Fabrieksbezoek Autopstenhoj

Redactie Redactie
• Laatste update:
u0007In het Duitse Rheine worden wekelijks veertig tot vijftig hefbruggen geproduceerd. Circa 80 procent van de onderdelen is in eigen huis gemaakt.

Alle hefbruggen van Autopstenhoj worden geproduceerd in Denemarken of Duitsland. Vlak over de Duitse grens bij Enschede in Rheine staat de Autop-fabriek. Hier worden wekelijks tussen de 40 en 50 stempelhefbruggen geproduceerd, afhankelijk van het model. Autopstenhoj produceert op bestelling en bouwt geen voorraad op. Zo’n 80 tot 90 procent van alle losse onderdelen wordt in eigen huis geproduceerd. “Alleen door zo veel mogelijk zelf te maken heb je de volledige controle over de kwaliteit”, legt productieleider Jorg Rosen uit. “Het maakt ons ook flexibeler om in te spelen op speciale wensen.”

In de fabriek zien we de eerste productie-exemplaren van een speciaal voor Jaguar Land Rover ontwikkelde brug met naar twee kanten toe uitschuifbare rijplaten. “Deze brug is binnen vier weken ontwikkeld en in productie genomen”, vertelt international salesmanager Michael Bouter. “Omdat wij een relatief kleine speler zijn kunnen we flexibel zijn en bedrijven op maat bedienen.” De rijbanen van deze brug zijn voorzien van een wafelvormig antislipprofiel. Doordat de rubberen pads hetzelfde profiel hebben maar dan het negatief, blijven ze beter op hun plek staan. Verder valt op dat er tussen de verschuifbare aluminium plaat een rvs en een kunststof tussenlaag zijn aangebracht. “Hiermee zorgen we er voor dat alles soepel blijft glijden, er geen spanningscorrosie is tussen de metalen delen en de slijtage minimaal blijft. Eigenlijk geldt voor al onze producten dat er nooit rechtstreeks contact tussen metalen delen is bij beweegbare elementen; dat voorkomt beschadigingen en corrosie.  Verder worden ook overal bouten en moeren van rvs gebruikt.” Afhankelijk van het model zijn de rijbanen of opnamepunten van een Autopstenhoj stempelhefbrug van gegoten aluminium of staal. Voor de laatste variant past de fabrikant een koudverzinklaag toe die op het metaal wordt gespoten. Dit ter bescherming tegen roest. Het ruwe oppervlak dat zo ontstaat vormt een ideale ondergrond om de rest van de in totaal vier verschillende laklagen op te laten hechten. Rosen: “We ontwikkelden vijftien jaar geleden in opdracht van Volkswagen een methode om een antisliplaag aan te brengen op de rijbanen. Sinds vijf jaar passen we die standaard toe op elke brug. In de praktijk is gebleken dat deze laag minimaal vijftien jaar blijft zitten.” Ook Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Mini, Opel en Renault zijn belangrijke klanten van Autopstenhoj. Allemaal gebruiken ze producten van de Deense fabrikant in hun fabrieken en ontwikkelingsafdelingen of homologeerden ze de hefbruggen voor gebruik door hun dealers. In sommige gevallen schrijft de autofabrikant zelf voor dat dealers door hen gehomologeerde bruggen gebruiken, maar meestal gaat het om een advies. Het in huis hebben van OEM-homologaties wordt volgens verkoop- en marketingdirecteur Karsten Meinshausen steeds belangrijker. “Autobedrijven worden steeds transparanter ingericht. De werkplaats is daarbij, net als de showroom, een visitekaartje voor het bedrijf geworden. De inrichting, inclusief hefbruggen, wordt daarmee een integraal onderdeel van de merkuitstraling.”

P05 Fabrieksbezoek 02

Een trend die in Nederland nog niet echt is doorgebroken is de werkplaats met direct-aanname. De klant rijdt daarbij direct met zijn auto de werkplaats binnen, waarna hij samen met de monteur of servicemedewerker een rondje om en onder de auto maakt om te kijken wat er aan moet gebeuren. Ook bij aflevering worden de werkzaamheden nog even toegelicht bij de auto in de werkplaats. In een groot deel van de wereld, maar met name in Duitsland, schakelen de grote dealerbedrijven over op deze methode om de klant inzicht te bieden in de werkzaamheden en vertrouwen te winnen. “Bij ons zie je het mondjesmaat komen. Met name Volvo is er mee bezig vanuit het VPS-concept (zie Automotive Werkplaats 7 van 2015). En Heron heeft voor de nieuwe vestiging in Purmerend een direct-aannamebruggen besteld”, vertelt Arian van den Berg, directeur bij Stokvis Equipment. Stokvis is sinds januari dit jaar exclusief importeur en leverancier van Autopstenhoj hefbruggen.

Hefbruggen zijn vaker integraal onderdeel van de merkuitstraling.

P05 Fabrieksbezoek 03Misschien wel veel belangrijker dan een uniforme uitstraling is de keuze voor gehomologeerde equipment vanwege de speciale technische eisen die OEM’s stellen. Zo onderwerpt Mercedes-Benz hefbruggen bijvoorbeeld aan extreem zware corrosietests. Wie daar niet doorheen komt, zal nooit een goedkeuring krijgen van Das Haus. Porsche wil weer om voor de hand liggende reden extreem platte bruggen, met speciale opnamearmen die de skirts niet beschadigen. Een van de meest recente opdrachten en homologaties is die voor een speciale stempelhefbrug voor Jaguar Land Rover. Voor modellen die nog op de markt moeten komen en een hybride aandrijflijn krijgen, ontwikkelde Autopstenhoj een brug die breder en langer is dan normaal en wielvrij kan heffen. Het gaat om speciale bruggen die het mogelijk maken om van onderaf accu’s te wisselen. Verder hebben ze ingebouwde lucht- en stroomafgiftepunten, zodat de accu’s ook geladen kunnen worden. De eerste order van 118 hefbruggen, een opdracht van 2,5 miljoen euro, is al binnen.

Toegangskaart

De OEM-homologaties waren een belangrijke reden voor Stenhoj om zijn twee hefbrugmerken samen te voegen. Autop had al een groot aantal homologaties van OEM’s voor zijn verzonken hefbruggen, maar Stenhoj vrijwel niet. “Eigenlijk werkte het tegen ons dat we meerdere merken in huis hadden. Een autofabrikant wil niet afhankelijk zijn van één leverancier en zal om die reden niet zo snel meerdere producten van een fabrikant homologeren. Daarnaast maken we met het samenvoegen van de merkend een enorme efficiencyslag.” Ook Stokvis is blij met de samenvoeging. “De merken Autopstenhoj en Stertil-Koni vullen elkaar aan en dankzij Autopstenhoj hebben we nu ook een breed assortiment aan OEM-gehomologeerde producten. Het is je toegangskaart tot de dealerwerkplaats. Binnen Stokvis groeit het aantal OEM-approvals. Dat wil niet zeggen dat we ons alleen maar op dealers richten, want een universeel heeft er net zo veel belang bij om een passende brug te hebben voor alle modellen die hij binnenkrijgt. Feit is wel dat dealers momenteel meer investeren in hun werkplaatsen omdat daar de meeste veranderingen plaatsvinden. Equipment speelt een grote rol bij nieuwe technologieën zoals het uitlijnen en kalibreren van radarsystemen en camera’s.”

Autop en Stenhoj

Naast hefbruggen produceert Stenhoj ook compressoren en hydraulische werkplaatspersen. Het in 1917 opgerichte bedrijf was aanvankelijk gespecialiseerd in vloerverzonken hefbruggen, maar stapte later over op vier- en tweekolommers en schaarhefbruggen die op de vloer gemonteerd worden. Autop stamt uit 1949 en is daarmee een stuk jonger. Het bedrijf ontwikkelde en produceerde altijd bruggen die in de vloer verdwijnen. Ook na de overname van Autop door Stenhoj in 1996 bleven beide bedrijven gescheiden van elkaar opereren, waarbij Stenhoj het bovengrondse materiaal voor zijn rekening nam en Autop de verzonken stempelhefbruggen. Eind vorig jaar kwam daar verandering in en werden beide merken samengevoegd.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Fabrieksbezoek Autopstenhoj | Automotive Online

Fabrieksbezoek Autopstenhoj

Redactie Redactie
• Laatste update:
u0007In het Duitse Rheine worden wekelijks veertig tot vijftig hefbruggen geproduceerd. Circa 80 procent van de onderdelen is in eigen huis gemaakt.

Alle hefbruggen van Autopstenhoj worden geproduceerd in Denemarken of Duitsland. Vlak over de Duitse grens bij Enschede in Rheine staat de Autop-fabriek. Hier worden wekelijks tussen de 40 en 50 stempelhefbruggen geproduceerd, afhankelijk van het model. Autopstenhoj produceert op bestelling en bouwt geen voorraad op. Zo’n 80 tot 90 procent van alle losse onderdelen wordt in eigen huis geproduceerd. “Alleen door zo veel mogelijk zelf te maken heb je de volledige controle over de kwaliteit”, legt productieleider Jorg Rosen uit. “Het maakt ons ook flexibeler om in te spelen op speciale wensen.”

In de fabriek zien we de eerste productie-exemplaren van een speciaal voor Jaguar Land Rover ontwikkelde brug met naar twee kanten toe uitschuifbare rijplaten. “Deze brug is binnen vier weken ontwikkeld en in productie genomen”, vertelt international salesmanager Michael Bouter. “Omdat wij een relatief kleine speler zijn kunnen we flexibel zijn en bedrijven op maat bedienen.” De rijbanen van deze brug zijn voorzien van een wafelvormig antislipprofiel. Doordat de rubberen pads hetzelfde profiel hebben maar dan het negatief, blijven ze beter op hun plek staan. Verder valt op dat er tussen de verschuifbare aluminium plaat een rvs en een kunststof tussenlaag zijn aangebracht. “Hiermee zorgen we er voor dat alles soepel blijft glijden, er geen spanningscorrosie is tussen de metalen delen en de slijtage minimaal blijft. Eigenlijk geldt voor al onze producten dat er nooit rechtstreeks contact tussen metalen delen is bij beweegbare elementen; dat voorkomt beschadigingen en corrosie.  Verder worden ook overal bouten en moeren van rvs gebruikt.” Afhankelijk van het model zijn de rijbanen of opnamepunten van een Autopstenhoj stempelhefbrug van gegoten aluminium of staal. Voor de laatste variant past de fabrikant een koudverzinklaag toe die op het metaal wordt gespoten. Dit ter bescherming tegen roest. Het ruwe oppervlak dat zo ontstaat vormt een ideale ondergrond om de rest van de in totaal vier verschillende laklagen op te laten hechten. Rosen: “We ontwikkelden vijftien jaar geleden in opdracht van Volkswagen een methode om een antisliplaag aan te brengen op de rijbanen. Sinds vijf jaar passen we die standaard toe op elke brug. In de praktijk is gebleken dat deze laag minimaal vijftien jaar blijft zitten.” Ook Mercedes-Benz, BMW, Porsche, Mini, Opel en Renault zijn belangrijke klanten van Autopstenhoj. Allemaal gebruiken ze producten van de Deense fabrikant in hun fabrieken en ontwikkelingsafdelingen of homologeerden ze de hefbruggen voor gebruik door hun dealers. In sommige gevallen schrijft de autofabrikant zelf voor dat dealers door hen gehomologeerde bruggen gebruiken, maar meestal gaat het om een advies. Het in huis hebben van OEM-homologaties wordt volgens verkoop- en marketingdirecteur Karsten Meinshausen steeds belangrijker. “Autobedrijven worden steeds transparanter ingericht. De werkplaats is daarbij, net als de showroom, een visitekaartje voor het bedrijf geworden. De inrichting, inclusief hefbruggen, wordt daarmee een integraal onderdeel van de merkuitstraling.”

P05 Fabrieksbezoek 02

Een trend die in Nederland nog niet echt is doorgebroken is de werkplaats met direct-aanname. De klant rijdt daarbij direct met zijn auto de werkplaats binnen, waarna hij samen met de monteur of servicemedewerker een rondje om en onder de auto maakt om te kijken wat er aan moet gebeuren. Ook bij aflevering worden de werkzaamheden nog even toegelicht bij de auto in de werkplaats. In een groot deel van de wereld, maar met name in Duitsland, schakelen de grote dealerbedrijven over op deze methode om de klant inzicht te bieden in de werkzaamheden en vertrouwen te winnen. “Bij ons zie je het mondjesmaat komen. Met name Volvo is er mee bezig vanuit het VPS-concept (zie Automotive Werkplaats 7 van 2015). En Heron heeft voor de nieuwe vestiging in Purmerend een direct-aannamebruggen besteld”, vertelt Arian van den Berg, directeur bij Stokvis Equipment. Stokvis is sinds januari dit jaar exclusief importeur en leverancier van Autopstenhoj hefbruggen.

Hefbruggen zijn vaker integraal onderdeel van de merkuitstraling.

P05 Fabrieksbezoek 03Misschien wel veel belangrijker dan een uniforme uitstraling is de keuze voor gehomologeerde equipment vanwege de speciale technische eisen die OEM’s stellen. Zo onderwerpt Mercedes-Benz hefbruggen bijvoorbeeld aan extreem zware corrosietests. Wie daar niet doorheen komt, zal nooit een goedkeuring krijgen van Das Haus. Porsche wil weer om voor de hand liggende reden extreem platte bruggen, met speciale opnamearmen die de skirts niet beschadigen. Een van de meest recente opdrachten en homologaties is die voor een speciale stempelhefbrug voor Jaguar Land Rover. Voor modellen die nog op de markt moeten komen en een hybride aandrijflijn krijgen, ontwikkelde Autopstenhoj een brug die breder en langer is dan normaal en wielvrij kan heffen. Het gaat om speciale bruggen die het mogelijk maken om van onderaf accu’s te wisselen. Verder hebben ze ingebouwde lucht- en stroomafgiftepunten, zodat de accu’s ook geladen kunnen worden. De eerste order van 118 hefbruggen, een opdracht van 2,5 miljoen euro, is al binnen.

Toegangskaart

De OEM-homologaties waren een belangrijke reden voor Stenhoj om zijn twee hefbrugmerken samen te voegen. Autop had al een groot aantal homologaties van OEM’s voor zijn verzonken hefbruggen, maar Stenhoj vrijwel niet. “Eigenlijk werkte het tegen ons dat we meerdere merken in huis hadden. Een autofabrikant wil niet afhankelijk zijn van één leverancier en zal om die reden niet zo snel meerdere producten van een fabrikant homologeren. Daarnaast maken we met het samenvoegen van de merkend een enorme efficiencyslag.” Ook Stokvis is blij met de samenvoeging. “De merken Autopstenhoj en Stertil-Koni vullen elkaar aan en dankzij Autopstenhoj hebben we nu ook een breed assortiment aan OEM-gehomologeerde producten. Het is je toegangskaart tot de dealerwerkplaats. Binnen Stokvis groeit het aantal OEM-approvals. Dat wil niet zeggen dat we ons alleen maar op dealers richten, want een universeel heeft er net zo veel belang bij om een passende brug te hebben voor alle modellen die hij binnenkrijgt. Feit is wel dat dealers momenteel meer investeren in hun werkplaatsen omdat daar de meeste veranderingen plaatsvinden. Equipment speelt een grote rol bij nieuwe technologieën zoals het uitlijnen en kalibreren van radarsystemen en camera’s.”

Autop en Stenhoj

Naast hefbruggen produceert Stenhoj ook compressoren en hydraulische werkplaatspersen. Het in 1917 opgerichte bedrijf was aanvankelijk gespecialiseerd in vloerverzonken hefbruggen, maar stapte later over op vier- en tweekolommers en schaarhefbruggen die op de vloer gemonteerd worden. Autop stamt uit 1949 en is daarmee een stuk jonger. Het bedrijf ontwikkelde en produceerde altijd bruggen die in de vloer verdwijnen. Ook na de overname van Autop door Stenhoj in 1996 bleven beide bedrijven gescheiden van elkaar opereren, waarbij Stenhoj het bovengrondse materiaal voor zijn rekening nam en Autop de verzonken stempelhefbruggen. Eind vorig jaar kwam daar verandering in en werden beide merken samengevoegd.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.