Traag maar handzaam

Deel 7: Bosch KTS

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tot nu toe werden alle uitleesapparaten die aan bod kwamen in deze rubriek beschikbaar gesteld door de Nederlandse leveranciers. Omdat Bosch niet wilde meewerken, beoordeelden de panelleden hun eigen KTS. In sommige gevallen verschilt daarom de hardware van elkaar, maar de software is bij iedere Bosch hetzelfde, want zonder het verplichte abonnement en de bijbehorende updates verandert iedere KTS immers in een lege huls. 

Het oordeel van Erwin Enneman

(Universeel autobedrijf Rouwenhorst)

p05 sijbren oevering

Getest op: verschillende modellen van Opel, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Jaguar en Porsche.

Enneman vindt de de KTS 550 niet erg handzaam. “De omschakelbox is groot en je moet zowel de KTS als de laptop meenemen naar de auto.” Het uitlezen van de VIN werkt (nog) niet goed. De KTS is prima voor algemene toepassingen. “De merkbreedte is zeer goed, maar de diepgang valt tegen.” Regelapparaten coderen, sleutels inleren of de configuratie wijzigen is in de meeste gevallen niet mogelijk, meldt hij.

Het oordeel van Sijbren Oevering
(universeel autobedrijf Eugen Tiesma)

p05 sijbren oevering
Getest op: diverse modellen van Audi, Renault, Peugeot, Ford, Daewoo en Fiat.

Oevering roemt zijn KTS 570 om zijn zeer uitgebreide informatie over bijvoorbeeld bedradingsschema’s, nominale waarden en in- en uitbouwbeschrijvingen. Hij vindt het een goede allround-tester. Maar: “Bij sommige auto’s meldt de tester dat de service-interval gereset is, maar de auto ‘ziet’ dat niet – of andersom.” Bij Ford, Fiat en Daewoo noemt hij het uitlezen van foutcodes en meetwaarden problematisch. 

Het oordeel van Arjo van Dijk
(Universeel autobedrijf Van Dijk Autotechniek) 

p05 arjovandijk

Getest op: Audi A4 1.9 TDI en een aantal modellen van Saab, Ford, BMW, Mercedes-Benz, Opel, Seat, VW, Citroën, Peugeot, Nissan en Toyota.

Arjo van Dijk heeft een KTS 570. De trage voertuigselectie is volgens hem voor verbetering vatbaar. “Vooral het verbinding maken met de ECU en het scrollen door de ECU.” Van Dijk vindt de KTS vooral geschikt voor algemeen gebruik. “De toegevoegde waarde zit in de helpdesk en ESI.” Van Dijk leerde onder meer probleemloos een gasklephuis en een EGR in bij een Audi A4, waarbij de tester meteen de juiste ECU aangaf. Het terugstellen van service-intervallen bij enkele modellen van Audi en Mercedes-Benz voldoet niet.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Deel 7: Bosch KTS | Automotive Online
Traag maar handzaam

Deel 7: Bosch KTS

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tot nu toe werden alle uitleesapparaten die aan bod kwamen in deze rubriek beschikbaar gesteld door de Nederlandse leveranciers. Omdat Bosch niet wilde meewerken, beoordeelden de panelleden hun eigen KTS. In sommige gevallen verschilt daarom de hardware van elkaar, maar de software is bij iedere Bosch hetzelfde, want zonder het verplichte abonnement en de bijbehorende updates verandert iedere KTS immers in een lege huls. 

Het oordeel van Erwin Enneman

(Universeel autobedrijf Rouwenhorst)

p05 sijbren oevering

Getest op: verschillende modellen van Opel, BMW, Mercedes-Benz, Audi, Jaguar en Porsche.

Enneman vindt de de KTS 550 niet erg handzaam. “De omschakelbox is groot en je moet zowel de KTS als de laptop meenemen naar de auto.” Het uitlezen van de VIN werkt (nog) niet goed. De KTS is prima voor algemene toepassingen. “De merkbreedte is zeer goed, maar de diepgang valt tegen.” Regelapparaten coderen, sleutels inleren of de configuratie wijzigen is in de meeste gevallen niet mogelijk, meldt hij.

Het oordeel van Sijbren Oevering
(universeel autobedrijf Eugen Tiesma)

p05 sijbren oevering
Getest op: diverse modellen van Audi, Renault, Peugeot, Ford, Daewoo en Fiat.

Oevering roemt zijn KTS 570 om zijn zeer uitgebreide informatie over bijvoorbeeld bedradingsschema’s, nominale waarden en in- en uitbouwbeschrijvingen. Hij vindt het een goede allround-tester. Maar: “Bij sommige auto’s meldt de tester dat de service-interval gereset is, maar de auto ‘ziet’ dat niet – of andersom.” Bij Ford, Fiat en Daewoo noemt hij het uitlezen van foutcodes en meetwaarden problematisch. 

Het oordeel van Arjo van Dijk
(Universeel autobedrijf Van Dijk Autotechniek) 

p05 arjovandijk

Getest op: Audi A4 1.9 TDI en een aantal modellen van Saab, Ford, BMW, Mercedes-Benz, Opel, Seat, VW, Citroën, Peugeot, Nissan en Toyota.

Arjo van Dijk heeft een KTS 570. De trage voertuigselectie is volgens hem voor verbetering vatbaar. “Vooral het verbinding maken met de ECU en het scrollen door de ECU.” Van Dijk vindt de KTS vooral geschikt voor algemeen gebruik. “De toegevoegde waarde zit in de helpdesk en ESI.” Van Dijk leerde onder meer probleemloos een gasklephuis en een EGR in bij een Audi A4, waarbij de tester meteen de juiste ECU aangaf. Het terugstellen van service-intervallen bij enkele modellen van Audi en Mercedes-Benz voldoet niet.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.