verkoopt, blijft onderdeel van de groep. Bynco is in de basis eerder een digitale marketingonderneming dan een autobedrijf. “Online verkopen is niet eenvoudig. Als sales-platform is Bynco succesvol en het digitale concept staat als een huis. Een van de eerste uitdagingen was schaalbaarheid: er moeten zeer veel auto’s op het platform aangeboden worden. Ook dealers en leasemaatschappen verkopen hun auto’s inmiddels via Bynco.com. Het gaat dan om de volledige verkoop inclusief betalen, financiering, inruilhulp en afleveren aan de voordeur. Bynco is volgens ons dé nieuwe manier van auto’s verkopen en we zijn goed op weg.”

Polsstok

Zekhuis werkte in het verleden onder meer bij SHV Energy en Hagemeyer, bedrijven waar ook veel gebeurt. “Maar dit is de meest ingrijpende, verantwoordelijke en ook leukste baan die ik ooit heb gehad. Ik begon met veel vrijheidsgraden en een aandeelhouder die ruimte gaf. Dat brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee.” Veel staat of valt met de juiste aandeelhouder, concludeert Zekhuis. “Een bedrijf kan alleen inzetten op smart mobility als er naast visie en volharding voldoende solvabiliteit en liquiditeit is om de investeringen langjarig te kunnen financieren. Bij een korte financiële polsstok moet je er niet zelfstandig aan beginnen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autobinck moet in sneltreinvaart autoloos worden | Automotive Online
CEO Paul Zekhuis: We moeten onafhankelijker worden van de fabrikanten

Autobinck moet in sneltreinvaart autoloos worden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Paul Zekhuis. (Foto's: Marcel Cazemier)

Hij is vandaag met de trein naar kantoor gekomen. Zoals hij dat regelmatig doet. Maar toch houdt hij voorlopig zijn Tesla aan, die is vooral noodzakelijk voor afspraken buiten de deur. Paul Zekhuis, directeur van mobiliteitsdienstverlener Autobinck, ziet zelf dagelijks hoe ingrijpend de overgang naar Mobility as a Service (MaaS) is. Zijn taak is om het eens zo traditionele autohandelshuis, gebouwd op wholesale, dealerschappen, onderdelen en autoleasing, te transformeren tot een leidende speler op de MaaS-markt. Dat het bedrijf daarbij na 112 jaar in Den Haag onlangs naar Utrecht verhuisde, was kennelijk onvermijdelijk. “Put your money where your mouth is”, zegt Zekhuis. “De transformatie die wij doormaken, heeft meerdere gezichten. Het meest in het oog springend zijn uiteraard de veranderde bedrijfsactiviteiten (het bedrijf verkocht zijn onderdelentak Partspoint en de Nederlandse tak van Business Lease en kocht bedrijven als Fleet Support en Radiuz en een deelnemingen in Snappcar, red.), maar er is ook een subtielere kant. Wat voor soort bedrijf met wat voor medewerkers willen wij zijn? En welke cultuur, organisatie, naam en locatie horen daarbij? Op onze locatie aan de A4 in Den Haag waren we met het OV slecht te bereiken.

De opzet en groei van de Smart Mobility is een tijdrovende en kostbare aangelegenheid

caaz6588

Door de verhuizing naar Utrecht, hét OV-knooppunt van Nederland, geven we een belangrijk signaal af aan de buitenwereld: we nemen steeds meer afstand van ons imago als importeur, dealerholding of autobedrijf. Bijkomend voordeel: we hebben hier veel meer toegang tot jong talent uit binnen- en buitenland. Binnen een paar maanden is de gemiddelde leeftijd hier flink gedaald en is het aantal talen gestegen.”
Vanaf zijn nieuwe kantoor in het WTC heeft Autobinck-ceo Paul Zekhuis uitzicht over een groot deel van Utrecht. Zo is vanuit zijn kantoor goed te zien hoe het autoverkeer tijdens de spits vastloopt. Van de 75 medewerkers die op kantoor werken, hebben er nog ongeveer twintig een auto. “Iedereen heeft een Radiuz-kaart (het mobiliteitsplatform van Autobinck) en kan met het openbaar vervoer komen. Zo krijgen we zelf ook gevoel bij alle andere vervoersmodaliteiten en de interactie daartussen.”

Gevulde beurs

Zekhuis werd ruim vier jaar geleden aangesteld met als doel Autobinck relevant te houden en ook de volgende generatie aandeelhouders van succes te voorzien. “De toenmalige aandeelhouder (Rolf Lauret, die nog meerdere dagen per week op kantoor is, red.) heeft lef gehad. Hij heeft iemand aangesteld die niet uit de autobranche kwam. We wisten niet hoe onze toekomst eruitzag, hebben veel richtingen verkend en een belang genomen in verschillende bedrijven. Het waren leerzame jaren. Inmiddels begrijpen we steeds beter waar we heen willen. Meerdere van onze huidige ventures hebben we zelf opgezet. Behalve bij SnappCar zijn we nu volledig eigenaar van onze smart mobilitybedrijven. Van The New Motion hebben we afscheid genomen.”
De kern van de ‘nieuwe’ onderneming wordt gevormd door het cluster Fleet Support, ROI Fleet, Radiuz, Yor24 en Moove. “Die hebben een gemeenschappelijke klantendoelgroep: grote werkgevers, fleetowners en overheden. Daarnaast bieden we white label-mobiliteitsservices aan bijvoorbeeld leasemaatschappijen en dealers. Het kostte veel tijd, maar het fenomeen mobiliteitsbeleid is doorgedrongen tot de boardrooms. Nu medewerkerstevredenheid en duurzaamheid hoog op de agenda staan, hebben ze hier behoefte aan.”

Software

caaz6607Autogerelateerde ondernemingen die ook de transformatie naar mobiliteitsbeleid willen maken moeten zich volgens Zekhuis wel realiseren dat je daarmee meer software- dan hardwarebedrijf wordt. In het nieuwe hoofdkantoor is  een snelgroeiende club ontwikkelaars actief van inmiddels tien man, die een nieuw IT-platform bouwen waarin alle mobiliteitstransacties en klantinteracties worden samengebracht als basis voor de dienstverlening. “Om de administratieve last te verlagen boeken wij bijvoorbeeld kant-en-klare journaalposten rechtstreeks in de financiële administratie bij klanten, op basis van regels die we samen afspreken.” Mobility made simple, noemt Zekhuis het. “Bedrijven nemen bij ons een serviceplatform, mobiliteitskaarten, dongels en apps af. Het is aan ons om de verwachting van een frictieloze ervaring van medewerkers te koppelen aan het doel van het bedrijf, ontzorging tegen lage kosten en inzicht in de data.”

Smart Energy

Dit jaar werd Autobinck ook volledig eigenaar van Zelfstroom, het bedrijf dat werd opgezet door ex-Seat-directeur Bram Leijten. Zekhuis ziet toekomst in decentrale energieopwekking, -besparing en -opslag. “Wij hebben grote ambities met Zelfstroom. Toen wij een belang namen, werkten er 15 mensen, nu 150. We zijn dit jaar de grootste zonnepanelenleverancier op de particuliere markt.” Rond Zelfstroom zou een nieuwe divisie kunnen volgen: Smart Energy. “Die ambitie hebben we zeker. Het opwekken, besparen, opslaan en de distributie van energie moet lokaal gemanaged worden. Wij zouden daar services kunnen bieden en bijvoorbeeld energieleverancier kunnen worden.”

Druk

Een voor de buitenwereld opvallende move was de fusie van Business Lease Nederland en Terberg Leasing, die operationeel wordt aangestuurd door de voormalige top van Terberg Leasing. Zekhuis heeft zo de handen vrij om klanten over hun mobiliteitsbeleid te adviseren. “Wij moeten onafhankelijk zijn. We bieden in onze proposities alle vervoersmodaliteiten aan, maar hebben niet zelf de auto’s, fietsen of scooters. En we hebben nu ook geen eigen Nederlandse leasemaatschappij meer. Met fietsen of het OV kan niet eenvoudig zo veel geld verdiend worden als met een leaseautocontract”, stelt Zekhuis, zonder dit verder in cijfers uit te drukken. “Maar wij kunnen bedrijven dus beter adviseren als we zelf niet afhankelijk zijn van de inzet van auto’s.”
De opzet en groei van de Smart Mobility-tak is een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Binnen het MaaS-cluster hebben alleen Fleet Support en ROI Fleet een positieve cashflow. Toch is er geen zorg bij Zekhuis. Door de verkoop van Partspoint zit het bedrijf zeer ruim bij kas (over de overnamesom doet Zekhuis geen uitspraken, maar Automotive becijferde eerder al dat die boven de tweehonderd miljoen euro ligt, red.). “We gaan dat geld niet alleen inzetten om het verlies van startups en nieuwe ventures te financieren. We zoeken ook investeringen die direct bijdragen aan het resultaat. Het is niet zo dat we een investeringsfonds worden. We willen investeren in bedrijven die we snappen en verder kunnen opbouwen.”

Onafhankelijker

Vanuit dit perspectief denkt Zekhuis er ook niet over om de retailactiviteiten in Centraal-Europa te verkopen. “Een verkoop zou de uitdaging alleen maar vergroten. Los daarvan zijn de overnamesommen ook niet interessant. Op termijn zullen we met onze Smart Mobility en later eventueel ook met Smart Energy (zie kader, red.) ook die Centraal-Europese markt betreden. Dan is het een groot voordeel dat we de markten daar al kennen.” Ook de bescheiden Nederlandse retailactiviteiten – het bedrijf is BMW-dealer in Noord-Nederland en Hyundai/Mazda dealer in Rotterdam – worden voortgezet. “Wij zien dat fabrikanten snel meer grip op het hele retailproces krijgen. De lange termijn is onzeker, maar we hebben volop innovatieve ideeën om onafhankelijker van de fabrikanten te worden. En zolang het bijdraagt aan het resultaat, zijn wij tevreden.” Onlangs werden met de oprichting van ‘Autobinck Car Trade’ de handelsactiviteiten nieuw leven ingeblazen, nadat het internationale in- en verkoopplatform Autopoint een zachte dood stierf. Ook Bynco, dat online gebruikte auto’s verkoopt, blijft onderdeel van de groep. Bynco is in de basis eerder een digitale marketingonderneming dan een autobedrijf. “Online verkopen is niet eenvoudig. Als sales-platform is Bynco succesvol en het digitale concept staat als een huis. Een van de eerste uitdagingen was schaalbaarheid: er moeten zeer veel auto’s op het platform aangeboden worden. Ook dealers en leasemaatschappen verkopen hun auto’s inmiddels via Bynco.com. Het gaat dan om de volledige verkoop inclusief betalen, financiering, inruilhulp en afleveren aan de voordeur. Bynco is volgens ons dé nieuwe manier van auto’s verkopen en we zijn goed op weg.”

Polsstok

Zekhuis werkte in het verleden onder meer bij SHV Energy en Hagemeyer, bedrijven waar ook veel gebeurt. “Maar dit is de meest ingrijpende, verantwoordelijke en ook leukste baan die ik ooit heb gehad. Ik begon met veel vrijheidsgraden en een aandeelhouder die ruimte gaf. Dat brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee.” Veel staat of valt met de juiste aandeelhouder, concludeert Zekhuis. “Een bedrijf kan alleen inzetten op smart mobility als er naast visie en volharding voldoende solvabiliteit en liquiditeit is om de investeringen langjarig te kunnen financieren. Bij een korte financiële polsstok moet je er niet zelfstandig aan beginnen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.