Editorial | Garantie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Deels met mensen die, als ze dan toch op een terras willen zitten, dat natuurlijk doen bij de zaak waar ze in geïnvesteerd hebben. Dan komt het geld voor je gevoel toch weer een beetje naar je toe. Het initiatief zorgde voor een grote naamsbekendheid, want je kon geen lokale of regionale krant open staan of het initiatief werd erin gemeld. Ook in de autobranche doet het fenomeen zijn intrede. Volgens de ondernemers verstevigt deze financieringsvorm de relatie met bestaande klanten. Waarschijnlijk dan, want wie de investeerders zijn, wordt meestal niet bekend gemaakt. De belangrijkste reden is natuurlijk dat er geld moet worden aangewend en de conventionele wegen hiervoor doodlopen. En daar zit gelijk het gevaar. Crowdfunding oogt sympathiek, maar uiteindelijk is de rente hoger dan die van een lening bij een bank – die om haar moverende redenen de lening dus niet wilde verstrekken. Ik weet het, er wordt veel geklaagd over de starheid van banken waar het gaat om het verstrekken van financieringen aan autobedrijven, maar dat zal niet altijd voor niets zijn. Het is dus een goede zaak dat de AFM ook dit alternatieve circuit reguleert.

Als de eisen van crowdfunding omhoog gaan, dan stijgen de kosten ervan waarschijnlijk ook. Want strengere wet- en regelgeving én de handhaving hiervan, kosten geld. En handhaving is lastig, zo blijkt uit de regels rond verlengde garantie: volgens de letter is dit een verzekering, maar in de praktijk hebben veel bedrijven een eigen spaarpotje gevuld om de claims op aanvullende garantie te kunnen dekken. Nu deze aanvullende garantie als verzekering moet worden gezien, gaat er veel marge voor autobedrijven verloren. Dankzij garantieverzekeraars werd dit aangekaart, maar zij krijgen er nu ook een nieuwe concurrent bij: Bovag heeft via Bovemij immers een mooi vehikel om als bank en verzekeraar de leden garantieproducten aan te bieden.

Luberto van Buiten,
hoofdredacteur
luberto@mobilitymedia.nl

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Editorial | Garantie | Automotive Online

Editorial | Garantie

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Deels met mensen die, als ze dan toch op een terras willen zitten, dat natuurlijk doen bij de zaak waar ze in geïnvesteerd hebben. Dan komt het geld voor je gevoel toch weer een beetje naar je toe. Het initiatief zorgde voor een grote naamsbekendheid, want je kon geen lokale of regionale krant open staan of het initiatief werd erin gemeld. Ook in de autobranche doet het fenomeen zijn intrede. Volgens de ondernemers verstevigt deze financieringsvorm de relatie met bestaande klanten. Waarschijnlijk dan, want wie de investeerders zijn, wordt meestal niet bekend gemaakt. De belangrijkste reden is natuurlijk dat er geld moet worden aangewend en de conventionele wegen hiervoor doodlopen. En daar zit gelijk het gevaar. Crowdfunding oogt sympathiek, maar uiteindelijk is de rente hoger dan die van een lening bij een bank – die om haar moverende redenen de lening dus niet wilde verstrekken. Ik weet het, er wordt veel geklaagd over de starheid van banken waar het gaat om het verstrekken van financieringen aan autobedrijven, maar dat zal niet altijd voor niets zijn. Het is dus een goede zaak dat de AFM ook dit alternatieve circuit reguleert.

Als de eisen van crowdfunding omhoog gaan, dan stijgen de kosten ervan waarschijnlijk ook. Want strengere wet- en regelgeving én de handhaving hiervan, kosten geld. En handhaving is lastig, zo blijkt uit de regels rond verlengde garantie: volgens de letter is dit een verzekering, maar in de praktijk hebben veel bedrijven een eigen spaarpotje gevuld om de claims op aanvullende garantie te kunnen dekken. Nu deze aanvullende garantie als verzekering moet worden gezien, gaat er veel marge voor autobedrijven verloren. Dankzij garantieverzekeraars werd dit aangekaart, maar zij krijgen er nu ook een nieuwe concurrent bij: Bovag heeft via Bovemij immers een mooi vehikel om als bank en verzekeraar de leden garantieproducten aan te bieden.

Luberto van Buiten,
hoofdredacteur
luberto@mobilitymedia.nl

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.